כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

חגיגה בעמנואל • רב היישוב ל'בחדרי חרדים': "אין ברכה בכסף שנלקח מהמדינה" • וינברג: "נגייס מיליון וחצי ש"ח בשנה"

התושבים בעמנואל מרוצים - וכבר החלו בהכנות לשנה החדשה • רב היישוב, הרב יצחק בר לב: "לא יעבור הרבה זמן ומוסדות רבים לא יקחו כספים מהמדינה" • יצחק וינברג: "נתחיל לאסוף כספים" • וגם: פרשן פוליטי בכיר מסביר למה נפלו פניו של מאיר פרוש, ומדוע הודעת משרד החינוך מהווה מכת מוות למוסדות החרדים

הרב בר לב חוגג לאחר היציאה מהכלא. צילום: דוד קורן
הרב בר לב חוגג לאחר היציאה מהכלא. צילום: דוד קורן

החלטת בית המשפט על תשובת משרד החינוך בפרשת מוסד הפטור בעמנואל מתמהמהת, אבל בעמנואל כבר שמחים ומברכים על תשובת המשרד. אולם במשרד החינוך יש מי שלא מגיב לדברים ומפזר רמזים באוויר (ראה בהמשך).

עוד בנושא:
מה עשו גדעון סער ויענק'ל ליצמן בצומת שילת? • סיקור ותמונות בלעדיות

בשיחה מיוחדת עם 'בחדרי חרדים', אומר הרב יצחק בר לב, רב היישוב עמנואל: "לכתחילה רצו את ההחלטה הזאת שלא לקחת את תקציבי המדינה. גם דעתם של כל גדולי ישראל היא שלא לקחת, אלא שראו שהקב"ה מנהיג את העולם בצורה כזאת אז השאירו את הפתח פתוח.

"כל ההתנכלויות שמתנכלים למוסדות החרדים והדרישות הגבוהות שדורשים מאיתם עושה את הרושם כי הם לא רוצים בטובתנו, אז למה אנחנו צריכים לקחת מהם את הכספים?

"כל כסף שנלקח מהמדינה הוא לא בטוח ולכן עדיף שלא לקחת", מסביר הרב בר לב את הסיבה לכך שבעמנואל שמחים על ההחלטה. "דיבר איתי רב ההתנחלות 'ברוכים' הסמוך לעמנואל. שם הם לא לוקחים כסף מהמדינה ולאחרונה הם בנו שם מקווה. הכול הם בנו מתרומות מלבד התנור של המקווה שהם לקחו אותו מהיישוב חומש שנהרס. 'רק התנור הזה עושה לנו בעיות', הוא אומר לי. הסיפור הזה רק ממחיש כמה לא צריך לקחת כספים מהמדינה".

במהלך השיחה מספר הרב בר לב, כי באחרונה הוא שוחח עם כמה רבנים חשובים מאוד בציבור החרדי, שטענו כי בקרוב מאוד עניין התקציבים יגיע להכרעה אצל גדולי ישראל. "לא יעבור הרבה זמן ויצטרכו להכריע. ישנן בעיות רבות העומדות על הפרק, שהחינוך החרדי מתמודד איתם", מסביר הרב.

"האווירה ביישוב טובה. אולי זאת תהיה הזדמנות כללית לכלל המוסדות בארץ-ישראל המשתייכים לחינוך העצמאי ללמוד מאיתנו ובהתייעצות רבנים לא לקחת כספים מהממשלה".

יצחק ויינברג, אחד ההורים שבנותיו לומדות ב'מגמה החסידית' אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "ברור שאנחנו מרוצים. לבנות שלנו יש מקום לימודים מסודר בלי מריבות, בלי להתקוטט עם השכנים וללכת למשטרה.

"כמובן שעניין התקציבים זאת בעיה קשה מאוד, נצטרך לאסוף כספים. מדובר בסכום ענק של מיליון וחצי ש"ח בשנה, כך על פי חישובים שלנו. ואנחנו מקווים שכמו שעם ישראל תמך בנו עד היום הוא ימשיך לתמוך בנו גם היום. אנחנו נעזר בנדיבי עמך ישראל.

"היום הבנתי כמה לילדות שלי היה קשה עם הסיפור הזה. ראיתי את השמחה שלהן שאמרתי להם שיהיה להם מקום לימודים מסודר. אנחנו ערוכים כאן ביישוב ומחר בעזרת השם אנחנו פותחים את השנה החדשה.

"מהר מאוד הרבה מוסדות של החינוך העצמאי יצטרכו לעבור למתכונת של מוסד פטור. לא תהיה ברירה. יש כל כך הרבה בעיות על הפרק שמשרד החינוך ובתי המשפט מתערבים לנו, כגון סוגיית הליבה ועוד דברים רבים".

יצחק וינברג, הילדות שמחוצילום: יצחק וינברג, הילדות שמחו
יצחק וינברג, הילדות שמחו

את התגובה המעניינת ביותר קיבלנו מפרשן פוליטי חרדי בכיר. עקב הלחץ בו היה שרוי הפרשן (יום רביעי, כבר אמרנו?), ביקשנו ממנו פירוש רש"י, לתגובת סגן שר החינוך מאיר פרוש, שהתבטא מיד לאחר שנודעה עמדת משרד החינוך: "אין לי תגובה, וזו גם תגובה".

מה זה אומר שאלנו, והלה הסביר.

"אין זה סוד שבשבועות האחרונים מסתובב מאיר פרוש בהיסטריה. 'הנחמדות' של הבוס שמעליו, עלולה לעלות לציבור החרדי ביוקר רב. 'הסכמתו' להעניק מוסד פטור לתלמידות המגמה החסידית מעמנואל, זאת ללא שהוא נאלץ להוציא ולו פרוטה אחת מכיסו, עלולה להוות תקדים מסוכן, שיכה את מוסדות הציבור החרדי שוק על ירך בכל רחבי הארץ".

• למה אתה מתכוון?

"גדעון סער מצא את נוסחת הקסם להכות את החרדים ולהישאר מחוייך. מהיום, בכל פעם שיתגלעו חילוקי דעות במוסד חרדי, יגיד סער, 'אין בעיה יש את תקדים עמנואל. אתם לא רוצים לקבל בנות, יש לכם בעיות עם סוג מסויים של משפחות. משרד החינוך לא מתערב, אבל תקציבים? לכו תקוששו מחסידי סלונים בעמנואל. כספים? לא בבית ספרי'.

"ואם לא די בכך", מסביר הפרשן, "הרי שלא סביר להניח שחסידי סלונים יצליחו להחזיק מוסד פרטי לבדם. אין להם עדיין שמץ של מושג על העלויות הכרוכות בתפעול מוסד חינוכי. מה שיקרה בעתיד הקרוב מאוד, היא יציאה של מנהלי המוסד לארצות הגולה, בכדי לגייס כסף. הכסף הנמצא בכיסי 'הגבירים' אינו בלתי מוגבל, והדבר יגרור חוסרים בתקציבי הישיבות והכוללים שמשוועים לפת לחם. הדבר יילך ויחריף ככל שעוד ועוד מוסדות יעברו למוסדות פטור שלא מקבלים כסף מהמדינה. ולחשוב שכל זה על כמה בנות ספרדיות", הוא מסיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}