כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

המפגש של אברכי רמות: כך מרימים קמפיין ומפסידים בנוק אאוט • קינה לסיום 'פרשיית רמות'

"למעיישה", פותח האברך, "אין שום ספק, שאנחנו לוקחים בעתירה משפטית. לבית ספר של רפפורט אין שום סיכוי. אז למה יצחק (קרי: יצחוק), אומר לנו לרדת מהסיפור? הוא מפחד שהוא יאלץ להיפרד מהרכב ומהמשכורת שלו" • בעקבות הכישלון החרדי ב'פרשיית רמות', חוזר יוסי כץ לתחילת הפרשה, ומגיש פרק מכוער במיוחד בפוליטיקה חרדית מסואבת

פינדרס וחברי מועצת העיר ברמות. צילום: יוסי פורמנסקי
פינדרס וחברי מועצת העיר ברמות. צילום: יוסי פורמנסקי



את המאבק אותו ניהלו קרבניטי ועד ההורים של בנות בית-ספר 'תבונות יעקב' בשכונת רמות א בירושלים, עוד ילמדו בפקולטות ליחסי ציבור, שהולכות ופורחות בתקופה האחרונה במגזר החרדי. כותרת הקורס תהיה: 'כך הופכים קמפיין מוצלח לכשלון מהדהד'.

היום, כשהגיעה שעת הסיכום, ניתן לחזור לימי תחילת המאבק, ולנסות להבין כיצד נסק המאבק לגבהים בלתי פרופורציונאליים, וכיצד נחת באותה המהירות אל קרקע המציאות - לא הרחק מלשכתו המשופצת של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת.

לפני כמספר חודשים החלו לנחות במייל המערכת של אתר 'בחדרי חרדים' ידיעות על מאבק תמוה במקצת, של הורים מבית-ספר חרדי ברמות כנגד החלטת העירייה להעביר מבנה עירוני לבית ספר השייך לחוגים חרדים - בית ספר 'רפפורט' - השונים בהשקפת עולמם מאברכי שכונת רמות.

כמו עוד קומוניקאטים רבים המצטברים על שולחן המערכת, נדחקו הידיעות הללו לשולי עמוד הבית של האתר, וגם זאת במקרה שמדובר היה ביום יבש במיוחד בשלהי עונת המלפפונים.

אלא שאט-אט צבר המאבק תאוצה. ההורים מרמות, שחלקם מקושרים משפחתית להנהגה הרוחנית של 'דגל התורה', החלו לעורר רעש סביב החלטת העירייה, והמאבק הלך והתרומם. ועד ההורים, המורכב ממספר אברכים תושבי השכונה, החליט לקחת איש יחסי ציבור, תושב השכונה, בכדי שירים את המאבק מבחינה תקשורתית.

את הצלחתו, ראיתם כולכם בחודשים האחרונים. ממאבק אזוטרי על מבנה בית-ספר, הפכה המריבה על קודשי ישראל ועיקרי הדת. ההודעות שנשלחו לעיתונות הפכו לנזעמות יותר ויותר, ונראה היה כי הנציגים החרדים הוצמדו לקיר, ויאלצו לפרוש, בסופו של יום, מהקואליציה.

מכיוון שמאבק ללא שעיר לעזעזל, לא יכול להמריא, בחרו ההורים מרמות את יצחק פינדרוס, סגן ראש העיר, כאובייקט המתאים.

מבנה בית הספר ברמותצילום: מבנה בית הספר ברמות
מבנה בית הספר ברמות


האזהרה: המאבק נועד לכישלון

הבחירה בפינדרוס נראתה, על פניה, כגאונית.

ראשית, פינדרוס צידד מתחילת המאבק וטען כי יש להיענות להצעתו של ניר ברקת, ולקבל הפשרה שהוצעה, עד להקמת מבנה חדש לבית הספר. הוא הסביר פעם ופעמיים להורים, כי המאבק נועד לכישלון, וכי המבנה יעבור בסופו של דבר לבית הספר 'רפפורט'. "חבל לצאת למאבק שנועד לכישלון", הסביר להורים, שלקו לפתע בבעיות שמיעה חמורות.

אם יורשה לנו, ויורשה לנו, להפליג בכנפי דמיוננו אל אסיפת האברכים שהתקיימה באותו יום באחד מבתי האברכים בשכונת רמות, הרי שהסיטואציה הבאה התרחשה במלואה, מלבד אי אלו שינויים קלים.

אחד האברכים לוקח לידיו את רשות הדיבור, ותוך כדי פלבול בזקנו העבות, מסביר לחבריו התולים בו עיניים מעריצות, פרק בפוליטיקה.

"למעיישה", פותח האברך, "אין שום ספק, שאנחנו לוקחים בעתירה משפטית. לבית ספר של רפפורט אין שום סיכוי. אז למה יצחק (קרי: יצחוק), אומר לנו לרדת מהסיפור? הוא מפחד שהוא יאלץ להיפרד מהרכב ומהמשכורת שלו. שימו לב", ממשיך האברך, תוך שהוא שואב עידוד מהעיניים ההולכות ומתעגלות לנגד עיניו, "היחיד שאומר לנו לקבל את הצעת ברקת, הוא יצחוק, למה אתם חושבים שהוא עושה את זה? אה? זה רק הרכב! והמשכורת!"

