כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

נחשוני בעד חרם האמנים על יהודה ושומרון!

במאמר נועז במיוחד, טוען יצחק נחשוני כי הוא דווקא בעד חרם אמנים ביו"ש • ואגב, הוא בעד חרם על בתי התיאטרון והקולנוע בכל הארץ • וגם: מדוע בחר סגנו של מיטשל ב'חדשות משפחה' כבמה לפרסום מאמרו היוני, מדוע בחר אבו זוביידה בעיתון 'בקהילה', ובאלו טעויות פטאליות 'נפלו' 'יתד' ו'יום ליום' • הערה אחת ועוד שמונה, בשולי עיתוני סוף השבוע

נחשוני בעד חרם האמנים על יהודה ושומרון!



ההצגה חייבת להימשך

וידוי של יום ראשון לסליחות, בשבוע שחל בו: גם אנחנו 'מחרימים' את 'היכלי התרבות' ואולמי התיאטראות, ולא רק באריאל אלא אפילו בתל-אביב, ולא מהיום.

אנחנו בעד ההחרמה. אלא שיש חשש שאם ה'ארטיסטיים' ידעו את המניעים שלנו, הם עוד עלולים לחזור בהם מההחרמה המתוקשרת שלהם.

אנחנו דווקא בעדה. התמיכה שלנו בהם היא תרומתנו הקטנה להגשמת חזון חז"ל: "עתידין בתי תיאטראות ובתי קרקסאות להפוך לבתי מדרשות". זה כבר קורה בתל-אביב, שבה 'היכל התרבות' הפך בעיקר להיכל הנגינה לפרקי תפילה וחזנות. זה קורה בערי פרובינציה שבהם יש כבר "בתי הקרקסאות", שהפכו לישיבות לבעלי תשובה.

זה יקרה גם באריאל, ככל שה'שחקנים' יתמידו לשחק לידינו.

ובכלל, גם בלי השיקול האנוכי הזה, קשה לנו להבין על מה יצא הקצף נגדם. במדינה שבה ראש הממשלה יוצא למסע הופעות בוושינגטון, והופך עצמו לשחקן בהצגה שבמערכותיה עלולים להיחתך גורלות של אנשים ושטחים, למה שיהיה אסור לשחקנים ותיקים ממנו להפוך את הנושא הביטחוני והמדיני לחלק מהצגה שהם מבקשים להשתתף בה?

לקראת הופעת גיליון השבת של 'מעריב', ערך העתונאי קלמן לבסקינד תרגיל מבריק. הוא בדק בחנויות הספרים הגדולות של מעלה אדומים, שגם היא מעבר לקו הירוק, האם הסופרים עמוס עוז, א.ב. יהושע, דוד גרוסמן, סמי מיכאל, ועוד, שמגבים את ה'החרמה' באריאל, אסרו למכור את ספריהם שם? התוצאות הופיעו במדור שלו - ככל שהדבר נוגע להכנסותיהם, ההחרמה אינה תקפה ו'ההצגה' חייבת להמשך כבעבר.

שיחרימו, שלא יחרימו, את מי זה מעניין. מבחינתנו הרבה יותר מסוכן אם בעקבות אותה החרמה ועוד דומות לה, נגד ההתיישבות שמעבר לקו הירוק, אכן תיפתח בקרוב תחנת טלוויזיה נוצרית, שתבקש להביא לבתים את 'בשורתה', על הפלטפורמה של דאגה להתיישבות ולתוצרתה.

אם נכונה התוכנית הזו, עליה מדווח לראשונה 'מקור ראשון', זה עלול להיות מסוכן הרבה יותר מכמה אנשי קרקס, המחרימים את היכל התרבות באריאל, או אפילו ההצגה המדומיינת בחדר הסגלגל של הבית הלבן.

קצר בתקשורת: 8 קטעים בשולי עיתוני סוף השבוע

1.הכיתוב הנבזי ביותר

המוסף לשבת של 'ידיעות אחרונות', פירסם את תמונת מכונית הסובארו שנוסעיה נהרגו השבוע בידי מחבלים מרצחים בדרך לבית חג"י, וזכו לקדש שם שמים. צוואתם האחרונה, שפורסמה בכל העולם, היתה המדבקה על המכונית בנוסח "ה' הוא המלך". אבל במקום לכבד את זכר הקדושים ואת אמונתם היוקדת, בחר עורך המוסף ללוות את התמונה בכיתוב של זלזול בכבוד שם שמים, ובדברי חירוף וגידוף ממש.

