כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"קברי הילדים נפתחו? מתנהל נגדי ציד מכשפות" • יו"ר המועצה הדתית בלוד משיב אש

קשה לשמוע את התיאורים על עצמות הילדים שהוצאו לטובת קבורת עצמות מבוגרים - ולא להתחלחל • רק איש אחד לא נבהל: דניאל בן-סעדון, יו"ר המועצה הדתית בלוד • בראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים', הוא מספק את גרסתו המלאה: מכחיש את העובדות וטוען: "הכל מתחיל מכך שבמשרד לשירותי דת 'סימנו' אותי כבר לפני חמש שנים"

בן-סעדון עם ראש עיריית לוד בני רגב. צילום: אתר עיריית לוד
בן-סעדון עם ראש עיריית לוד בני רגב. צילום: אתר עיריית לוד



הסערה המזוויעה בפרשת קברי התינוקות בעיר לוד, העמידה במוקד את יו"ר המועצה הדתית, דניאל בן סעדון, המוצא עצמו תחת מתקפה חסרת-תקדים מצד המשרד לשירותי דת והעומד בראשו, יעקב מרגי.

על פי הטענות נגד יו"ר המועצה ועובדי חברה קדישא בעיר, קברי תינוקות בבית העלמין בעיר נפתחו - ועצמותיהם הוצאו לטובת קבורת עצמות נפטרים אחרים. המטרה: פיתרון לבעיית המחסור בבית העלמין. קשה לשמוע את התיאורים ולא להתחלחל.

בראיון עם 'בחדרי חרדים', מנסה בן-סעדון להעניק את גרסתו המלאה לפרשייה. "מתנהל נגדי ציד מכשפות בשנים האחרונות מצד גורמים הקשורים במשרד לשירותי דת", אומר בן-סעדון. תיכף תבינו איך זה קשור לפרשה האחרונה.

• הורים שכולים מתלוננים על כך שהם לא מוצאים את קברי ילדיהם. מה אתה עונה להם?

"אתה מדבר על מקרים של לפני 40 או חמישים שנה. כשקברו את התינוקות באותם ימים, לא היו מצבות אלא רק פלטות בטון. היום, אותם הורים לא יודעים לזהות היכן נמצא הקבר של הילד שלהם. יש לנו שני רבנים ראשיים לעיר, ואני בטוח שאם היו קורים מקרים כאלו, הם היו קמים, זועקים ומוחים נגד זה ונגד האנשים שעמדו מאחורי זה. אבל זה רחוק מהמציאות".

• המשרד לשירותי דת, באמצעות הוועדה שהקים, הגיב כי "קיים חשש שאירועים הנטענים אודות הוצאת תינוקות מקבריהם אכן אירעו. הוועדה מבקשת וממליצה להעביר את המשך הבדיקה אל המשטרה אשר לה כלים וסמכויות חקירה נרחבות ומעמיקות יותר (סמכויות חיפוש, תפיסת חפצים, זיהוי פלילי, חקירה תחת אזהרה ופוליגרף ככל שיש בכך צורך)".

"דברי הוועדה מדברים בעד עצמם. הוועדה מודה שאין בכוחה לחקור את העניין".

• מה דעתך על התחקיר בערוץ 1 שהעלה את העניין הזה לכותרות?

"התחקיר שם פורסם בלי לקחת ממני תגובה ראויה. התקשרו אליי שעה לפני שידור התוכנית מבלי לומר לי בדיוק על מה מדובר ומה הכניסו בפנים. אני מאמין שאם היו מדברים איתי ביישוב הדעת, הפרסום הזה היה נמנע.

"אני אשמח להגיע לכל חקירה של המשטרה ואתן את הסיוע העומד ברשותי כדי שצוות החקירה יגיע לאמת הראויה ביותר".

היה או לא היה? בית עלמין (צילום: ארכיון בחדרי חרדים)צילום: היה או לא היה? בית עלמין (צילום: ארכיון בחדרי חרדים)
היה או לא היה? בית עלמין (צילום: ארכיון בחדרי חרדים)


"פניתי ליועץ המשפטי לממשלה"

בן-סעדון לא רואה את הסיפור הזה כתקרית ספציפית. זהו רק סימפטום להתעללות שהוא חש בשנים האחרונות באופן יומיומי מצד גורמים ש'סימנו' אותו בשל השתייכותו הפוליטית-הפנימית במאבקי הכוח של ש"ס.

