כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

'בקהילה' משתדרג – ליפקין מדבר • "אנחנו מחקים את 'משפחה'"?

באישון ליל, רגע לפני שהגיליון החגיגי והמשודרג של 'בקהילה' ירד למכבש הדפוס, יצא צוות 'בחדרי חרדים' להתבשם מהסערה האחרונה – בין לבין, הוא גם הושיב את העורך, בנימין ליפקין, לשיחה • האם 'בקהילה' מחקה את 'משפחה'? • האם בעידן האינטרנט החרדי המתפתח, יש מקום לשדרוג כזה? • על כל השאלות, יש תשובות • צפו

"האינטרנט לא יחליף את חווית הקריאה בשבת". בנימין ליפקין (צילום: בחדרי חרדים)
"האינטרנט לא יחליף את חווית הקריאה בשבת". בנימין ליפקין (צילום: בחדרי חרדים)

השמועות בדבר שדרוג צפוי לעיתון 'בקהילה', הן לא דבר חדש.

אשכולות נפתחו, הגולשים שאלו, אבל תשובות לא היה מי שייתן. בערבו של יום הכיפורים, התבשרו הקוראים באותיות בולטות בעמודו הראשון, כי העיתון המורחב והמשודרג יופיע לקראת חג הסוכות - מועד שהפך בשנים האחרונות למוקד התחרות הלוהט בין העיתונים.

בשעת לילה מאוחרת, עלה צוות 'בחדרי חרדים' למערכת 'בקהילה'. הר חוצבים, המשופע במשרדי היי-טק נם את שנתו, אבל ב'בקהילה' האורות דלקו – והמלאכה בעיצומה.

קולות הקשת המקלדות, ההתייעצויות והריצות מחדר לחדר – כל אלה שימשו בערבוביא, כשברקע, מאחד החדרים, בקע קולו של ניגון מרגש שעתיד להיות חלק מהדיסק שיצורף לגיליון החג המרשים.

לראיין את בנימין ליפקין, העורך המיתולוגי של העיתון ומי שמלווה את 'בקהילה' זה למעלה מעשור, הייתה נראית באותם רגעים כמשימה בלתי אפשרית.

כמנצח על מקהלה רבת-קולות, הוא ניווט את הצוות שלו, ותיקים לצד כוחות רעננים, עורכים ככתבים ומפיקים. לזה החמיא, ומהאחר ביקש תיקון דחוף. וכענן מעיק ריחף בחלל הדד-ליין, שעת היעד המאיימת אותה הציבו בבית הדפוס.

משימה אחת עומדת לנגד עיני העורכים והכתבים: להגיש לקוראים את עיתון החג הטוב ביותר.

העיתון הזה, יודעים כולם, יהפוך לעיתון הדגל דרכו יבחנו קוראי 'בקהילה' הנאמנים, את דעתם על השדרוג היוצא לדרך. דרכו יחליטו אחרים האם להתחיל לרכוש בקביעות את העיתון ולהפוך גם הם לקהל קוראיו הנאמן של העיתון, שהחל את דרכו כחינמון דקיק, והפך עם השנים לשבועון מוביל.

שאלנו את ליפקין על השדרוג הצפוי, שגולת הכותרת שלו היא המגזין.

"מדובר בקפיצת מדרגה גדולה שבקהילה יוצא אליה", הוא אומר. "מעבר לחבילת החג המכובדת אותה מגיש העיתון לקוראיו מדי שנה, אנחנו יוצאים השנה במגזין כרומו, שיהפוך מעתה למוצר הדגל של העיתון ויופיע מדי שבוע בחזית. מלבד זאת, אנו מגישים מוסף נשים וילדים. מדובר במשאלת לב של רבים מקוראי בקהילה, וכן של קוראים פוטנציאלים שציפו לזה. זה דרש משאבים רבים, כולל אנשים חדשים – וכעת אנחנו יכולים לברך היום על המוגמר".

את ההחלטה לצאת עם מגזין כרומו, מנמק ליפקין: "גבר כאישה מעדיפים מוספי כרומו, וזאת הן בגלל הידידותיות, הגודל, המגע הנעים והמראה שהרבה יותר מדבר אל עין ולב הקורא".

האם 'בקהילה' בא לחקות את 'משפחה'? שאלנו אותו, כשאנו מתמקדים בנושא הכרומו, המזוהה יותר מכל עם 'משפחה'.

ליפקין לא נבהל מהשאלה. "זו שאלה מצוינת", הוא אומר וממהר לבקר את הקונספט שהיה קיים עד כה: "כולם יודעים שבחדשות אין לנו אח ורע בזכות צוות הכותבים שלנו שהוא מהטובים בתחומם. ניסיונות של קולגות מימין ומשמאל, שניסו לחקות ולאמץ מודלים שלנו, לא צלחו.

"יכולנו לטפוח לעצמנו על השכם ולומר: זוהי מתכונת מנצחת, ולהמשיך הלאה. אבל אנחנו ערים גם לצרכים וחיים בתוך התחרות, שקיימת, ובתוך התחרות הזו היה צורך לתת מענה של מגזין כרומו.

"בנוסף, מי שיאחז בידיו בבוקרו של יום שלישי את המגזין החדש שלנו, שיושק בלוגו חדש, וידפדף בו, יגלה בו שפת עיצוב חדשה שאינה קיימת בעיתונות החרדית לגווניה".

• אתה חושב שבעידן האינטרנט החרדי המתפתח, יש מקום לשדרוג הזה?

"אני משוכנע שכן. הציבור החרדי ברובו המכריע, גם מי שנחשף באינטרנט, לא רואה באינטרנט תחליף לעיתונות. הציבור החרדי הוא אשף המילה הכתובה ואוהב לקרוא אותה, להגות בה ולבקר אותה. חוויית האינטרנט לא תחליף את אותה קריאה של שבת אחר-הצהריים בה הוא אוחז בידו את העיתון".

גם לעוזר דרוק, שמונה לאחרונה לתפקיד מנהל פיתוח עסקי של 'בקהילה', יש כמה מילים לומר על השדרוג.

"עשרות לקוחות במשק הישראלי מחפשים אמצעי מדיה לפנות לאישה החרדית באופן ישיר", הוא אומר. "בהתאם לזאת, 'בקהילה' מביא את עיתון הנשים, ואנחנו מאמינים שלא יחלוף הרבה זמן והשטר יפרע את עצמו".

• אז כמה זה יעלה לנו, בשורה התחתונה?

"זה עדיין לא עשרה שקלים", אומר דרוק בחיוך. "מדובר ב-9.90. בהתאם לחבילה שאנחנו נותנים, זה משתלם – ואנחנו מאמינים שגם בטווח המיידי נראה עלייה במכירות".

לא נותר לנו אלא לאחל הצלחה לעיתון הגדל והולך בים הגועש של העיתונות החרדית, ולהעניק לו את ברכת הדרך של האח הגדול מהאינטרנט.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}