כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

משרד ראש הממשלה הורה: לשקול העלאת ציון רבי נחמן לישראל • סערה

חסידי ברסלב זועמים: מספר ימים לפני שרבבות יהודים יפקדו את הציון באומן, הנחה משרד ראש הממשלה את משרד הדתות "לבדוק ברצינות את נושא העלאת עצמותיו של רבי נחמן מברסלב לישראל" • גורם בברסלב ל'בחדרי חרדים': "זו מחשבת עוועים, שנולדה במוחות הזויים לפני שנים. אין לזה סיכוי. רבינו רצה להיקבר באומן עד ביאת המשיח"

אומן. צילום: ישראל ברדוגו
אומן. צילום: ישראל ברדוגו

סערה בקרב רבבות חסידי ברסלב המתכוננים בימים אלה לנסוע לאומן. מספר ימים לפני ראש השנה, בו יפקדו רבבות את הציון באומן, פנה משרד ראש הממשלה למשרד הדתות בבקשה לבדוק את נושא העלאת עצמותיו של רבי נחמן לארץ, כך חושף העיתונאי יהודה שלזינגר ב'ישראל היום'.

הסיפור החל לפני מספר חודשים כאשר "הוועד להעלאת עצמותיו של רבי נחמן" שלח מכתב לראש הממשלה ובו ביקש ממנו לפעול בנושא. במכתב צוין כי מנהיגו של אחד הזרמים בחסידות הרב ישראל אודסר שהוא גם סבו של יועץ ראש הממשלה גיל שפר אמר שעיקר גאולת עם ישראל תלויה בהבאת העצמות לירושלים. בוועד טוענים כבר שנים רבות כי יש ברשותם שטח מוכן בבית העלמין בהר ציון עבור קבורת העצמות.

ל"ישראל היום" נודע כי לפני כמה שבועות העבירה לשכת ראש הממשלה הנחיה למשרד הדתות לבדוק את הנושא. יועץ התקשורת של שר הדתות אלון נוריאל אישר את הפרטים ואמר כי "הנושא ייבדק בצורה רצינית. כיוון שמדובר בסוגיה הלכתית הועברה הפנייה לפסיקתו של הרב שלמה עמאר הרב הראשי הספרדי שיכריע בעניין".

למאבק להעלאת עצמותיו של רבי נחמן מאומן לארץ יש מצדדים רבים ומתנגדים רבים מתוך חסידות ברסלב. במהלך חגיגות השישים של מדינת ישראל ניסה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט להעלות את העצמות אך ההתנגדויות הרבות דחו את המהלך.

מלבד חסידי ברסלב גם בממשלת אוקראינה לא יוותרו כל כך מהר על קברו של רבי נחמן. הממשלה האוקראינית שומרת על הנכס התיירותי שלה בקנאות ואף מגדירה את הקבר כאתר מורשת לאומי.

בחסידות ברסלב שמעו הבוקר על הפרסום, וזעמו. "זו חוצפה ממדרגה ראשונה", אומר ל'בחדרי חרדים' אחד מרבני חסידות ברסלב. "רבינו הביע את דעתו בצורה נחרצת, כי רצונו להיקבר באומן, באדמה הספוגה דם יהודים. איש אינו מוסמך לחשוב אפילו מחשבות נוראות שכאלה. מי שמדבר דיבורים כאלה, שישיל את נעליו מעל רגליו לפמני שהוא מדבר על הציון הקדוש באומן.

"רצונו של רבינו להיות קבור באומן עד ביאת המשיח, ומי שמדבר דיבורים שכאלה הולך נגד רצונו של רבינו".

ומה באשר לסיכויים שהדבר יתבצע לבסוף? שאלנו.

"אין לזה שום סיכוי", מגחך הרב. "מאז ומתמיד היו אנשים שהעלו את רעיון העוועים ההזוי. מאתיים שנה רבינו קבור שם, והוא ימשיך להיות שם עד ביאת המשיח".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}