כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הנסיעה לרבנו: איפה תשנו? • פרק שלישי בסדרה

אתר 'בחדרי חרדים' עוקב אחר ההכנות לנסיעה לציונו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה • השנה איתרו העסקנים מקום להקמת אוהלים בסמוך לציון, אך מימון - אין • חיים שפירא על ההתפתחויות האחרונות בתחום הדירות והאוהלים

אוהלי השינה, שנת תש"ע. צילום: ארכיון בחדרי חרדים
אוהלי השינה, שנת תש"ע. צילום: ארכיון בחדרי חרדים



בעוד ההיערכויות הלוגיסטיות להכשרת תנאי השטח בעיר אומן סביבותיה ובדרכים המובילות אליה מואצות, לקראת קליטתם של רבבות החסידים והמוני בית ישראל, העומדים להגיע מהארץ ומהעולם כולו, להסתופף בציונו של הרה"ק ר' נחמן מברסלב זיע"א בימי ר"ה הק' הבעל"ט, נלוית עגמימות מסויימת ללבבות העסקנים.

החששות הללו, המנקרים בלבבות העסקנים, ואף בחלק גדול מהציבור, הם לאור העובדה כי נחוץ סיוע כספי אדיר, להשלמת ההיערכות.

לאחר הניסיון שנצבר בשנים קודמות, ולאור כל הבעיות שהתמודדו עימם במשך חמש השנים, מאז החלו בהקמת האוהלים, הביאו להפקת לקחים, כי השטח המרוחק כ-25 דקות הליכה, והושכר בכל שנה מחדש. אינו מתאים להיות פיתרון אמיתי ויעיל לצורך זה.

מיד לאחר ר"ה האחרון, הוחלט פה אחד ע"י כל העוסקים בנושא פיתרון מקומות הלינה, כי יש צורך לאתר שטח קרוב יותר לציון ולרוכשו, כך שלא יושקעו כספים לריק בהכשרת השטח וביישורו.

כל שנה היו העסקנים תלויים ועומדים בחסדי בעל המקום, אם ישכיר לחסידים או שיציב תנאים מחודשים.

במהלך השנה הנוכחית אותר שטח מתאים לצורך זה, המרוחק בסה"כ כ-3 דקות הליכה מהציון. והוא ניתן לרכישה מיידית, מה שמביא פיתרון לאלפי איש לבעיית הלינה, כאשר בעקיפין, דבר זה מסייע גם להוזלת מחירי הדירות השכורות באופן משמעותי.

יצויין כי מאז החלו בהקמת האוהלים, ירדו מחירי הדירות שהאמירו באותה תקופה ומאז התייצבו על טווח מחירים סביר שנע בסביבות $150-ל250$ למיטה לשבוע של ר"ה.

לצורך הרכישה וההשקעה ההכרחית הנדרשת בתשתיות להכשרת התנאים במתחם להקמת אוהלי שינה. ישנו צורך בהון עתק, שאינו מצוי אצל העוסקים במלאכה, ולא צריך להרחיב רבות על המצב הכלכלי ששורר בעולם כולו, בשנתיים האחרונות, כאשר, התוצאות של פסיקת כספי התרומות באופן טוטאלי מורגשים אף בשאר המטרות הנדרשות בסיפוק צרכי הקהל העצום, כמו לדוגמא, הקמת המרפאה והבאת ציוד רפואי ורופאים, הסדרת הרישיונות של מכבי האש והשלטונות, והקמת התשתיות הדרושות, התקשו השנה מאוד לגייס את הסכומים הנדרשים.

פחות משלושה שבועות לפני התקדש החג, פוכרים העסקנים בצער רב את ידיהם ואומרים, כי למרות כל הניסיונות והמאמצים שנעשו בנושא, אין הם אנשי בשורה. אם לא יהיה איזה נס של הרגע האחרון, לא יוקמו כלל האוהלים, ומחירי הדירות יתייקרו, בפרט אם נוסיף לכך את הגידול בכמויות האנשים הבאים.

"כך או כך" הם אומרים, "חלק נרחב מהמחירים נגזרים ישירות כתוצאה מהמו"מ המתנהל בין השוכרים למשכירים. ומכך נגזרים בפועל עליית מחירי הדירות. לכן המסר שיש לנו להעביר לכל הציבור שאין ברשותו דירה או מיטה, אל תילחצו ובטח ובוודאי אל תשדרו לחץ".

בפועל ישנם באיזור מאות ואלפי דירות, מלבד הדירות הנמצאות בבעלות יהודית, מלבד הדירות שנבנו בשנים האחרונות. מה שמתקזז עם הגידול בהיקפי הציבור שמגיע. כך שבשורה התחתונה, יש די והותר, דירות ומיטות האמורות לספק את צורכי הציבור כולו ברווח.

כמו"כ, ישנם מספר יוזמות עצמיות של קבוצות קטנות יותר להקמת אוהלים עבור קבוצתם בהיקפים קטנים ומצומצמים יותר, בכמה מתחמים שונים, מה שיתרום להקלה בשטח אף אם כי לא הקלה מלאה, לכל הפחות להקלה חלקית.



כתבה זו מוגשת למען הציבור על ידי אגף המידע של 'המטה המרכזי דחסידי ברסלב לעניני אומן ר"ה – האר"ה', בשיתוף עם אתר 'בחדרי חדרים'












תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}