כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מה עשו גדעון סער ויענק'ל ליצמן בצומת שילת? • סיקור ותמונות בלעדיות

נוסעי כביש 443 לא הבחינו בשתי מכוניות השרד שחנו בצד הדרך, מהם יצאו שני אישים שניהלו שיחה ערנית • האישים: יענק'ל ליצמן וגדעון סער • 'בחדרי חרדים' מציג: כך בחשו ליצמן וגפני, לצידו של פרוש, בקדירת עמנואל • מסמך מסעיר

סער וליצמן מסתודדים באמצע הכביש. צילום בלעדי: בחדרי חרדים
סער וליצמן מסתודדים באמצע הכביש. צילום בלעדי: בחדרי חרדים



בשבוע אחד הפך שר החינוך גדעון סער לאדם רב פרצופי. יש ח"כים חרדיים הרואים בו מושיע שניתן לסגור עמו דילים בחשאיות, וישנם אחרים, שאחד מהם עובד לצידו באופן יומיומי, הרואים בהחלטותיו מים עכורים הזורמים בלשכתו ומאיימים להציף את מערכת החינוך החרדית.

הערנות החרדית נבחנת שוב ושוב בזכוכיות מגדלת, ובקרב חלק מן הנציגות הפוליטית החרדית, בעיקר בשגרירות החרדית הממוקמת מטר וחצי מלשכת השר, לא מצליחים לזהות במהלכיו של שר החינוך גדעון סער, פעולות המוּנַעות מדאגה כנה ואמיתית לעתיד מערכת החינוך החרדית, שממדיה גדלים בקצב מואץ וצרכיה מתרבים בקווים מקבילים.

החשש הגלוי של סגן השר מאיר פרוש הוא, שגדעון סער, היושב ברחוב שבטי ישראל ועיניו נשואות לבית ראש ההמשלה ברחוב בלפור, יעשה את כל הדרך אל יעדיו הנכספים על גבה השחוח של מערכת החינוך החרדית, שתמיד היה קל לעשות עליה סיבוב ולצאת נשכר פוליטית.

ההחלטה שקיבל בתחילת השבוע ולפיה יזכו ההורים מעמנואל למוסד פטור אך לא יקבלו, לעת עתה לפחות, אף שקל מהמדינה, היא בעיניו של פרוש תקדים מסוכן שעוד עלול להשליך על מקומות רבים ונוספים ברחבי הארץ.

כאב הראש הגדול שהיסב סער השבוע לסגנו, נבע מההחלטה העצמאית - ויהיו שיאמרו השרירותית, תלוי את מי שואלים - שקיבל בתחילת השבוע באשר לסוגית עמנואל, המאיימת להתפרץ שוב אם לא יימצא הסדר המניח את דעתם של כל הצדדים. ההסדר נמצא, בדמות החלטת השר להעניק להורי הבנות מחסידות סלונים מוסד פטור כלבבם, אך ללא שקל אחד מקופת המדינה, לפחות למשך שנת הלימודים הקרובה.

מה הבעיה, ישאל השואל את סגן שר החינוך, המוצא את עצמו באחרונה יותר מדי פעמים בחוסר אונים מול מהלכיו של השר שמעליו. אכן, דווקא חסידי סלונים בעמנואל אינם רואים בכך בעיה גדולה. ולא רק הם. אם תיתקלו בסגן שר הבריאות ר' יעקב ליצמן או ביו"ר ועדת הכספים ר' משה גפני, לא בטוח שתשמעו מפיהם דברי נהי וקינה על החלטתו של שר החינוך. דווקא הם, שגם עמדו בקשר רצוף עם השר בשבועות האחרונים בכל הנוגע לסוגית עמנואל, רואים ברכה רבה בהחלטתו של פרוש.

את המפגשים קיים סער עם הנציגים החרדים שלא כפופים אליו במקומות אקזוטיים כמו צומת שילת, שם החנו הוא וסגן שר הבריאות את רכביהם ודיברו בעמידה. את התמונות הבלעדיות אתם יכולים לראות בגוף הכתבה. לא קשה להבין על מה החשאיות, כשסגן שר החינוך עוקב בעיניים פקוחות אחר מהלכיו של השר שמעליו, אין ברירה אלא לקיים את הפגישות במקומות מסתור כאלה ואחרים.

נימוקם של השניים האחרונים, מצוי בתרמילים, זמין לכל דורש: רק אי תקצוב ממשלתי הוא ערובה לכך שהסערה שיצאה ללהב בקיץ האחרון והסבה לציבור החרדי כאב ראש עצום ממדים - לא תקום בשנית. לעומת זאת, אם יינתן תקצוב למוסד בעמנואל, יקומו על אותם שוחרי צדק ואוהבי עתירות, ויערבו את בג"ץ שוב. זה האחרון ישיש לחזור אל תפוח האדמה הלוהט, והמהדורה השנייה של אירועי עמנואל יתפרצו במלוא עוזן, כאשר בג"ץ יאמר: אתם מקבלים תקציב? עליכם לעמוד בקריטריונים.

