כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"רק שלא יתבעו אותי בשמיים", אמר הגר"ח • סיפור שלא שמעתם

בעקבות החלטתו ההיסטורית של הגר"ח קניבסקי להתקין מזגנים בבית-המדרש 'לדרמן', מביא 'בחדרי חרדים' סיפור בלעדי ואמירה מפתיעה • מדוע הגר"ח סירב במשך שנים להשתמש במערכת-מיזוג בביתו? מה גרם לו להסכים? ומה הייתה תגובתו כאשר חווה לראשונה תחושה של מזגן? • הסיפור המלא – בפנים

אין להשוות. הגר"ח קניבסקי בביתו
אין להשוות. הגר"ח קניבסקי בביתו

חשיפת 'בחדרי חרדים' אודות החלטתו ההיסטורית של הגר"ח קניבסקי להתקין מזגנים בבית-המדרש 'לדרמן', שיפעלו בימות החול כמו גם בשבת-קודש ובמועדי ישראל, הפכה לשיחת היום בריכוזים החרדיים.

אין ספק כי מדובר בצעד היסטורי. אך מי שחשב כי הסיבה להתרגשות היא אך ורק החומרה בהלכות שבת עליה שמרו עד היום בקנאות בבית-המדרש הבני-ברקי, יופתע לשמוע כי זאת לא הסיבה היחידה.

סיבה נוספת לעובדה שלא הותקנו עד כה מזגנים בבית-הכנסת, היא סגפנותו הנודעת של הגר"ח. את ה'הסתפקות במועט' קנה מבית אביו, ה'סטייפלער' זצ"ל, וחותנו יבדלחט"א הגרי"ש אלישיב.

ואכן, עד לפני שנים אחדות, למרות החום הבני-ברקי המהביל, לא השתמש הגר"ח קניבסקי במזגן אפילו בביתו. היה זה אחד הבתים היחידים בעיר התורה שטרם הותקן בהם מזגן.

בני-משפחתו ומקורביו לצד יהודים אמידים שבאו לעצה וברכה בבית ברחוב רשב"ם וחשו בלחות הכבדה, ניסו לשכנע את הגר"ח להתקין מזגן – אך הם נתקלו בסירוב כחומה בצורה.

"למה זה חסר לי?", הגיב הגר"ח שוב ושוב. "החיים שלי טובים מספיק בלי מזגן".

בימים לוהטים במיוחד, הסכים הגר"ח ליהנות מרוח מאוורר שהוצב בסמוך למקומו.

לפני שנים אחדות, ביום קיץ בהיר, ניאות הגר"ח לקבל את ההצעה. היה זה לאחר שיחה ארוכה שקיים עמו אחד מבניו. "לפחות שיהיה בשביל האנשים שבאים לכאן", קיבל הגר"ח את ה'סברה' – ונתן אור ירוק להתקנת מזגן בבית הצנוע.

מסתבר, כי דברים שרואים מכאן, לא רואים משם.

הגר"ח, שלא ידע עד אז תחושה של מזגן מהי, החל להתרגל ללימוד-התורה וקבלת קהל בחדרו כשברקע האוויר הצונן והממוזג – ולא ידע את נפשו משמחה.

בימים האחרונים, כאשר נושא המזגנים ב'לדרמן' עלה לסדר היום, התייחס הגר"ח בשיחה עם אחד מנכדיו לחשיבותה של מערכת מיזוג-אוויר בחייו של עמל-בתורה.

בתוך דבריו, נשמעה מפיו אמירה מפתיעה, המתפרסמת לראשונה ב'בחדרי חרדים'. הדברים הצליחו להסעיר גם את ותיקי הבית ברחוב רשב"ם.

"אני מקווה שרק לא יתבעו אותי בשמיים על השנים בהן ישבתי ולמדתי בלי מזגן", אמר הגר"ח. "הרי אי-אפשר להשוות בין 'שטייגען' עם מזגן ל'שטייגען' בלי מזגן..."

וכבר אמרו: שיחת חולין של ת"ח צריכה לימוד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}