כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"מתנהגים כאן כמו בעולם התחתון" • ה'ללום' של מודיעין-עילית מדבר

אתה ערוך נפשית לאפשרות שמאות אלפי איש יפגינו נגדך? נשאל יוני מזרחי – והשיב: "אין לנו ברירה, הם מאפיונרים" • בראיון סוער ל'בחדרי חרדים' מגולל האיש שמאחורי מאבק האפליה החדש במודיעין-עילית את דרכו לבית המשפט: "הבת שלי קיבלה תשובה שלילית מכל הסמינרים" • "בפרשת עמנואל כעסתי על ללום, היום אני מבין אותו"

"מתנהגים כאן כמו בעולם התחתון" • ה'ללום' של מודיעין-עילית מדבר



"ניסינו יותר מדי זמן לפעול בדרכי שלום. שר הפנים אלי ישי, סגן שר החינוך מאיר פרוש ודודי זילברשלג הם רק שלושה מתוך עסקני הציבור שניסו לעזור לנו. כעת אנחנו בדרך לבית המשפט", כך אומר יוני מזרחי ממודיעין-עילית, מי שהחליט להניף את דגל מאבק האפליה החדש במודיעין-עילית, בראיון סוער ל'בחדרי חרדים'.

מהיום, כל מי שישמע את השם יוני מזרחי, ישווה אותו מיידית ליואב ללום. נכון, הם מנהלים מאבק דומה. נכון, אפילו עסקני הציבור הנמנים על התנועה שחרטה על דגלה להחזיר עטרה ליושנה, מסתייגים מהם, משניהם.

אבל לא. הם שונים. מזרחי, כך נראה, למד מהטעויות של ללום. הוא בחור מתוחכם. במקום לנגח את כולם, הוא מחבק את מי שהוא יכול. כך זה ישמע טוב יותר, אמין יותר. "הנה", הוא אומר, "ישי, פרוש וזילברשלג דווקא ניסו לעזור. וללום? דווקא כעסתי עליו בפרשת עמנואל".

בדרך זו, הוא חושב, הטענות שלו כלפי גוטרמן ואחרים, יישמעו אמינות יותר. וזו רק דוגמה אחת.

הפרשה הזו, אם לא תדעך מיידית, עוד עלולה לפרנס את העיתונות החרדית במשך תקופה ארוכה. מזרחי מודע לכך. זה בדיוק מה שהוא רוצה.

"לרבנים הספרדים אין כסף לנסיעות"

• מה הוביל אותך ליטול את המושכות ולהניף את דגל מאבק האפלייה החדש במודיעין-עילית?

"אני מעורב בסיפור הזה כבר שנים רבות. המאבק האפלייתי בעיר החל כמאבק למען ילדים מוגבלים שהתגוררו בקרית ספר והופלו לרעה, המשיך במאבקים אחרים נגד העירייה ונגד גורמים שלא ידעו לעשות סדר בעיר. הדברים תפסו תאוצה ומצאתי את עצמי בעובי הקורה.

"בסיפור הנוכחי, יש לי ילדה שצריכה לעלות לכיתה ט'. קיבלנו תשובה שלילית מכל הסמינרים בעיר. אבל לא בגלל זה יצאתי למאבק, לא מדובר פה במשהו אישי בכלל".

• אילו מגעים ניהלתם לאורך התקופה כדי לפתור את הבעיה בדרכי הידברות?

"סגן שר החינוך, מאיר פרוש, פנה אלינו וקבע איתנו פגישה לפני מספר שבועות בקרית ספר. הצענו על שולחן אחד לפתוח סמינר שלישי. הוא בירך על ההצעה ואמר שמבחינתו הוא יעשה הכול כדי שמשרד החינוך ייתן לכך אישורים. כל מה שהוא ביקש מאיתנו הוא שראש העיר יפנה בצורה מסודרת אליו בבקשה שאכן ייפתח הסמינר.

"ראש העיר, גוטרמן, לא הוציא מכתב שכזה. כנראה הוא לא מודע לכך שיש לו בעיות מסוג זה בעיר...

"גם דודי זילברשלג פנה אלינו. הוא שמע את כל הבעיות העומדות על הפרק ואמר שאכן יש צורך בשיתוף פעולה של הצד השני. אבל מה לעשות, שזה לא קרה.

"גם אלי ישי ניסה לפעול למען פתרונות שונים, אך נתקלנו בקירות אטומים. נציגי העירייה לא רוצים לקדם שום עניין".

• איפה הדברים עומדים כעת?

"אנחנו סיימנו ללכת בדרכי שלום, בדרכי נועם ובדרכים טובות. במילה אחת: מיצינו. כעת האפשרות היחידה היא רק הליכה לבית המשפט. העברנו את המושכות לידי יואב ללום והוא יוכל לעשות כל מה שירצה בהוראת הרבנים שלו".