נראה אותו עושה את זה כשבפעם הבאה תפורסם תמונה של קדושי השואה, שהלכו אל הכבשנים תוך כדי שירת 'אני מאמין' כשהם עטורים בטלית ובתפילין.

זו לא סתם שמחה לאד זו שמחה ל...אש.


2. הטעויות הגדולות ביותר

בלחץ של ימי ההכנה המלחיצים לקראת הימים הנוראים, חשבו ב'יתד נאמן' לעצור את הזמן מלכת, ופרסמו בגליון ערב שבת מודעה בולטת על פתיחת מחסני המזון 'אושר עד' במוצאי שבת פרשת...'שופטים'. למזלם הרע, המודעות של רשת המזון הזו בולטות במיוחד ומופיעות בלבן על גבי שחור, אחרת לא היינו גם אנחנו שמים לב לטעות.

גם מוסף 'שבועי' של בטאון 'יום ליום', החליף את הזמנים. בעוד שבשער המוסף נכתב כי בשבוע הבא ימלאו תשע שנים לפיגוע ב'מגדלי התאומים', בכותרת הכתבה עצמה נאמר,: "בעוד חודש יחול יום השנה לפיגועי ה-11 לספטמבר 2001".

ה-11 בספטמבר יחול השנה ביום שני של ראש השנה. לפני הכותרת, עלולים הקוראים עוד לטעות ולחשוב כי ראש השנה יחול רק בעוד...חודש.

ליעקב ריבלין מ'בקהילה' קרתה תקלה שהיא אולי פחות משמעותית עבורו אבל הרבה יותר נוגעת ופוגעת בראשי הממשלה שרון ונתניהו.

ריבלין, שביקש ללעוג לח"כ זבולון אורלב, שהודיע השבוע כי מפלגת 'הבית היהודי' תפרוש מהקואליציה אם תמשך ההקפאה, החליף בין נתניהו ושרון כשכתב: "את ההודעה מסר האיש החזק בסיעה, ח"כ זבולון אורלב, שכל המכירו יודע שאין דבר החביב עליו משותפות חמימה ונעימה בקאוליציה. מה גם שעמדותיו המדיניות אף פעם לא היו בקצה הכי ימני של הסקלה. עיין ערך התנהלותו בממשלת שרון בתקופת ...ההקפאה".

ה'הקפאה' של שרון? – גם הוא כבר הצטרף לחבורה האוחזת בתאורית הקונספרציה האומרת שראש הממשלה אריאל שרון 'מוקפא'?


3. המאמר המכובד ביותר

יותר משהאמינו האמריקנים שהתייצבותו של נתניהו ל'תמונת מחזור' עם אובמה ואבו מאזן בבית הלבן, תביא לשינוי באמון שנותנים תושבי ישראל בסיכויי השלום, הם השקיעו בנסיון לשכנע את הציבור החרדי דווקא כי לא מדובר במאמצי שווא. המשימה הזו הוטלה על דייויד הייל, מי שהיה בעבר עוזר מזכירת המדינה אולברייט, שגריר ארה"ב בירדן, והיום סגנו של השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל.

מבין כל כלי התקשורת החרדים, ואף הכלליים, בחר הייל להשפיע על החרדים בדרך של פרסום מאמר ב'חדשות משפחה' וחסך מעצמו את הצורך לבחור או להמר בין העיתונים החרדיים המפלגתיים, ולהסתבך במאבקים שאינם פחות קשים מאלה שהוא מנסה להתמודד עמם באמצעות מאמרו.

יש לו, להייל, כנראה יועצים טובים ואת זה ניתן ללמוד גם מנוסח דבריו הנתלים על ספר תהילים ובהם נכתב: "השגת הסכם תכלול פשרות כואבות, ולעיתים בלתי פופולריות, הן מצד הישראלים והן מצד הפלשתינים. יידרשו סבלנות, התמדה, ונכונות לחזור שוב ושוב, על אף ההתמודדיות. אך כפי שכתוב בתהילים, "בקש שלום ורדפהו". ואת זה בדיוק אנו הולכים לעשות".

איננו יכולים להגיע אל הייל, אבל אם תפגשו אותו, בהר חוצבים, בדרך לפרסם מאמר נוסף, או בזמן שהוא עובר בין לשכותיהם של נתניהו ועבאס, תשאלו אותו אם הוא כתב את המאמר בעצמו.


