כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הנס של ר' סולי כנס • סיפור חיים מרתק

ר' סולי כנס הוא נשיא ומנכ"ל חברת 'אדיוסופט'. הרב שמעון טייכנר הוא מורה-הדרך הרוחני שלו • צבי רוזנהיים מ'אוצרות ברסלב' הושיב את הרב והתלמיד לשיחה מיוחדת: מהי הדרך הנכונה שעל בעל תשובה להתקדם בעבודת ה' • סיפור ולקחו

הרב שמעון טייכנר (מימין) עם סולי כנס
הרב שמעון טייכנר (מימין) עם סולי כנס



מבוא חורון, בין בני-ברק לירושלים. סטייה קלה מהכביש הראשי, והשעון כאילו עצר מלכת. שם שוכן היישוב הפסטורלי מבוא חורון. קרוב למרכז הארץ מבחינה גיאוגרפית, ורחוק מאוד מכל הבחינות.

במקום המדהים הזה מתגוררת משפחת כנס.

"הגענו הנה", מספר ר' סולי, תוך קבלת הפנים, "משום שהקריטריונים כאן ענו על הדרישות שלנו יותר מכל מקום אחר. ועדת הקבלה ביישוב דורשת מהתושבים את מה שטוב עבורנו. כך אנו יכולים לחיות בראש שקט, להיות רגועים גם כשהילדים מסתובבים בחוץ - וזה מה שחשוב לנו".

השיחה עם ר' סולי מרתקת, בפרט כשהיא נערכת עם מורה-הדרך הרוחני שלו, הרב שמעון טייכנר. ביקשנו להושיב אותם יחד, את הרב ואת ההתלמיד, כדי שנוכל לתפור את שני הצדדים: זה של התוהה, מחפש ומגשש - וזה שמייעץ. כמו שדמותו של סולי מלאת גוונים, כך גם חייו מתרחשים, איך לא, בכל הגוונים האפשריים.

הרקע - נכון לעכשיו, הוא מבוא חורון, היישוב הדתי והוותיק ביותר מיישובי בנימין. הפגישה שלנו מתנהלת במה שנדמה היה לי מלכתחילה כחדר האורחים. תוך כדי שיחה הבינותי, שהחדר המרווח והמרוהט בטוב-טעם, הוא בעצם ה'כולל'. ר' סולי, שאוהב תורה, ויותר מכך את לומדיה, בחר להביא אותם אל הבית הפרטי שלו פנימה.

בכולל הפרטי של משפחת כנס לומדים בעלי-בתים ואנשי עסקים, המעוניינים להעניק לחיים פן אמיתי, מעבר לעסקים. "האנשים הללו", מספר הרב טייכנר, ראש הכולל, "החליטו לצמצם את העיסוקים החומריים ולרכזם בשעות שלפני הצהריים והערב, כך שבשעות אחר-הצהריים הם עוסקים כאן בתורה, תפילה ושיחות חברים בעבודת ה'".

השיחה שלנו, שהחלה בשעות הבוקר המוקדמות, גולשת מהר מאוד לשעות הצהריים, ואלמלא הכולל שאמור להתחיל בדיוק בשעה שלוש, מי יודע מתי היינו מסיימים. ר' סולי עצמו עסוק מעל ומעבר. חברה בינלאומית החולשת על סניפים ב-63 מדינות, תופסת בכל זאת כמה אחוזים בראש. מהטלפונים הספורים שהצליחו להידחק אל שיחתנו, יכולנו ללמוד על האימפריה האדירה המתנהלת מאחורי האיש השקט והשליו הזה.

בשעה שר' סולי מנהל משא ומתן דחוף עם נציג בכיר מעבר לים, מספר לנו הרב טייכנר, שהבעלים של החברה האדירה 'אדיוסופט' יושב היום כמעט כל-כולו באוהלה של תורה. "ר' סולי הוא אברך כולל כפשוטו, ממש כך. היום הוא לומד שעות על גבי שעות. את העסקים הוא מנהל בזמנים אחרים. שעות הכולל הם קודש הקודשים, ושום דבר, דחוף יותר או פחות, לא יצליח להשתרבב לתוך השיעורים הקדושים".

איך זה קורה הדבר הזה?

אנחנו לא ממש מבינים, ובדיוק לשם כך באנו הנה, לשמוע מכלי ראשון על סודם של דברים.

