כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הרבנות הראשית מציינת 90 להיווסדה • מתנת הממשלה: הקפאת מינויים

מועצת הרבנות הראשית זימנה היום לדיון גורמים מבית המחוקקים, כדי להיעזר בהם להשבת כבודם האבוד של בתי הדין הרבניים, כמו גם ה'הקפאה' במינויי הרבנים • "למעלה מ-100 מינויים חדשים מעוכבים זה למעלה מעשר שנים", כאבו הרבנים • ואיזו בשורה בכל-זאת יצאה מהחדר בבית יהב?

מצוקת כוח-אדם. הרבנים הראשיים
מצוקת כוח-אדם. הרבנים הראשיים

הרבנות הראשית לישראל אמורה לציין בחודשים הקרובים את שנת ה-90 להיווסדה בידיו של הרב הראשי הראשון, הגראי"ה קוק זצ"ל. מי שחשב כי ממשלת ישראל תצטרף לחגיגות ותעניק אי-אלו מתנות לחבריה הוותיקים, מגלה כי ההיפך הוא הנכון.

שרים וחברי-כנסת היו היום (ב') אורחיהם הקרואים של חברי מועצת הרבנות הראשית שהתכנסו לישיבה שלא מן המניין בבית יהב בירושלים. במקום לעסוק בהפקת החגיגות למאורע ההיסטורי, היה הנושא המרכזי 'הקפאת מינוי רבנים', כשהרבנים הראשיים מנסים להיעזר בגורמים מבית המחוקקים כדי לצמצם את הפגיעה החמורה.

את הדיון פתח הרב הראשי לישראל, הגר"י מצגר, בדברים קשים כנגד החלטת הממשלה להוציא רבנים לפנסיה ללא רב מחליף: "זהו הסקטור היחיד בישראל המקוצץ תקציבית ללא ממלא מקום".

השר לשירותי דת יעקב מרגי נדרש לספק את הנתונים היבשים. "100 רבנים מיישובים שונים מחכים למינוי", אמר. "אם נמשיך ללכת בדרך זו ללא הבנות והסכמות, מצוקת המחסור ברבנים מכהנים תלך ותגדל בכל רחבי הארץ", הזהיר השר מרגי וציין כי ההקפאה קיימת למעלה מעשר שנים.

מסתבר, כי לא רק המיועדים להיות רבני ערים, מחכים בבית. גם מינוי רבני שכונות נמצא בהקפאה ממושכת עד לתיקון נוהל הנמצא בידי ועדה אשר תגיש את המלצותיה לשר לשירותי דת.

בנוסף, כיום יש למעלה מ-10 ערים ללא רבנים ראשיים מכהנים - והקושי במינויים נובע מהתקנות הבעייתיות ואישור הממונה על השכר באוצר. השר מרגי טען כי הגיע להבנות בנושא מול משרדי המשפטים והאוצר, אך על מועצת הרבנות הראשית להידרש לעניין ולאשרו.

"חגיגות ה-90 שנה לרבנות הראשית אמנם קרבות", אמר הגרש"מ בכאב, "אבל לצערנו אנחנו לא עסוקים בשמחות - אלא בחרדה מפני הפגיעה במעמד הרבנות".

הראשל"צ האשים, כי "פוגעים במעמד הרבנים ובתי הדין הרבניים, פוגעים בזהות היהודית על-ידי כרסום בסמכויותיהם".

ח"כ משה גפני, שהשתתף אף הוא בדיון, טען כי מתנהלת מלחמת תרבות במדינה. "אי אפשר להתעלם מהצימאון הגדול של הציבור לרוחניות", האשים יו"ר ועדת הכספים. "יש מי שעינו צרה בכך. זו כנראה הסיבה לכך שמערימים קשיים במינויים".

בסיום הדיון, הודיע הגרש"מ עמר כי בנושא מעמד הרבנים ובתי הדין הרבניים תוקם ועדה בה ייטלו מקום כמה ממחברי מועצת הרבנות לצד חברי כנסת.

ובכל-זאת, לצד כל האכזבות, בשורה אחת לציבור היראים יצאה מהישיבה האמורה, כאשר מועצת הרבנות הראשית הסמיכה את הרבנים הראשיים לישראל למנות רשמי נישואים אזוריים במטרה לעקוף רבנים המסרבים להשיא באיזור מגוריהם בני זוג שעברו גיור מפוקפק.

ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שהוגשה בעקבות סירובו של רב העיר אשקלון, הרב יוסף חיים בלוי, לרשום לנישואים תושבת אשקלון שעברה גיור בצה"ל ומבקשת להינשא.

מינוי רשמי נישואים אזוריים תאפשר מעתה להרשם לנישואים בכל מקום מבלי קשר באזור מגוריהם של מי מבין בני הזוג.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}