לעומת זאת, מוסד שאינו מתוקצב, יכול לעצור את המדינה כאשר זו דורכת על מפתנו ומבקשת גילוי פגמים. מתן האפשרות ללמד את הבנות בצורה ובאופי שהמוסד רואה לנכון, היא המתנה הגדולה ביותר שבוגרי מעשיהו יכולים לקבל. תקצוב ממשלתי אין? כבר יימצא מי שיכתת את רגליו במדינות הים וישיג את התקציבים הדרושים, מה גם שהסיכויים הם גדולים כי כבר בשנה הבאה יגיע גם התקצוב הממשלתי.

את דעתו של פרוש, הנימוק אינו מניח. התקדים מסוכן מאוד, הוא אמר השבוע בשיחה עם עמיתיו, ח"כי יהדות התורה. הוא רואה בחרדה גלויה את מהלכיו של שר החינוך, וחושש כי הדבר ייצור תקדים מסוכן, שבו יחליט השר למנוע את התקצוב הממלכתי מכל מוסד שלא יישא חן בעיניו.



למען ישמעו וייראו

נימוקו הרשמי של סער הוא, כי תקצוב ממשלתי למוסד שאנשיו הפרו במשך זמן ממושך את צו בית המשפט העליון ורמסו את החלטותיו ברגל גסה עד כדי ביזויו – אינו דבר המתקבל על הדעת במדינה דמוקרטית. "ירגישו מנהלי המוסד הזה את נחת זרועו של אי התקצוב הממשלתי למשך שנה אחת בלבד, וכולם ישמעו וייראו", אמר סער לסגנו, ר' מאיר פרוש, באחת השיחות היותר קשוחות שהתנהלו השבוע בין השניים. פרוש שמע, רשם ונותר חסר אונים.

"אני לא יוצר כאן שום תקדים", מנסה סער להסביר השבוע לנוכח מכבש לחצים חרדי שהופעל עליו מכיוונים שונים. אך הצהרתו אינה מוצאת מסילות אל הלבבות של הנציגים החרדיים. "יש כלפיו חשדנות כמעט גלויה", אמר השבוע בכיר במערכת הפוליטית החרדית בשיחת אוף-דה רקורד. אוף-דה רקורד - כי מי רוצה לקלקל מערכת יחסים עכורה בלאו הכי. כל עוד יש סיכוי כלשהו, עדיף לשמור על חזות חיצונית של יחסי אמון.

את האמירות על הצורך לעזוב את הארץ ביום שבו יעלה סער לכס ראש הממשלה, מותירים הח"כים החרדיים לשיחות סמול-טוק בחדרי החדרים של ישיבות הסיעה. כלפי חוץ - עסקים כרגיל, כל עוד השר אינו שובר את הכלים. השבוע, הגיעו התחושות לידי דיבורים על שבירת כלים.

על פי הנוהל שהוכנס למשרד החינוך, כל מוסד פטור הנתון לצמיחה מתמשכת, ראוי לתקצוב של חמישים וחמישה אחוזים מזה של החינוך הרשמי. צמיחה מתמשכת, משמעותה 17 ילדים בכיתות גן וא' ו-21 בכיתה ב' ואילך. החסידים בעמנואל עומדים ברף הזה, אלא שבמשרד החינוך טוענים, כי היות שלא מדובר בבית ספר חדש אלא במוסד שהוקם מתוך מוסד אחר, אין מדובר בצמיחה אלא בהצטמקות, ולכן אין המוסד ראוי לתקצוב המגיע לכל מוסדות הפטור בארץ.

ביום ראשון, לאחר שורה של ישיבות ודיונים פנימיים ונדנודים בלתי פוסקים מצידו של הסגן החרוץ, הודיע סער על החלטתו: מוסד פטור - כן, תקצוב - לא. פרוש וחבריו לסיעה שמעו, ולא ידעו את נפשם מזעם ומחוסר אונים. זו פתיחת פתח לצרות צרורות, הסכימו הכל.

אלא שסער היה נחרץ: 'שיגידו תודה שהסכמתי לתת להם מוסד פטור', סינן השבוע לנוכח מכבש הלחצים. 'גם זה לא מגיע להם', הוסיף. 'אני לא יכול לתת פרס תקציבי למי שהלך נגד בית המשפט העליון'. באותה נשימה הסכים סער להבטיח בכל היקר לו כי לא מדובר בצעד שיהווה תקדים. אבל הבטחותיו אלו התקבלו בלעג חרדי מר. גדעון גילה השבוע את השיטה שעוד תהפוך לדפוס פעולה - משוכנעת הנציגות החרדית בכנסת.