שיעור מעורר דאגה

הסיפור של ר' סולי מתחיל בקנדה, שם נולד להורים שהיגרו מארצות אירופה כניצולי שואה. "ההורים היו דתיים במושגים העלובים של קנדה דאז. אבא נהג להגיע לבית הכנסת האורתודוקסי בשבת בעזרת רכב, אלו היו המושגים שלי ביהדות. מאוחר יותר היגרה המשפחה לקוסטה-ריקה ומשם עלתה ארצה".

בארץ-ישראל הם משתכנים בכפר-הרואה. היישוב הדתי למחצה ולשליש לא עונה בדיוק על הדרישות הדתיות, וסולי הנער מוצא עצמו מבולבל. מקבוצת נוער הוא עולה לישיבה, מתנדנד בין המסגרות ומוצא עצמו בעומק לבנון בסיכון תמידי. שם מאירה לו ההשגחה רמזים ראשונים. פעם זה מטען אדיר שמתפוצץ והוא וחבריו ניצולים בנס, במקרה אחר נופל טיל לתוך האוהל שעולה באש. מסביב נהרגים מדי פעם חברים קרובים, יש פצועים ומקרים קשים, וסולי מוצא עצמו מהרהר לא אחת מהי תכלית החיים. אך המציאות החומרית משתלטת על התובנות הנעלות, והחיים סוחפים אותו הלאה אל פריקת עול.

הוא זוכה להקים בית. בתקופה שלאחר נישואין הוא מסייע בעסק אביו. בשלב מסוים הוא מגלה שמעבר לשאר הכישורים, יש בפנים גם חזן לא קטן. תקופת לימודים בבית-ספר לחזנות - והחזן הצעיר קופץ למים, עובר לפני התיבה ב'ימים נוראים' בבית-מלון בנתניה, הביצוע לא רע בכלל, והצעת עבודה מחו"ל מעניקה לו משכורת של 20 אלף דולרים בשבועיים של 'ימים נוראים'.

"בפעמים הראשונות שהכרתי את ר' סולי", נזכר כעת הרב טייכנר, "הוא סיפר לי על כשרון השירה שלו. האזנתי להקלטה שלו. מה אומר לך? שמעתי והתרגשתי, היה זה חזן של ממש. את הנסיעה הראשונה לאומן הוא עשה מתוך הקרבה של ממש. בתקופה ההיא הוא היה עדיין רחוק מאוד מהמצב של היום מבחינה כלכלית, ולוותר על 20 אלף דולר בשעה שבבית אין אוכל, זוהי מסירות-נפש באמת".

סולי: "בשלב מסוים החלטתי שזהו, אני יורד מהארץ. עברנו להולנד, המקום היה ריק כמעט לגמרי מיהדות. הגעתי לקהילה ישנונית למדי, סיפרתי שאני חזן, סידרו לי משרה. חתמנו חוזה לכמה שנים. בתקופה ההיא התחולל אצלי שינוי מסוים לטובה. התפקיד מחייב - מה לעשות. לימדתי את הילדים מושגים ראשוניים ביהדות, לקחתי אותם לגן חיות, והראיתי להם מהי חיה כשרה ומה לא. שוחחתי עם קשישים ועשיתי כמה דברים טובים למען הקהילה.

"כשהסתיים החוזה, הוכרחתי לעזוב, התגלגלתי לקוסטה-ריקה ומצאתי עצמי בבוץ רוחני עמוק מאוד. בניסי-ניסים חזרתי ארצה, וכאן התחילה תקופת האור.

"בשלב כלשהו, התוודעה רעייתי לשיעורים בנושאי יהדות. היא חזרה מהרצאות עם אור בעיניים, משהו נפתח לה בלב. אני חייתי אז לגמרי מחוץ לעניינים, עניינו אותי עסקים, ורק עסקים. בוקר, ערב וצהריים, גם באמצע הלילה, בכל שעה אפשרית, רצתי אל העסקים. זה היה כל עולמי. ראיתי את האור בעיני רעייתי, וידעתי שהיא מצאה משהו מעניין. לאמיתו של דבר פחדתי. חששתי שאחר-כך יבוא הגרוע מכל, מי יודע אולי 'נשתגע' ונחזור בתשובה...

"ההרצאות הללו הובילו את רעייתי המחפשת, לשיעוריו של הרב טייכנר. באותה התקופה הוא מסר שיעור קבוע בגבעת-עדה. אחרי השיעור הראשון היא חזרה הביתה כשהיא זורחת מאושר אמיתי, ולי נהייה חושך מוחלט בעיניים. הבנתי שהעסק מסתבך. ידעתי שמשהו טוב קורה לה, זה בא לידי ביטוי בהתנהגות ובחיים, פתאום האדם משתנה, משהו חדש נולד בו, ואני הבנתי את זה. הבנתי, אך מאוד לא רציתי להבין. ידעתי שזה עלול לחייב אותי, ומאוד לא רציתי לשנות את החיים הנהנתניים למשהו דתי.