• מאיפה הפרשייה האחרונה החלה?

"ישנו עובד שקיבל לפני מספר חודשים מכתב פיטורים. העובד החליט להגיש ערעור על ההחלטה ובעקבות כך הוא החליט להכניס את המועצה הדתית, חברה קדישא ואותי אישית לתוך בוץ ולכלוך. אינני יודע מהיכן התעוזה והאומץ להמציא דברים כאלו.

"בעקבות הסיפור הזה הוקמה ועדה מטעם המשרד לשירותי דת, שחקרה ובדקה את כל עובדי המועצה הדתית, עובדי החברה קדישא ואותי, יו"ר המועצה. לאחר חודשיים, הגיעה הוועדה למסקנותיה שהמסקנה העיקרית היוצאת מתוך דבריה היא שאין לה כלים להכריע בנושא ולכן הם מעבירים את בדיקת העניין למשטרה.

"אני שמח על כך שהמשטרה מקבלת את התיק הזה לבדיקה ולחקירה, כך שאפתי שיהיה מתחילה ואני מאמין שבהקדם היא תגיע למסקנותיה והאמת תצא לאור".

• נשמעו טענות כלפיך כאילו ודאגת להסתיר את עובדות והמלצות הוועדה.

"יש אפשרות אחת, שהמלאכים של בורא עולם הם אלו שדאגו לי. אני לא עשיתי כלום וכל מי שיטען בצורה כזאת או אחרת את הטענה הזאת, טועה ובגדול.

"לא מדובר בוועדה הראשונה שקמה נגדי בשנים האחרונות. בחמש השנים האחרונות קמו נגדי ועדות שונות בנושאים שונים. יש כאן מה שאחרים מגדירים ציד מכשפות. פניתי לפני כשנה ליועץ המשפטי לממשלה שיבדוק את הטענות העולות כאן בטענה כי יש כאן רדיפה פוליטית על רקע שחיתויות. לאחרונה קיבלתי תשובה כי הדבר נמצא בבדיקה ועדיין אין תשובות בעניין הזה.

"גם בזמן הבחירות התקשרו לכל חבר מועצה בעירייה כדי לנסות למנוע את הבחירה שלי ליו"ר המועצה. פשוט ניסו למנוע את תפקידי באלף ואחת דרכים".

• התפרסם כי ניטלו ממך סמכויות שונות בעניין חברה קדישא.

"כל עוד המשטרה לא לקחה אחריות וחקרה את העניין, זה לא קרה. יש בידי מכתב עליו חתום מנכ"ל המשרד, אביגדור אוחנה, שברגע זה אין ליישם שום החלטה של הוועדה, ובשל כך יש להשאיר את הסטטוס כפי שהוא כעת.

אני נמצא בתפקיד פוליטי, שמסתבר שיש בו תומכים ומתנגדים גם בתוך המועצה. בשנים האחרונות עשיתי רבות למען המועצה והתושבים. אנחנו מדינת חוק. שהמשטרה תבוא ותעשה סדר. אי-אפשר לעבוד על-פי רגשות של אדם זה או אחר".

• אתה חושד שמישהו ניסה 'לתפור' לך תיק בשיתוף עם העובד שפוטר?

"אני לא רוצה לחשוד בכשרים. כעת אני לא רוצה להגיד כלום, אבל בהחלט יש אופציה כזאת והיא נבדקת.

• אם יינטלו ממך סמכויות, אתה תשקול פרישה מהתפקיד?

"אני לא מקדים את המאוחר. אני בהחלט אשמור על כבודי ולא אתן לאחרים לרמוס אותו. כפי שאמרתי, עשיתי רבות למען העיר במסגרת התפקיד ולא אתן לאנשיםלהרוס הכול ברגע אחד.

"לסיום אני רוצה לומר: אנחנו נמצאים בחודש אלול, חודש הרחמים והסליחות. כל אדם חייב לערוך חשבון נפש גדול ולראות איפה הוא טעה. חבל שאנשים פועלים ועושים מהלכים כאלו על פי רגשותיהם".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}