האברכים שהשתכנעו סופית בצדקת העבדקן, המשיכו את השיחה כשהם דשים בגובה משכורתו של סגן ראש העיר ("שמעתי שהוא עושה 30 נטו"), וההרגשה הכללית בחדר הייתה שפינדרוס גוזל את לחמם של הילדים המסכנים, ומשמן בו את כיסיו, תוך ליקוק מתמשך לבוס, ניר ברקת.

התיאור אותו קראתם, אולי לא קרה במדויק, אבל זו היתה רוח הדברים בשכונת רמות, בחודשים האחרונים.

המציאות, כמעט כמו תמיד, הייתה שונה.

תלמידות בית הספר בית יעקב בלימוד תחת כיפת השמייםצילום: תלמידות בית הספר בית יעקב בלימוד תחת כיפת השמיים
תלמידות בית הספר בית יעקב בלימוד תחת כיפת השמיים


בית המשפט דוחה עתירה

סגן ראש העיר, יצחק פינדרוס, מחזיק את תיק החינוך החרדי. מתוקף תפקידו, הוא מחוייב לטפל בתפוח האדמה הלוהט שהונח לפתחו. פינדרוס טען, ולמפרע התברר שצדק במלא מאת האחוזים, כי יש להגיע לפשרה שתניח את דעת ראש העיר, ובמקביל לפעול להשגת תקציב ממשרד החינוך, לשם בניית מבנה בית-ספר בשכונה.

האברכים, כאמור, דחו את הצעת הפשרה, ופינדרוס הפך לאוייב המוצהר של תושבי השכונה. כנראה שלא תמיד ההגיון משחק תפקיד משמעותי. כשיש עודף זמן, למד פינדרוס על בשרו, גם מטאטא מזוקן - יורה.

מחמת קוצר היריעה לא ניכנס לנבכי המחלוקת בבית הספר בשכונת רמות. רק נזכיר בקצרה, כי העירייה הציעה לתלמידות לקבל כמה כיתות במבנה הנמצא במוקד המחלוקת, כשהכיתות החסרות יוצבו בחצר בית הספר באמצעות מנ"דים שתספק העירייה.

בית המשפט קיבל את המתווה הזה - וההורים החליטו לערער על ההחלטה.

לאחר שהצליחו לכופף את הנציגים החרדים, לא להצביע בעד המתווה המדובר, עתרו ההורים לבית המשפט. הצורה בה 'הכניעו' ההורים את הנציגים בעירייה, וגרמו להם שלא להצביע בעד הצבת המנ"דים, ראויה לכתבה בפני עצמה. הקשר הגורדי בין מספר אברכים לדרגים הבכירים ב'דגל התורה', שהביא לסיום המכוער של הפרשה, יילמד על ידי המעורבים בימים הקרובים. ואנו תקווה, ונתבטא במילים עדינות מחמת קדושת הימים, שיערפו כמה ראשים במסגרת תחקיר הכישלון.

לפני כמספר ימים הגישו ההורים ערעור לבית המשפט, שכצפוי דחה את העתירה וקבע כי התלמידות ילמדו במנ"דים.

בדיוק כפי שהציעה העירייה לפני מספר חודשים.

התכנסות רבנים במהלך המאבקצילום: התכנסות רבנים במהלך המאבק
התכנסות רבנים במהלך המאבק


מו"מ אינטנסיבי - והצבעה

שכונת רמות נחצתה לשתי קבוצות. ישנם הגורמים המילטנטיים, המחזיקים בדעה שיש להחריף את המאבק, ולהביא את הילדות ללמוד בכיכר ספרא מידי יום. קבוצה זו מנתה אברכים בודדים וצעקניים, שהצליחו להציג מצג שווא של פעילות אינטנסיבית.

מולם עמדו רוב מניין ובניין של הורי התלמידות, שהבינו שהמצב לא יכול להימשך כמות שהוא. לבנות אין היכן ללמוד, ועוד מעט יגיעו ימי החורף הגשומים, ועם כל הכבוד להפגנות, הרי שאלו לא יחזיקו מים. תרתי משמע.

עתה מתנהל מו"מ אינטנסיבי בין נציגי העירייה (שלמה רוזנשטיין וישראל קלרמן) לבין רב השכונה (הרב גואלמן), במטרה להביא לסיום הסאגה עוד לפני החג.

בין אם המשא ומתן בין הצדדים ייחתם ובין אם לא, הנציגים החרדים בעירייה צפויים להצביע בישיבה של יום ד' בעד הצבת המנד"ים בחצר בית הספר.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הגרי"ש אלישיב הורה בצורה ברורה לנציגים להביא לסיום הפרשה, ולהביא מבנים לבנות עוד לפני חג הסוכות.

כך אולי הסתיימה לה עוד פרשה בציבוריות החרדית, אך מוטב יעשו כמה עסקנים ואישי יחסי ציבור אם ילמדו את הלקחים מהפרשייה העכורה, ויניחו לציבור החרדי להתנהל כבימים ימימה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}