כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

המבקר: פגמים בהליך המינוי של בכירים בצה"ל

מבקר המדינה בחן את את האופן בו ממונים קצינים בצבא, ובדו"ח מיוחד הוא קובע: כשמדובר במינוי בעלי התפקידים הבכירים ביותר, אין כל הליך מסודר בעניין, והדבר נעשה כ"משא ומתן" בין הרמטכ"ל לשר הביטחון

מבקר המדינה בכותל המערבי
מבקר המדינה בכותל המערבי

הליך המינוי של קצינים בכירים בצה"ל לוקה בפגמים משמעותיים. כך עולה מדו"ח מיוחד של מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שבדק את המינויים ברמות הבכירות בצבא. לפי דו"ח המבקר שפורסם אחר הצהריים (ג), גם כשמדובר במינוי בעלי התפקידים הבכירים ביותר, ובהם קצינים בדרגת האלוף, אין כל הליך מסודר בעניין, והדבר נעשה כ"משא ומתן" בין הרמטכ"ל לבין שר הביטחון.

בתוך כך, מתח לינדנשטראוס ביקרות על התנהלותו של הרמטכ"ל הנוכחי גבי אשכנזי במינוי אחיו, תא"ל אבי אשכנזי, לתפקיד מפקד בסיס האימונים בצאלים. במסגרת הליך המינוי אשכנזי פסל את עצמו מלעסוק בעניין, מתוך חשש לניגוד עניינים, והעביר את ההחלטה בנושא לסגנו לשעבר, האלוף במיל' דן הראל.

אלא שבפועל קובע המבקר, הרי שעל פי נהלי נציב שירות המדינה היה על הרמטכ"ל לערב בהליך המינוי גורם חיצוני שאינו כפוף למרותו של אשכנזי. המבקר אף פנה בעניין לפצ"ר, שהשיב לו כי אין אפשרות להביא גורם צבאי שכזה, שכן הכל כפופים לרמטכ"ל.

עם זאת, העיר המבקר, כי היה ניתן להביא רמטכ"ל לשעבר שינהל את הליך המינוי. יחד עם זאת, מדגיש המבקר, אין בהערותיו ובהמלצותיו בעניין משום הבעת ביקורת על עצם בחירתו ומינויו של אשכנזי האח.

מרבית הביקורת בדוח התבססה על עונת דיוני שנת 2007. בעונות הדיונים שהתקיימו לאחר מכן, הופקו הלקחים וכבר יושמו בצורה סדורה.

בצה"ל שוקדים בימים אלו על "פרויקט קידום הקצונה בצה"ל", במסגרתו מעודכנות כלל פקודות המטכ"ל והוראות הפיקוד העליון העוסקות במינוי קצינים, קידומם והכשרתם. הפרויקט עתיד להסתיים עד סוף שנת 2010.

דוח מבקר המדינה בנושא מינויים לתפקידים של הקצונה הבכירה בצה"ל יילמד בצה"ל ויהווה נדבך חשוב להמשך העיסוק בנושא. האגפים והסמכויות בצה"ל פועלים כל העת על מנת לשפר את תהליכי המינוי של הקצינים הבכירים. בסיום כל תקופת מינויים, מתבצע בצה"ל תחקיר מקיף של כלל מרכיבי התהליך, מופקים לקחים והם מיושמים מיד לאחר מכן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}