כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

היום הולכים לישון מוקדם

גם כשגדולי ישראל מתאחדים בקריאה לתפילה באשמורת הבוקר, נותרת המחנאות הצרה נר לרגלי עורכי העיתונים • למה 'המודיע' ו'המבשר' פרסמו רק הבוקר את הקריאה לתפילה • יצחק נחשוני בתפקיד השמש

צילום אילוסטרציה: יצחק לב ארי
צילום אילוסטרציה: יצחק לב ארי



היום הולכים לישון מוקדם.

גם בני אשכנז ישכימו מחר קום באשמורת הבוקר לעמוד בתפילות הרבים המתקיימות, על פי קריאת גדולי וצדיקי הדור, בעקבות חיטוטי השכבי והצרות הרבות הפוקדות אותנו בעטיים, בתקופה האחרונה. הם יצטרפו לאחיהם בני עדות המזרח, הקמים בין לילה ליום מאז ראש חודש אלול ומקיימים את הנאמר "שחר אקדמך".

קוראי 'המודיע' ו'המבשר', שהם ברובם חסידים, אם יטענו שלא ניתן להם מספיק זמן ל'היכון' לקראת תפילה זו שתיקנו גדולי ומאורי הדור, ייצדקו בטענתם. לעומת קוראי 'יתד נאמן', שהתוודעו לקיומה של התפילה כבר בערב שבת האחרונה, הם הופלו, משום מה, ולא נחשפו לקיומה עד היום.

קריאת קודש לקראתה התפרסמה בעיתון 'יתד נאמן' תחת הכותרת המטלטלת: "הזעיקו שמים וארץ" כבר בגליון עש"ק האחרון.

ב'מודיע' ו'המבשר' התעלמו.

בין השאר נכתב בקריאה בכאב מתפרץ: "זה עתה הוחרדנו בהאסון הכבד של הכחדת משפחה שלימה מישראל ל"ע, ועוד רבו הצרות של החולים והאלמנות והיתומים שנתרבו לאחרונה ל"ע, ומי יודע אם לא מעלינו יבוקש הדבר אם נחשה ח"ו".

למרות זאת, עד היום החשו שניים מהעיתונים המרכזיים של הקהל שהפניה הרגשית הזאת נועדה לפנות אליהם. מי שמתיימרים להיות שופרותיהם של גדולי ישראל, סתמו אותם על אף הידיעה כי הדבר עלול למנוע את בית ישראל מלהתעורר לתפילת הרבים.

מה קרה בין עש"ק, שבו לא הופיעה הקריאה אלא ב'יתד נאמן' לבין היום שהיא מופיעה גם ב'המודיע' ? – הרכב החותמים.

ביום ששי "רק" הגרי"ש אלישיב, הגר"ש ואזנר, הגראי"ל שטיינמן, הגרמי"ל ליפקוביץ, הגר"ח קנייבסקי, הגר"נ קרליץ, הגר"ג אדלשטיין, הגרמ"צ ברגמן והגר"נ גשטטנר היו חתומים על הקריאה.

ב'המודיע' וב'המבשר' היה מי שחשב שבהרכב הזה לא חלה חובת "ועשית ככל אשר יורוך" ו"מי רואה אותם יוצאים". רק אחרי שגם האדמו"ר מטשרנוביל, האדמו"ר מצאנז והאדמו"ר מאלכסנדר צרפו את חתימותיהם, החליטו ב'המודיע' כי הושלם ההרכב המחייב אותם, ופירסמו היום, רק יממה לפני התפילה, את הקריאה.

'המבשר', אגב, שמצדד בהתיישבות מעבר לקו הירוק, דינו כדין אריאל, והוא 'הוחרם' על ידי השחקנים המרקדים בתוכנו כמו שטן, גם היום, מלקבל את הקריאה עליה חתומים גדולי התורה והחסידות.

למרבה הצער, נאלצו במערכת 'המבשר' להרכיב בעצמם את הידיעה על התפילה הסגולית, ואיסוף הנתונים ערך, מן הסתם , עד ל... אשמורת הבוקר.

אשמורת הבוקר ש...לאחר מנחה

מתי תיערך התפילה מחר ואיפה?

ברבע לחמש לפנות בוקר בככר השבת בירושלים, ב-4:30 לפנות בוקר בקרן הרחובות עזרא ודבורה הנביאה בבני ברק, בככר נהר הירדן שבבית שמש ב-5 לפנות בוקר, בקרית צאנז, בכמה בתי מדרש בביתר עילית, במודיעין עילית, ואפילו יראי אופקים ונתיבות יהיו בין משכימי הקום.

ב'המודיע' מופיעות גם שלוש הודעות נפרדות על הכרזות של הגבאים שניתלו בבתי ההחסידים של גור, והושמעו בבית מדרשו של האדמו"ר מבאיאן ושל האדמו"ר מבוהוש להצטרף לתפילה. הם נטלו את תפקידו של השמש של פעם, שלא הסתפק בפירסום שעת אמירת ה'סליחות' בבית הכנסת, אלא עבר בעצמו בין הבתים, הקיש על החלונות וקרא "סליחות" "סליחות", עד שהתעוררו.

אלא שבגור לא מדובר כלל בהתעוררות. בהכרזה שם נאמר "נוכח חומר מעשי חטוטי השכבי ה"י, יצטרפו בבית המדרש אחר תפילת מנחה, ובבתי החסידים בכל אתר לתפילת הרבים ביום שלישי"...

יצטרפו אחרי מנחה לתפילת הרבים?

תמיד ידענו שחסידים נמצאים מעל לזמן, אבל בפער שכזה, בין אשמורת הבוקר ל...אחרי מנחה?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}