כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

חצי יובל אחרי: צוואת ה'סטייפלער' נחשפת • פרסום ראשון

הגאון רבי דן סגל חזר בימים האחרונים משהות בת שישה חודשים בארה"ב • מי שחשב כי הוא נוסע לעתים תכופות לצורך גיוס-כספים למוסדות התורה, נחשף ל'קהילה הסודית' במונסי • לתלמידיו שהמתינו בקוצר רוח לשובו, סיפר על הצוואה שקיבל מהסטייפלער: "ראשי ישיבות לא חסרים" • בפנים – הסיפור המלא

הערצה דומה לאדמו"ר. הגר"ד סגל (צילום: אריאל הלפר)
הערצה דומה לאדמו"ר. הגר"ד סגל (צילום: אריאל הלפר)



יום שני. 10.00 בערב. בית-מדרש בשכונת גוש 80 הירושלמית. זוהי שעתו של 'הוועד השבועי' הנמסר על-ידי הגה"צ רבי דן סגל. מאות איש ממתינים ל'משגיח'.

כולם מחכים לו. חסידים וליטאים, ספרדים ואשכנזים. אפילו חובשי כיפות סרוגות. צריך להיות שם כדי להרגיש ולהבין. הוא נכנס לבית-המדרש – והעיניים ממוקדות בו. השתיקה שולטת, ההתרגשות גואה. ההערצה אליו, למי שזכה ליצוק מים על ידי גדולי ליטא בדור הקודם, דומה לזו של אדמו"ר חסידי.

לא סתם הם מחכים לו. במשך שישה חודשים הם ממתינים בקוצר רוח לשיחת המוסר הנודעת לשם ולתהילה. גבאיו ידעו לספר לשואלים מדי שבוע בשבוע, כי "אנחנו מקווים ששבוע הבא המשגיח יחזור".

רק עכשיו זה קרה.

"זאת לא הפעם הראשונה שהרב נוסע", אומר לנו אחד ממקורביו. "את שנתו הוא מחלק באופן כמעט שווה בין ישראל לארה"ב".

רבי דן אינו איש של שיחות-חולין, והוא גם עניו שבענווים. ואם בכל נושא אלה הם פני דברים, הרי שנושא הטיסות נשמר כסוד כמוס. את דבר נסיעותיו הוא שומר תמיד בסוד, עד ליום האחרון שבו הוא עולה על המטוס.

זו אולי הסיבה לכך שרבים נוטים לחשוב כי מטרת נסיעותיו התכופות של המשגיח לארה"ב היא גיוס כספים עבור מוסדות התורה הנמצאים במצוקה חריפה בשנות המשבר הכלכלי.

מונסי - הבית השני

אלא שהשבוע, פנו כמה מהתלמידים אל רבם – וביקשו לדעת את האמת. "מדוע הרב עוזב אותנו לתקופות כה ארוכות?", שאלו בנימת אכזבה.

רבי דן החליט לחשוף את הסיפור. תמליל השיחה הגיע לידי 'בחדרי חרדים'.

"בנסיעותיי אני מקיים את צוואת בעל ה'קהילות יעקב' זצ"ל", אמר הגר"ד וחשף לראשונה את ה'צוואה', חצי יובל אחרי הסתלקותו של ה'סטייפלער'.

רבי דן ידע השבוע לצטט את הסטייפלער שאמר לו לפני עשרות שנים בזו הלשון: "ראשי ישיבות ומגידי שיעורים לא חסרים. מה שחסר, זה משפיעי מוסר ויראת שמים. כיוון שאתה מוכשר לכך, עליך להתמסר לזאת".

לסיום הורה הסטייפלער להגר"ד: "כיוון שדבריך מתקבלים בצמא בקרב תושבי אמריקה, עליך לחלק את זמנך באופן שווה בין ארץ הקודש לאמריקה".

ואכן, ל'בחדרי חרדים' נודע, כי קהילה גדולה ומכובדת במונסי שבניו-יורק מתייחסת לרב סגל כאל רבה הרשמי לכל דבר ועניין.

מדובר בקהילת 'בני-תורה', שעל בניה נמנים בין היתר הנגיד המפורסם ר' דוד בודנר. בית מרווח נרכש על-ידי בני הקהילה עבור הרב ומשפחתו, ובו הם מתגוררים בתקופות שהותם בארה"ב.

אבל לא רק מונסי. תפילותיו הנלהבות, שיחות-המוסר המחזקות ועצותיו המוצלחות, עשו להם כנפיים ברחבי אמריקה - וההמונים נוהגים לבוא מכל קצוות המדינה למונסי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}