כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

'פסגת השלום' נפתחה • נתניהו חושב על המיליונים

בזמן שהמשפחות השכולות מפיגוע הירי יושבות 'שבעה', הושק בבירה האמריקאית טקס חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים • "מיליונים ברחבי העולם מתפללים לסיום הכאב", אמר נתניהו לאבו-מאזן • ויו"ר הרשות עדכן: "הרשות חשפה את הרכב שהסיע את המחבל"

אופטימיות זהירה. מנהיגי המדינות בפתיחת הפסגה. צילום: וואלה
אופטימיות זהירה. מנהיגי המדינות בפתיחת הפסגה. צילום: וואלה

קשה להאמין שאי-מי מהעומדים בראש 'פסגת השלום' החדשה מאמין באמת ביעילותה. אבל אין מה לעשות. בעשרות השנים האחרונות זה הפך לחלק מהתפקיד. אם אתה רוצה להראות שעשית משהו בתקופת מנהיגותך, חובה עליך לבוא לפסגת השלום.

הערב (ה'), בצל פיגועי הירי, חודשו 'השיחות הישירות' בין ישראל והפלסטינים בטקס חגיגי במחלקת המדינה בוושינגטון בהשתתפות שרת החוץ האמריקאית הילארי קלינטון, השליח האמריקאי למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, נשיא מצרים חוסני מובארק ועבדאללה מלך ירדן.

הטקס היה מתוקתק, כמנהג המקום: תחילה באו בשערי האולם חברי הצוות הפלסטיני והתיישבו בצדו האחד של השולחן. כעבור דקות אחדות נכנסו הנציגים הישראלים והתיישבו בצד האחר. רק לאחר מכן נכנסו ראש הממשלה הישראלי, מזכירת המדינה האמריקאית והנשיא הפלסטיני.

נתניהו – איש הימין להזכירכם - היה זה שפתח את נושא הפשרות. "אני רואה בך פרטנר לשלום", אמר לאבו-מאזן, "אבל אפשר להשיג אותו רק באמצעות הרבה מאוד פשרות כואבות משני הצדדים – מהצד הישראלי והצד הפלסטיני".

הוא הביע תקווה כי המו"מ הישיר יביא פירות. "אני רק יכול להתפלל ואני יודע שמיליונים ברחבי העולם, ישראלים ופלסטינים, חושבים ומתפללים שהכאב שאנחנו הרגשנו, אתם ואנחנו, במאה השנים האחרונות של הסכסוך, יאחד אותנו ויביא לשלום אמיתי".

ראש הממשלה הוסיף: "אתם מצפים מאתינו להכיר במדינה פלסטינית, אנחנו מצפים שאתם תהיו מוכנים להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי".

נתניהו התייחס בדבריו לפיגועי הירי ביומיים האחרונים. "היומיים האחרונים היו יומיים קשים עבור העם שלי. ארבעה יהודים חפים משפע נרצחו בצורה ברוטאלית, שבעה יתומים נוספו לישראל בגלל הפיגוע הזה. הנשיא עבאס, אתה גינית, וזה לא פחות חשוב למצוא את הרוצחים. אנחנו חייבים למנוע את הפיגועים הבאים - ולפיכך עלינו להגיע לשלום".

נתניהו סיים את דבריו ב'מפגן ידע' בשלושת שפות המשתתפים. הוא חזר על המילה "שלום" בעברית, אנגלית וערבית.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, הבטיח בפתח דבריו, כי "הרשות רודפת אחרי מי שביצע את הפיגוע. את הרכב שהסיע אותם, כבר מצאנו. אנחנו רואים את הביטחון כבעיה קיומית ולכן לא נקבל מאף אחד שיעשה כל פעולה בסגנון זה, מה שעלול לפגוע בביטחון שלנו או שלכם".

עוד אמר אבו-מאזן: "הרשות מחוייבת להפסקת ההסתה ולביטחון, אבל על ישראל לעמוד בהתחייבויות שלה, הפסקת הבניה בהתנחלויות, הסרת הסגר על עזה והפסקת ההסתה כנגד הפלסטינים".

קודם לכן נפגשו המנהיגים עם הנשיא אובמה. הם משדרים אופטימיות, אבל עמוק בלב, כאמור, איש לא מאמין ביעילות השיחות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}