"אם עלי לא הצליחה, הרי שאת הורי היא סחפה. אל השיעור הבא הצטרף גם אבי. הוא דווקא אדם ביקורתי מטבעו, יש לו טעם מעודן, וכששמעתי ממנו לאחר השיעור שזה משהו טוב ומלהיב, דאגתי, אפילו פחדתי נורא. ידעתי שזה רציני".



יופייה של ההשגחה העליונה

• נגענו כעת בנקודה רגישה. בן זוג מתעורר ומגלה את האור. בבית ממתין בן זוג, במקרה הזה הוא בעל וגם אבא לילד קטן ותמים. מה עושים? איך שומרים את הבית שלם מבלי להפסיק להתקדם אל ה' יתברך? את השאלה הזו אנו מפנים לרב טייכנר. הרב מחייך, דומה שהשאלה הזו העמידה אותו בלא מעט התמודדויות.

"ובכן, תופעה נפוצה אצל בעלי התשובה, בעיקר בשלבים ראשונים של חשיפה לאור ולאמת, שהם חשים חובה של ממש לקרב אל האמת את כל מי שבא איתם במגע. כשלעצמה, זו בוודאי תופעה ברוכה, זכית, מדוע שלא תזַכה את חבריך. אבל, עצה טובה והכרחית - עם הקרובים תתחיל בסוף. דווקא הקרובים והיקרים לך, הם אלו שיש לנהוג בהם בחכמה ובסבלנות גדולה יותר.

"לבעל תשובה יש תבערה בתוך הלב, בעיקר כשזה נוגע ליקיריו שלא זכו לגלות עדיין את האור. הוא מעוניין להפוך אותם כבר היום לבעלי תשובה גמורים כאן ועכשיו. אבל זה מסוכן.

"מניסיון עם מאות מקרים שכאלו, אני אומר ברורות: סבלנות. ויותר מכך, לכבד. כשמדובר בבני הבית שמתחזקים, הדבר פשוט הרבה יותר. בדרך-כלל מומלץ להציג לבן הזוג את ההתקרבות ליהדות בפן האישי יותר. ניתן לדבר בצורה כנה ולומר: 'זה עושה לי טוב, תתחשב בי, עבורי'. אם בני הבית יחושו שמכבדים אותם ואת דעתם, הם ישמחו להעניק ולהקריב גם מצידם. ביחד יהיה קל יותר לשמור על יהדות בסיסית. אני ממליץ בדרך-כלל לערוך מעין הסכם, דברים עקרוניים יש לסכם מראש. שמירת שבת, לדוגמא, ניתן להגיע יחד אל ההבנה ש'אני שומר ואתה אינך מפריע לי, אינך מחויב, עשה כרצונך וכבד אותי'.

"דבר נוסף: חשוב מאוד לשבח ולהתמקד בצד החיובי, ואותו להדגיש בפני בני הבית, כך שכאשר יחושו מוערכים, יתנהגו בהתאם. זוהי דרך מאופקת אמנם, אולי ארוכה יותר, אבל זו גם הדרך הבטוחה והאחראית ביותר. והתוצאות, בדרך-כלל, נפלאות. בית שמבושל בו אוכל כשר, והשבת נשמרת באופן כלשהו, אזי בוודאי שהזמן יעשה את שלו, והקדושה תפלוש גם לתחומו של השני".

תוך כדי תשובתו של הרב טייכנר, הרי אצל ר' סולי נסגר מעגל. לפעמים נופלים האסימונים אחרי כמה שנים טובות - כך מסתבר. "כשאני מתבונן בתקופה ההיא מתוך הדברים שאני שומע כעת מהרב", אומר ר' סולי והתרגשות נמזגת בקולו, "אני מבין עד כמה הייתה ההתנהגות סביבי חכמה וסובלנית. יתכן שזוגתי ובני עבדו פשוט בשיתוף פעולה. פעם אחת בשבת, כשבקשתי לצאת כהרגלי לשוק, אמר לי הילד: 'אבא אולי נוותר היום ונלך לבית הכנסת, שבת בכל זאת'.