• מהן הטענות שלך על צורת ההתנהלות של העירייה?

"אי-אפשר לנופף כל הזמן בדגלים של 'גדולי ישראל אמרו כך וכך', ומצד שני לעשות דברים שאפילו בעולם התחתון לא עשו אותם.

"כולנו יודעים בצורה ברורה איך ראש העיר השתלט על העיר בפעם השלישית. מאיימים על חיי. מבקשים שאסיר מודעות ופרסומים שאני אחראי להם, כביכול. זה לא סוד. עיתונים נסגרו בעיר הזאת בגלל שלא יישרו קו עם השלטון בעיר. העיר הזאת מנוהלת על-ידי קבוצה פיראטית".

• אתה חושב שהפתרון הוא הליכה לערכאות? אתה מודע לחילול ה' שיקרה כתוצאה מכך?

"בפרשת עמנואל מאד כעסתי על יואב ללום שפנה לערכאות והוביל את המהלך בצורה הזאת. לא הכרתי אותו באותה תקופה. חשבתי שללום מתייעץ עם רבנים כמו שגוטרמן מתייעץ עם רבנים. טעיתי. כעת, אחרי תקופה ארוכה בה הסביר לי את פרטי הפרטים איך הכול התנהל, אני צריך לבקש ממנו סליחה.

"ללום מתייעץ עם רבנים. גם אם מדובר ברבנים שאינם מקובלים על כל עם ישראל, הם מספיק גדולים כדי לקבל מהם החלטות כאלה ואחרות.

"חובה להסתכל מה אנחנו עושים בשביל אותן אמהות וילדות שיושבות בבית כבר חודשיים שלמים ובוכות על כך שלבנות שלהם אין מסגרת לימודים בעוד מספר ימים. מה אנחנו עושים בשביל אותם רבנים ספרדים שיושבים בעיר ולא מקבלים כספים מהעירייה, אפילו לא לנסיעות ולהוצאות הטלפון שלהם.

הזדמנות אחרונה

• אתה ערוך נפשית לאפשרות שמאות אלפי איש יפגינו נגד האיש יוני מזרחי?

"שיחשבו פעמיים אם לעשות את העצרת נגדנו או מול הלשכה של יעקב גוטרמן. אין לנו כל ברירה אחרת, אלא להפסיק את ידם הרעה של המאפיונרים האלה שמנהלים את העיר והמוסדות".

• אפילו עם נסים זאב מש"ס, שהיה נראה כמי שיושיע אתכם, אתם לא מסתדרים. מה קרה?

"אני חייב להודות לח"כ זאב, שעשה הכל כדי שבאמת ייפתח סמינר חדש. מנהלי הסמינרים הקיימים פחדו שיהיה בעיר איום ממשי על המוסדות שלהם ושלחו הודעה למספר תלמידות שהן אכן התקבלו לסמינרים שלהם.

"המצב הקיים הוא שנותרה רשימה של 30 תלמידות שחלקן לא יכולות להיכנס ללימודים בכיתה רגילה כי יש להן בעיות לימוד כאלה ואחרות ועוד קבוצת בנות מודרניות שאבותיהן עובדים ולכן הן לא מתאימות. הרשימה שלנו נשארה מאד מצומצמת. לכן ח"כ זאב לא יכול לעשות משהו בנדון כל עוד ואין תלמידות".

"ונניח שהפיתרון של זאב היה יוצא לפועל, זה היה פותר את כל הבעיות בעיר? מה עם הילדות שלא יכולות להיכנס לכיתות הרגילות?".

• מה אתה אומר על החלטת מרגי להקים מועצה דתית בעיר לראשונה בהיסטוריה?

"אני מברך על החלטת השר והמשרד לשירותי דת. אני שמח שהפעילות שלנו מתחילה להביא את פירותיה החוצה, על כך שחברי-הכנסת הספרדים מתחילים להזיז דברים החייבים תיקון. אני אשמח ואברך את אותם נציגים אם הם ייקחו את המושכות לידיהם".

• מה התוכניות כעת?

"אני אמור לפגוש את ללום מחר (ב') לקראת ערב. אעביר לו את כל המסמכים, וכאמור, הוא יתייעץ עם הרבנים שלו שיחליטו האם הולכים לערכאות או לא. אנחנו ניתן ליואב ללום את כל הגיבוי שהוא יצטרך במקרה והוא ילך לבית המשפט".

בקולו של מזרחי ניתן לשמוע את החשש מפני הצעד אליו הוא הולך. הוא לא רוצה להיות היואב ללום הבא. לא בכדי, לקראת סיום השיחה, הוא מנסה לרכך את דבריו במסר מפויס: "אני מקווה שכל הגורמים יתעשתו בזמן הקרוב, לפני שהשרביט יעבור לגורמים שיטפלו בצורה שלא משאירה ברירות אחרות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}