כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

שעת סיכום • איך עבר עליכם החג? • פרויקט מיוחד

שלושה ימי חג ושבת חלפו, וכעת הגיעה שעת סיכום: מתי סיימו את התפילות בגור? • למה שמרו בחברון מקום לגלעד שליט? • על מי ביקש הגר"י הגר להתפלל? • למה האוהל בוויזניץ' התמלא עשן? • איפה קרס החשמל בשבת? • ואיפה נעצרו חסידים? • סיכום ענק ומיוחד

ויזניץ בראש השנה. צילום ארכיון. צולם על ידי גוי
ויזניץ בראש השנה. צילום ארכיון. צולם על ידי גוי

השנה החדשה - שנת נפתחה בשלושה ימי חג, וההיערכות בריכוזים החרדיים, נמשכה עד לרגע האחרון.

כל משפחה הפכה לקייטרינג קטן, וסירי ענק הועמדו במטבחים, בנסיון להתמודד עם כמויות המזון הנדרשות להאכיל את כל בני המשפחה (והאורחים). היום, רגע אחרי, יצאנו לבדוק כיצד עבר החג במקומות בהם התפללו רבבות עמך בית ישראל.

מה השתנה השנה? מתי סיימו את התפילות? והיכן נפצעו ילדים? חזרנו עם התשובות, ועם תקווה כי השנה שבפתח תביא בכנפיה רק בשורות טובות.

כ-1600 מתפללים גדשו את בית המדרש של ישיבת חברון בשכונת גבעת מרדכי בירושלים. מלבד 1200 בחורי הישיבה, הגיעו גם אברכים רבים, שהתאכסנו בדירות שכורות באזור. בליל שבת, פונה אחד הר"מים בישיבה לבית החולים, לאחר שלקה בליבו. הבחורים התפללו במהלך ימי ראש השנה, גם על אחד הר"מים, אצלו התגלתה המחלה הנוראה בתקופה האחרונה.

תופעה מעניינת התגלתה מרפרוף על מפת המקומות. הסדרנים, החפצים לשמור מקומות בבעלותם, בכדי להיערך לקראת אורחים בלתי צפויים, כותבים על מספר מצומצם של מקומות שמות פיקטיביים שנועדו לשמור את המקומות מפני מי שמחפשים מקומות טובים יותר. על אחד המקומות נכתב שמו של גלעד שליט, והיה מי שראה בכך התגייסות חברונאית למאמצים לשחרורו.

הלוואי.

בחסידות גור, התפללו השנה מעל רבבת מתפללים. ביום הראשון סיימו את התפילה בשעה 13:00, וביום השני כרבע שעה מאוחר יותר.

בחסידות בעלזא, התפילות נמשכו שעות ארוכות. ביום הראשון סיימו את התפילה בשעה 17:30, וביום השני 'התפנקו' החסידים, והתפילה הסתיימה בשעה 17:00. ה'טיש' בליל שבת, נגמר לאחר השעה 01:00.

בחסידות ויזניץ' ארעו מספר אירועים בלתי נעימים במהלך התפילות, שהתסיימו ביום הראשון ב- 15:30 וביום השני בשעה 14:30. במהלך תפילת המוסף ביום הראשון, חשה רעייתו של הרה"צ הגר"י הגר שלא בטוב, וטופלה במקום.

בשעת התפילה החל לצאת עשן רב מהמזגנים, מה שגרם לבהלה רבה. לבסוף התברר כי מדובר בבדל סיגריה שהושלכה אל אחד המדחסים.

בסיום החג ביקש הגר"י הגר מחסידיו לומר כל יום את פרק קג בתהילים לרפואותו השלימה של אביו, האדמו"ר מוויזניץ'.

בחסידות צאנז רשמו השנה שיא של ממש. התפילות בשני הימים הסתיימו ממש בסמיכות לשקיעת החמה, והחסידים רצו לביתם להספיק את סעודת החג, לפני שתשקע השמש. אחד הילדים שבר את ידו במהלך החג, ופונה על-ידי מתנדבי איחוד הצלה, לבית החולים לניאדו.

בחסידות ערלוי נרשמה התרגשות כשהאדמו"ר בירך ברכת 'הגומל' על שזכה להבריא ממחלתו. מי שנצפה בין המוני החסידים, היו בני משפחת פרוש בהרכב מורחב.

בחסידות סערט ויזניץ' בחיפה, סבלו במהלך השבת מקריסת החשמל, שלא עמד בעומס הרב.

בחסידות נדבורנא, סיימו השנה כשעתיים מוקדם מכל שנה - ובשעה 15:00 יצאו החסידים לביתם לאכול את סעודת החג.

במרכז חב"ד העולמי-770 התפללו השנה מעל רבבת מתפללים. גם באוהל שליד ציון האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל שהו במהלך ימי החג והשבת מאות איש.

באומן עבר חג שקט יחסית, מלבד אירוע שהסעיר את רבבות המתפללים. רוסי מקומי, שניסה לגנוב חפצים ודברי ערך ממקומות הלינה של החסידים, נדקר על-ידי אחד מהם. המשטרה פתחה בחיפושים נרחבים אחר הדוקר, ועצרה מספר חשודים. הבוקר, שוחררו כל העצורים, כשלחלקם הוטבעה חותמת אדומה בדרכון, מה שלא יאפשר את כניסתם לאוקראינה בשנים הקרובות.

ואיך עבר אצלכם החג? אתם מוזמנים לשתף אותנו באמצעות מערכת התגובות של האתר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}