"בכל אותה תקופה, מעולם לא שמעתי שום מילה של ביקורת, לא ביקשו ממני לשמור שבת, ולא שום דבר. ההנחיות על פיהן פעלה זוגתי היו, חכמות כל-כך, שאני לא חשתי מאויים. בסופו של דבר הייתי אני המחליט, נתנו לי את ההרגשה – 'אתה הקובע בבקשה', ואני ידעתי גם לגמול באותו המטבע. בשעה שהעולם כמנהגו נוהג, מתרחשים מאחורי הקלעים אירועים משמעותיים מאוד - כך מסתבר. בדרך-כלל עיניים של בשר אינן רשאיות להתבונן במה שמעבר לכאן. לפעמים רק לאחר כמה שנים נעלם הלוט, ואז אתה נותר נדהם מול יופייה של ההשגחה העליונה. אין מילים".

ההצלחה מתחילה להאיר פנים

כזה הוא הפאזל שהולך ונשלם כאן על שולחן העץ, בחדר ה'כולל' של משפחת כנס. החלקים מתחברים, ושוב אנו מבינים - מישהו מלמעלה מנהל את העסק...

"במקביל להתחזקות רעייתי, העניינים בעסקים מתחילים לזוז באופן משמעותי. פתאום נפתחים שערים מופלאים, אירועים בלתי שגרתיים, דברים שמעבר לטבע, וכל מיני הפתעות נכנסות לנו לחיים.

"בשנת תשנ"ח עבדתי כסוכן ביטוח, עם משכורת רעב ושום התקדמות עתידית. בשלב מסוים נאלצתי להחליט ברצינות אנה מועדות פני. בדיוק בתקופה הזו אני נתקל לפתע במודעת עיתון: חברת היי-טק מחפשת איש מכירות במזרח-אירופה. במבט ראשון לא ראיתי שום קשר לעניין. מה לי ולמזרח-אירופה? לא מכיר את השפה ואין לי שום ניסיון בשטח. משום-מה ניסיתי את מזלי, ובאופן חסר כל היגיון התקבלתי כאיש מכירות.

"חברת 'אדיוסופט', שנסחרה מלכתחילה בבורסה האמריקנית, נרכשה כעת על-ידי חברה הולנדית, והפכה לחברה פרטית. בתפקידי החדש הפכתי לפתע, מאיש מכירות שמשתכר במינימום, לאיש מכירות בינלאומי, משכורת חודשית של 18 אלף, ממש לא רע. עם הזמן קודמתי לתפקיד דירקטור, המשכורת נוסקת בהתאם - ואז אני מתחיל להבין שיסודות החברה די רעועים. מנכ"ל מתפטר, וסמנכ"ל שמגלה סימני התנדנדות. סמכויות גדולות נופלות עלי, ובשלב מסוים אני ניגש למנהלי החברה, ואומר יפה וברור: 'הכל נפלא, אני שמח לקדם את החברה, אבל בשום אופן לא מתקבל על הדעת שאמלא תפקיד סמנכ"ל במשכורת של איש מכירות'.

"אינני יודע מהיכן שאבתי תעוזה לדרוש את תפקיד הסמנכ"ל. אבל כמו במקרים רבים בעתיד, אני מוצא שוב ושוב את ההשגחה מנהלת לי את החיים, דרכי, אך עם זאת בלעדיי, מדהים.

"בינתיים 'אדיוסופט' נמכרת. המנכ"ל החדש שומע איכשהו על סולי כנס, ואני מוזמן לפגישה. בתמורה לחזרתי לחברה, דרשתי לא פחות מ-31 אלף שקלים לחודש, ובנוסף אחוז אחד בכל המכירות. המנכ"ל בעצמו לא ראה כזה סכום, הוא ניסה להוריד אותי - ואני בשלי. בפגישה הבאה התפשרנו על סכום נמוך יותר, אך מכובד בהחלט, ובאם אצליח לסגור כמות אגדתית של חוזים עד לסוף ששת החודשים הקרובים, אקבל את התנאים שדרשתי במלואם. במחצית השנה הבאה, סגרתי בסייעתא דשמייא שלא מן העולם הזה, את כמות העסקאות הדרושה, וקיבלתי את מלוא התנאים".

ההצלחה מתחילה להאיר פנים, יחד עם האמונה שחודרת אט-אט לבית משפחת כנס. העסקים מתחילים לצבור תאוצה, וזה מזיז משהו גם בליבו של סולי, איש המכירות השקוע עד למעלה מראש בביזנס טהור ואינסופי.