4. הראיון המעז ביותר

'בקהילה' לא הסתפק באישי ממשל אמריקנים שהעדיפו את 'משפחה' ושם הלכו אל הקצה ה...פלשתיני. אורי גרין קבע תקדים חדש בתקשורת החרדית, כשהביא ראיון מלא, על פני שני עמודים, עם דר' סופיאן אבו זיידה, אחד מראשי הפת"ח שישב בכלא הישראלי משך 12 שנה בעוון אחזקת אמצעי לחימה, השתחרר במסגרת 'הסכם אוסלו' והיום הוא חבר בצוות המו"מ הפלסטיני.

בראיון הוא טוען שההתנתקות לא נעשתה כחלק מתהליך כולל והיא בוצעה בכלל ללא כל תיאום עם הפלשתינים. הם בכלל לא רוצים את השטח... בתשובה לשאלה: "מה תקבל ישראל בתמורה ל'שלום'"? הוא מיתמם ושואל:"אני צריך לתת לך עוד פרס על כך שהעם הפלסטיני סובל מהכיבוש הזה עשרות שנים?"

באותה צורה מתחכמת הוא מצהיר גם: "אנחנו לא רוצים שתהיה הקפאה, אסור שתהיה הקפאה!", אבל מיד מוסיף: "צריכה להיות הפסקה מוחלטת של בניה בשטחים הפלשתינים"...

אם היה מקום בכלל לפרסם ראיון עם נציג פלשתיני בעל מעמד בשבועון חרדי, הרי שזה נעשה בצורה המעניינת והטובה ביותר.


5. הכותרת המטעה ביותר

לרגע חשבנו שאנחנו לא מעודכנים. כותרת ענק שהופיעה בעמוד השער של מוסף 'כותרות' המצורף ל'מחנה החרדי' זעקה: "ההקפאה בוטלה"!

משום מה החלטנו שלא להרים כוסית 'לחיים' מיד ולהגיע קודם לאותיות הקטנות יותר בתחתית העמוד של גילינו כי "הסתיימה הקפאת המו"מ בין ישראל לפלשתינים. מתי יוקפא שוב? הרבה תלוי, כך נראה, בסיום הקפאה אחרת – הקפאת הבניה ביו"ש".

בפעם הבאה אל תעשו לנו את זה. עד שהסתבר לנו שהשמחה היתה מוקדמת מדי החסרנו 'פעימה' וזה לא פחות מסוכן מההקפאה שלא בוטלה.


6. הכתבה הנוגעת ביותר

בלי להיכנס לשאלה האם המקום המיוחד ששמו 'רשימו', הנמצא בלב שכונת 'נחלאות' בירושלים ומפגיש תועי דרך עם מתקרבים, מתאים להיות מוצג בכתבה המתפרסמת בשבועון חרדי, כתבת הצבע של יצחק הורוויץ על המקום, המתפרסמת במוסף 'קולות' של 'בקהילה', היא מרתקת, מושכת ונוגעת. בימי ההתקרבות, זוהי הכתבה המצויינת ביותר בעינינו, שקראנו בעיתוני השבוע.


7. השיחה הנעימה ביותר

הרב הראשי הצבאי החדש, תא"ל רפי פרץ, הולך ומתגלה כאישיות בעלת פוטנציאל מנהיגותי. הוא מכיר את מקומו ומגבלותיו, שואל, בענייני הלכה, גדולים ממנו, ומוכן לקבל את דעותיהם, ומקפיד ללכת בין הטיפות ולהתחבב על כולם.

ברוח זו הוא משוחח, במוסף שבת של מעריב עם חן קוטס בר, ולא רק משום שהוא טייס ואב ל-12 ילדים היא מייעצת לקוראיה: "תעזבו את כל מה שחשבתם על הרב הצבאי הראשי ותקראו לעומק את הריאיון עם תת אלוף הרב רפי פרץ".

שמענו לעצתה.

בשיחה עמו הוא החליף את המונח 'גירוש' וחזר ל"היתנתקות", דיבר בגלוי על הרב יצחק שפירא וספרו, על אריאל שרון, אהוד ברק ועל מי לא? עם אלוף יואב גלנט המיועד להחליף את הרמטכ"ל יש לו קשרים מיוחדים. "זה יותר מידידות, זו שותפות בדרך" - הוא אומר. "ברכתי אותו ואמרתי לו שהמינוי הזה - רוח ה' חדשה מתנוססת עליו".

שווה לקרוא.


8. המחקר המעניין ביותר

השבועון 'מורשה' מפרסם השבוע מחקר המתבסס על בדיקות הסת"ם הממוחשבות, ממנו עולה כי בספרי תורה עתיקים יש בממוצע פחות טעויות מאשר בחדשים. הגורם העיקרי לכך הוא - הלחץ המוגזם בתקופתנו. בהחלט מעניין.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}