לחץ מימין המפה

לא תאמינו אלו אנשים עשו השבוע קילומטראז' מוגבר לטובת העברת רוע הגזירה הנקודתית שעוד עלולה להפוך למכה ארצית. צמרת לשכת ראש הממשלה, שכל מה שהיא מבקשת בימים טרופים אלו הוא מעט שקט לפחות בגזרה החרדית, התגייסה למשימה לאחר שהובהר לה בשיחות קשות עם סגן השר מאיר פרוש ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, כי מדובר בדרישה חד משמעית. "עוד לא היה דבר כזה, שמוסד פטור במדינה לא יקבל תקצוב. לא ניתן שזה יקרה", הבהירו הח"כים החרדיים.

נתן אשל, אייל גבאי וצבי האוזר, גויסו כולם למשימה הבלתי אפשרית: לשכנע את גדעון סער לרדת מן העץ ולאפשר את התקציב בעמנואל. אלא שסער הוכיח קשיות עורף אופיינית. "ביבי זקוק לי יותר משאני זקוק לו", אמר סער למקורביו ורמז על העוצמה השמורה לו במרכז הליכוד. "הסיפור חלוט מבחינתי", הודיע לאנשי לשכת ראש הממשלה.

אלא שבכך לא הסתפקו נציגי היהדות החרדית בכנסת. אנשיו של מאיר פרוש החליטו לגייס אל המשימה דמויות בכירות בימין הישראלי, המפעילים על סער מכבש לחצים חזק, בשם מפעל ההתיישבות ביו"ש.

זאב חבר (זמביש) איש מועצת יש"ע, ניהל השבוע סדרת דיאלוגים עם לשכתו של שר החינוך ועם השר עצמו. זמביש החליט להיאבק לטובת המימון, לאחר שהתברר לו כי הצרת צעדיו של הציבור החרדי בעמנואל, עשויה להתברר בדיעבד כמסמר האחרון בארון הקבורה של העיר שידעה שנים קשות.
לאחרונה רכשו חסידי סלונים שישים וחמש דירות בעמנואל, האמורות להתאכלס עד אמצע החורף. אם מוסד הפטור המתוקצב לא יינתן - לא רק שהדירות הללו לא יאוכלסו, אלא שהעיר תיאלץ להתמודד עם גל של עזיבה המונית. "עשה משהו בעניין", נאמר לזמביש, וזה יצא יחד עם חבריו למסע של לחצי ימין לעברו של שר החינוך.

עד כמה חשוב לו, לסער, מפעל ההתיישבות? גם הסוגיה הזו טעונה בירור משמעותי, אולם התקווה הקלושה היא כי הלחצים הפנים ליכודיים יזיזו שריר כלשהו בפניו הקשוחות של השר.


המסמר האחרון של עמנואל

המאמצים הללו, נעשים למורת רוחם של חסידי סלונים. סער עלול להודיע כי הוא מחזיר את הסוגיה לבג"ץ, ואז ייפתח שוב מחול השדים, חוששים בסלונים. אם זה יקרה, גם בשנה הבאה לא יקבל המוסד בעמנואל את אחוזי התקצוב שמוסד פטור ראוי לו. ואת זה, דווקא כן הסכים סער להבטיח.

"החינוך החרדי כולו עלול לשלם בעתיד את מחיר הוויתור", הוסבר לעסקני סלונים, שכמעט נשכבו מתחת גלגלי מכוניתו של סגן השר פרוש. "יש מספר מוסדות חינוך חרדיים שגורמים שונים שמו אותם על הכוונת. השר עלול להגיד בכל מקרה שכזה, שהוא מסיר את התקצוב".

"אנחנו עוד נגיע למצב שבכל משא ומתן קואליציוני ניאלץ לעגן את התקציב למוסדות הפטור, שהיה עד כה דבר מובן מאליו ובלתי ניתן לערעור, במסגרת ההסכם הקואליציוני. זה מצב אבסורדי ובלתי נסבל. ברור לנו שסער מנסה ליצור תקדים", אמרו ביהדות התורה.

המאבק הגיע השבוע עד לשולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, שהתבקש לבחון את החלטת שר החינוך ולחוות את דעתו, רצוי כמובן דעה השוללת את המחשבה על אי תקצוב מוסד פטור מוכר. הסיכויים שווינשטיין יספק את חוות הדעת המקווה, קלושים למדי. עם זאת, כל צעד שניתן היה לעשות בכיוון, אומץ והופעל, בתקווה שהתקדים המסוכן לא יהפוך לעובדה מוגמרת בשטח.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}