"הקב"ה ליווה אותי אז באופן צמוד כל-כך, שהדברים אירעו בדיוק ובתזמון שמעבר לכל דמיון. בשלב מסוים התחלתי להתעניין, יזמתי אפילו הרצאה שבועית בבית. באחד השיעורים התעורר בי רצון להתחיל לתת צדקה. ביקשתי את עזרתו של המרצה, רציתי לעשות את זה הכי טוב שאפשר, ובקשתי המלצה על מקום הגון ונכון. הרב המליץ לי על מקום בשם רמות-השבים, "שם זקוקים לעזרה" - הוא אמר, וצירף בידי טופס 'הוראת קבע'.

"כמו כל דבר, גם את מצוות הצדקה בקשתי לעשות באופן יסודי; ירדתי יום אחד אל השטח, נסעתי לרמות-השבים. הגענו אל המקום אני ורעייתי.

"נכנסנו לחדר קטן ונמוך, שבכדי לא להתנגש בתקרה היה צורך להתכופף. הציבור שהיה מורכב מגברים ונשים, ישב בנפרד ומחיצה מפסיקה ביניהם כדת וכדין. עבורי היה הכל חדש, ולרעייתי הייתה הפתעה: מוסר השיעור היה הרב טייכנר. שוב נסגר מעגל באופן מופלא.

"השיעור ברמות-השבים, היה המפגש התורני הראשון שנחשפתי אליו באופן רציני. יצאתי משם וידעתי - אני מעוניין לשמוע דבר כזה מדי שבוע בשבוע. הרגשתי חי מחדש, ומשם הכל התחיל כאילו נולדתי זה עתה. החלטנו להתייעץ עם הרב בכל דבר משמעותי, כך נוכל להתקדם בכיוון נכון וברור יותר".

השיעור ברמות-השבים היה שיעור ב'ליקוטי מוהר"ן'. מנקודת מבט של כמה שנים טובות לאחור, יכול ר' סולי להצביע ולומר באופן ברור: "אילו נתקלתי בשיעור הלכה פשוט - אין ספק, מעולם לא הייתי ממשיך הלאה. זה לא היה תופס אותי. הרוחניות הלאו-דווקא מובנת, היא זו שמושכת הרבה מהנפשות התועות, בחבלי קסם".

כך תוכל לצעוד נכון

• הרב טייכנר, איך יוצרים את האיזון בין הצורך הפנימי ברוחניות, להכרח בידיעת יהדות פשוטה?

"זו סוגיה מורכבת וחשובה מאוד. אין ספק שהחלק הרוחני 'תופס' מאוד את הנפש, ועם זאת יש לתת דגש על קיום תורה מעשי. אני באופן אישי, משתדל בשיעורים לדבר כמובן על העומק הרוחני. התורות של רבינו מלאות בעומקים ורבדים פנימיים, ואנשים משתוקקים לשמוע ולחוות אותם. עם זאת אשתדל בכל שיעור לתת בסוף משהו מעשי אחד, שייקנה לשומעים כלים להגשים את הרבדים הללו. כך יש לדברים אחיזה במבחן המעשה.

"ככלל, הקו המנחה אותי הוא, לעולם לא להכריח אף אדם לקיום מצוות. אני מדבר איתם על משמעות המצוות, נותן להם להבין עד כמה זה חשוב והכרחי. את המסר הם מפנימים לבד בדרך-כלל. זה לוקח אמנם זמן, אבל הסבלנות משתלמת. מתוך ניסיון של שנים, אני יכול לומר שזה עלול לקחת עד שנתיים. בשנתיים הללו אתה יכול לראות אדם שבא בכל שבוע לשיעור בעקשנות, אך עדיין אינו משנה את חזותו החיצונית, אפילו כיפה אינו שם לראשו, אך לאחר שנתיים של שמיעת שיעורים באופן קבוע, השינוי מתחולל מתוך נעימות".

הקשר בין חוזר בתשובה לרבו ולהדרכה תורנית - מורכב. בעולמנו יש לסוגיה הזו משקל מכובד. לר' סולי יש המון דוגמאות על החיים שמתנהלים מתוך דבקות באמונת חכמים: "אתה מבין שאינך יודע מאומה, ואתה מוכרח שמישהו ינחה אותך, דעת תורה היא הכרח, רק כך תוכל לצעוד נכון".

• ויש גם את השאלות הקשות, אלו שקשה להאמין שמישהו מסוגל לענות עליהן בלי להזדקק לאורים-ותומים. כאן אנו מעוניינים לשמוע דווקא את הצד השני, זה שמאחורי הקלעים: איך הרב בעצמו מתמודד עם שאלות גדולות וכבדות, הרי לפעמים זה נוגע לפיקוח נפש רוחני או גשמי.

