כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"רצה עתירתם בעומדם בלילות", תחריד הזעקה את שלוות הליל כל הפרטים

המחזה יהיה נדיר, ורבים ייזכרו ב'ברכת החמה': רצף המאורעות האחרונים וחילולי הקברים שהפכו למכת מדינה - יוציאו מחר בלילה אל הרחובות רבבות יהודים עטופי טליתות העצרת המרכזית, שתוכננה בעדה החרדית בירושלים, תתחיל בשעה 4:30 לפנות בוקר, ורבבות יגדשו את כיכר השבת גדולי ישראל מכל החוגים הצטרפו לקריאה, וצפויים להשתתף אישית

כמו ברכת החמה. ברכת החמה בעדה החרדית, ערב פסח תשס"ט. צילום פיני רוזן
כמו ברכת החמה. ברכת החמה בעדה החרדית, ערב פסח תשס"ט. צילום פיני רוזן



זה יהיה מעמד בלתי שגרתי בעליל. מזכיר קצת את 'ברכת החמה' המפציעה אחת ל-28 שנים. המחזה יהיה נדיר, מרגש ובלתי נשכח. מעט לאחר השעה 4:00 לפנות בוקר, תהפוך כיכר השבת בירושלים לאבן שואבת. רבבות-רבבות יהודים עטופים בטליתות צחורות ינהרו אל הכיכר מקרוב ומרחוק.

בשעה היעודה יחריד קולו של שליח ציבור את עלטת הליל, וזעקות 'רצה עתירתם בעומדם בלילות', יתמזגו עם כוכבי הבוקר שיחלו להפציע מעל שמיה של ירושלים למודת התפילות והעצרות, שעצרת כזו אינה זכורה לה עד כה.

אווירה של ערב יום הדין אופפת את הריכוזים החרדיים ברחבי הארץ. אווירה זו, תקבל משנה תוקף בשעות הלילה הקטנות של יום שלישי השבוע, כאשר במספר מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ יתכנסו רבבות לעצרות תפילה המוניות באישון ליל.

הציבור החרדי מורגל בעצרות תפילה הנערכות מפעם לפעם, אולם בפעם הזאת, מדובר בהתארגנות שונה ויוצאת דופן, הן בשל העיתוי, והן בשל מוטיבים נוספים המשווים לו אופי של שעת חירום.

העיתוי: השעה ארבע לפנות בוקר. המחזה: רבבות מתפללים ילבשו טליתות צחורות, כאשר העלטה עודנה שוררת בחוץ. המיקום: כיכר השבת בירושלים ועוד מספר מוקדים ברחבי הארץ.

החלטה הראשונית על קיום העצרות התקבלה בבית הדין של העדה החרדית בירושלים, וזאת לנוכח המדיניות המתמשכת והמרימה ראש של חילולי קברים ברחבי הארץ, המתבצעים בשיטתיות מזה מספר חודשים, מאז פרצו אירועי ברזילי.

בחודשים האחרונים מתנהלים מאבקים רבים כנגד חילולי הקברים שהספיקו להפוך למכת מדינה. כל הארץ קברים וכל הארץ חפירות. נסיונות הציבור החרדי לעצור את החפירות המבזות את קברי הקדמונים, נחלו כשלון פעם אחר פעם, ויש הטוענים כי מנהלי המאבק פעלו בשיטות שנועדו לגרוף פופלאריות, אך לא הצליחו לעצור את המגיפה המשתוללת.

בשבועות האחרנים, החלה להתגלגל היוזמה לערות עצרת מחאה גדולה שתתקיים באותה שעה במספר ריכוזים חרדיים ברחבי הארץ, וממחשבה למעשה, קרם הרעיון עור וגידים.

המעמדים יתקיימו, כאמור, בשעה לא שגרתית בעליל: 04:00 לפנות בוקר, בכל רחבי הארץ.

לקראת השבת האחרונה, הורו דייני העדה החרדית לעכב את קריאת התורה בכל בתי הכנסיות הסרים למרותו של בית הדין, ולהכריז על קיומה של העצרת הנדירה, ועל חובתו של כל יחיד להשתתף בתפילת הרבים.

בשעה מאוחרת של לפנות בוקר יסובבו רמקולים בבירה, ויקיצו את הציבור לקראת המעמד הגדול והנדיר.

כל החוגים הצטרפו

אלא שככל שמתקרב מועד העצרת, מתברר כי הוא לא יישאר כנחלתם של בני העדה החרדית בלבד. גדולי ישראל מכל החוגים צפויים לחתום על כרוז מיוחד שייצא לקראת העצרת, בו יכריזו על חובת המחאה, ועל הצורך להשתתף בעצרת ההמונים.

בין החותמים ניתן למנות, בין היתר, את הגרי"ש אלישיב, האדמו"ר מצאנז, האדמו"ר מבויאן והרה"צ רבי ישראל הגר מויז´ניץ. חלק מגדולי התורה אף צפויים להשתתף במאורעות, וליטול חלק במעמד המרגש עם הפצעת החמה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי המעמד המרכזי ייערך על פני כיכר השבת בירושלים, כאשר גדולי התורה ושליח הציבור יעמדו על במה מיוחדת, ויעמדו בראש הרבבות. כן צפוי מעמד דומה באותה שעה ברחוב הרב לנדא בבני-ברק ובמספר מוקדים נוספים בארץ.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי הסעות מיוחדת מבית שמש, ייצאו באישון ליל אל עצרת התפילה בירושלים.

במטה הארגון של העדה החרדית שוקדים בשעות אלו על הדפסת דף תפילות מיוחד, ובו יופיעו התפילות והסליחות שייאמרו במהלך העצרת, על מנת לחלקם בין רבבות המשתתפים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}