"אין ספק", אומר הרב טייכנר בגילוי-לב. "זהו עניין של סייעתא דשמיא. לפעמים אני בעצמי אינני יודע תשובה לשאלה, ורק תוך כדי שיחה מגיעה התשובה. כך אירע לי פעם בשיעור ליקוטי מוהר"ן כשקטע סבוך במיוחד התבאר לי תוך כדי שיעור. גם התלמידים מלמדים המון. הרבה למדתי דווקא מתוך ותוך-כדי מסירת השיעורים".

• הקשר עם רב - הכרחי, וכל-שכן לבעל-תשובה. הקשר יוצר תלות, היכן עובר הגבול בין קשר חיובי של אמונת חכמים, לתלות לא נכונה?

"ראשית, חשוב להדגיש: לדעתי, הנטייה של בעלי תשובה להסתמך על דמות רבנית באופן תלותי ומוחלט, איננה נכונה וגם מסוכנת. והכוונה לקשר בו מבקש האדם למצוא בדמות הרוחנית מישהו שיעשה את העבודה עבורו... זה מזיק ומונע התקדמות. אני, למשל, דואג שהתלמידים יבינו שאני רק מדריך, אינני פותר בעיות, אני יכול רק להאזין לך ולעזור למצוא את הבעיה במפה התורנית - כך אני מסביר להם. את העבודה שלך - רק אתה תעשה. רק צדיקים יחידי הדורות כדוגמת רבינו הקדוש רבי נחמן יכולים לקחת על עצמם פרויקטים של תיקון נשמות ישראל, וגם זה בתנאי שהאדם יעשה מצידו את עבודתו האישית".

• אנשים כמוכם מקבלים כל יום שיחות טלפון רבות, פניות לעזרה ויעוץ. מה עם שחיקה?

"היא קיימת, בוודאי, ולכן אני מקפיד לענות לשואל רק בשעה שנפשי מוכנה לכך. בהיעדר זאת, אבקש להתקשר מאוחר יותר, כך אוכל לשמוע אותו. מניסיון, רובן של השאלות נפתרות מעצם ההאזנה, אדם מבקש בעיקר שיאזינו לו, שיבינו אותו - השאר מסתדר כבר כמעט מעצמו".



סוכן המכירות הופך ל'בוס'

השיחה מרתקת, ועם זאת בלתי אפשרי להיוותר אדיש מול הנוף שקורץ מבחוץ. בקשנו להכיר את ר' סולי מזווית נוספת, זו שמלווה אותו בין ההרים, בהתבודדות.

ל'מבוא-חורון' יש הרבה שדות ויערות, ואת האופקים הבלתי נדלים שלה גילינו לאחר נסיעה של כמה דקות. הרב טייכנר ור' סולי על הג'יפ הסגור, ואנו דוהרים מאחור על שני טרקטורונים אימתניים. השטח מסביר פנים, מטפסים על שבילי עפר, ורוח חובטת בפנים. בסיומו של מסע, 'מנחית' אותנו ר' סולי בראש הר. למטה - אגם, ממול - רכס הרים, ומסביב חוגג עולמו של הבורא במלא גווניו. "זהו המשרד השני שלי" - מצהיר ר' סולי. כאן הוא פוגש אנשי עסקים, אבל בעיקר מתרחשות כאן הפגישות היותר חשובות, אלו שבינו לבין אבא שבשמיים.

בהשראת נוף קדומים מגולל ר' סולי את החלק הסוער יותר של סיפור חייו: "כזכור, עבדתי כאיש מכירות בכיר ב'אדיוספט'. יום אחד שמעתי על צדיק מסוים, התייעצתי עמו לגבי מקום מגורים.

הרב דיבר קצרות וקיפל את כל כולי בכמה מילים. לגבי דירה הוא הורה לי לחפש מקום גבוה, ורחוק מההורים. ההמשך היה מפתיע ומבהיל. 'בחברה העסקית שלכם', אמר לי הרב שמעולם לא שמע אפילו את שמי, 'יש הרבה כסף, אפילו שהמנהלים עצמם אינם יודעים מזה. 'הבוס שלך', המשיך הרב להנחית הפתעות, 'הוא אדם נאיבי, בעוד כמה חודשים הוא כבר לא יהיה כזה. אמור לו שאם רצונו להצליח, שיתחיל לתרום בכל חודש 1800 שקלים'. אמר ולא יסף.

"נגשתי לבוס ואמרתי דברים כפשוטם. בחודש הראשון הוא תרם, אחר-כך התחילו הפרצופים. ואז הקב"ה כאילו לחץ על כפתור, והעסק התחיל להתגלגל בקצב מבהיל; החברה הקנדית החלה להפסיד, הם החליטו למכור את העסק. לנו העובדים גונבה השמועה שחברה ישראלית מכפר סבא עומדת לרכוש אותנו, וכולנו נמצא עצמנו מפוטרים. המנכ"ל עשה חישוב מהיר: בעוד יומיים אנחנו בחוץ, חבל על הזמן, עדיף לעשות טיול. אין מה להפסיד. הוא יצא ואני נשארתי במשרד לימים אחרונים".

וכאן מתחיל בעצם החלק הבלתי יאמן בסיפור. ר' סולי מגולל באוזנינו פרשייה מופלאה. כמה פעמים הבטתי בו, לוודא שזו לא 'מתיחה'. מסתבר שכשהקב"ה רוצה להפוך מישהו למיליונר, זה יקרה בכל מחיר, גם אם הוא מצידו יעשה סדרה של טעויות. ר' סולי הוא עדות-חיה. את סיפורו הארוך והמדהים, כדאי לשמוע ממקור ראשון. רק נספר, שבסיומה של פרשייה, רכש סוכן המכירות של אמש את החברה, והפך למנכ"ל ובעל הבית בתוך תקופה קצרה. במשך שנה ומחצה לא היה לו מושג היכן יסתיים היום, בבורסה או בבית כלא. אבל מכל הבלגן הזה הוא רק נהיה יותר קרוב.

"בתקופה ההיא", אומר ר' סולי, "המראתי, כך להערכתי, קילומטרים רוחניים. המציאות הזו 'הדביקה' אותי לקב"ה, לא יכולתי לעבור יום בלי שיחה רצינית עם אבא הטוב ששומע תמיד".

להפוך חברה בינלאומית לשומרת שבת

• אם כבר מדברים על התבודדות, הרב טייכנר, הזכרתם קודם את הצורך ההכרחי של בעל תשובה להיות צמוד להדרכה רבנית. אי-אפשר להתכחש לעובדה שחלקים ניכרים בהתבודדות נוצרים מתוך תהפוכות נפש וספקות. היכן יש להיעזר בהדרכה, ואיך היא לא תגרום לנו לאבד את הצורך בהתבודדות?

"זו שאלה מצוינת. אין ספק, הקשר האישי עם הקב"ה - הכרחי. רבינו מלמד אותנו לפנות בכל דבר אל השם, ובשום אופן אין להפסיד את זה. הרב או המדריך לא יכול לעשות את מה שתעשה אתה מול השם בהתבודדות. ובאמת, עצות רבות שלי הן: 'לך תעשה התבודדות'. אחרי הכל, במקומות הרגישים, היכן שרק אתה והקב"ה מצויים, אף אחד לא יוכל לפתור לך את הבעיות, ושואלים רבים מוצאים את עצמם מופנים ממני אל השדה".

• ובכל זאת, יש דברים בוערים שבלתי אפשרי להחליט לבד, מישהו מוכרח להורות הוראה מעשית, לא?

"אכן, ראוי להדגיש, ישנן שאלות פשוטות,לפעמים זה פשוט חוסר בידע. אם תיקלע לעיר זרה, אינך מכיר את הרחובות, אתה אמור להגיע לכתובת כלשהי. שאלה קצרה לעובר-ושב תענה לך על ה'קושיא' וזו איננה סתירה להתבודדות. כך גם בעניינים רוחניים, ישנן שאלות של חוסר ידיעה. רב יוכל לקצר את הדרך ולחסוך כאבי נפש וטעויות.

"השאלות לגבי מקום לימודים מתאים, הן דוגמא טובה. הורה מעוניין לדעת על מוסד טוב ומתאים לבנו, הוא פונה אלי. לא תמיד יש צורך ב'נבואה'. אני, למשל, מתעסק המון בתחום ומכיר מוסדות לימוד רבים. לפעמים אומר לשואל בפירוש: 'בית הספר הזה איננו מתאים עבור בנך'. זו תשובה טכנית לגמרי, הרב מכיר את השואל ואת משפחתו, הוא מכיר גם את המוסד החינוכי, הצוות והתלמידים, ובהצלבת מידע פשוטה המסקנה ברורה".

ר' סולי הפך למנכ"ל ובעלים של חברה בינלאומית. הוא אמנם יהודי שומר מצוות, אבל מה עם החברה, גם היא אמורה לעבור תהליך לא פשוט.

• התחזקת, ומה קרה עם שמירת שבת בחברה?

"זוהי שאלת השאלות. בשלב מסוים התחלתי להבין שגם אם אני שומר שבת, אינני יכול להרשות לחברה שבבעלותי לחלל שבת ולהרוויח כסף שאיננו כשר. להפוך חברה בינלאומית לשומרת שבת, זהו תהליך כמעט בלתי אפשרי. כאשר העליתי את ההצעה, המנהלים רצו 'לטרוף' אותי, הדו"ח ניבא הפסד צפוי. זוהי פרוצדורה מסובכת. חברה בפריסה בינלאומית שמשגרת סוכנים לכל מקום בעולם, אמורה לתת מענה מורכב לעניין שמירת השבת. אם, לדוגמא, סוכן שלך סגר עסקה ביום שישי, הוא מעוניין כעת לחזור הביתה מיד לאחר גמר החוזה, וזה יקרה כמובן בשבת. אסור לך לעשות לו את זה. לשם כך מממנת החברה יום וגם יומיים נוספים בבית מלון על חשבונה.

"היום שמירת ההלכה טבועה עמוק בנהלים של החברה. את התהליך הראשוני עשינו בצמוד להוראותיו של הרב טייכנר. הוא זה שגם דיבר על ליבם של העובדים והמנהלים. בסופו של דבר הם קיבלו את זה יפה מאוד".

אסור לשנות מן האמת

• הרב טייכנר, כך מתברר כעת, יושב גם בישיבות צוות עסקיות. גם שם יש לו מה להגיד, מתוך משנתו של הרבי. מנהלי החברה רוחשים כבוד לדעת תורה, ועדיין קשה לנו להבין איך מציגים דרישה הלכתית לפני אדם רחוק, במיוחד כשזה נוגע לפרנסה ומשפחה?

הרב טייכנר: "חשוב לי לציין, הזכרנו שיש צורך להציג את היהדות באופן בלתי מלחיץ, ועם זאת, לעולם אין לשנות עבור כך את האמת, גם כשנדמה שאנו עלולים להפסיד. היה לי מקרה מעניין, בחור שאינו דתי התחיל לשמוע שיעורים שלי. תקופה ארוכה הוא בא, הקשיב והפנים בהתלהבות. בשלב מסוים הבנתי שהוא עדיין איננו שומר שבת. פעם לאחר השיעור הוא ניגש אלי, הוציא פנקס המחאות, רשם סכום הגון והעניק לי תרומה עבור הישיבה. הבטתי בהמחאה ובו, ידעתי שאסור לי לקחת כסף של מחלל שבת, ומאידך אסור לפגוע בו. הרמתי עיניים למעלה, שלא תצא כאן תקלה. אמרתי לו בפשיטות: 'אינני יכול לקחת את כספך, אתה מחלל שבת'. הוא הביט בי ושאל: 'וכסף של מחלל שבת טמא?'. שמעתי את עצמי עונה: 'כן'. הוא השפיל מבט והלך.

"נבהלתי מעצמי, טעיתי כנראה, הייתי צריך להיזהר יותר בלשוני - כך חשבתי כמה ימים. לשיעור הבא הוא הופיע כרגיל - ואני הופתעתי. לאחר כמה שיעורים הוא ניגש שוב, רשם המחאה מכובדת, הביט לי בעיניים ואמר בהתרגשות: 'זהו כסף של שומר שבת'. היום הוא אברך כולל שמוסר שיעורים לאחרים. אסור לשנות מן האמת; עדיף שהיא תדבר בעד עצמה".

כיום שקוע סולי בתורה ובעבודת ה' ברוב ימי השבוע, כאשר כל העסק מנוהל על-ידי אנשי אמונו. רק מעט מאוד שעות שבועיות הוא מקדיש לעסק שמגלגל מיליונים רבים, ועל פניו נסוך חן יהודי אמיתי.

יש לר' סולי עוד המון מה לספר, אבל השעון מורה כעת על השעה עשרה לשלוש. בעוד כמה דקות יבואו האברכים, והסלון הנחמד שבתוך ביתם הפרטי של משפחת כנס, ייהפך שוב, כמו בכל יום אחר-הצהריים - לבית מדרש.

אולי בעתיד נשוב לשמוע את מה שעלול להתחולל מעתה ועד אז.






קישורים:
לצפיה בגליון החדש של אוצרות ברסלב - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}