כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"הגיעו אלי אנשים מאתרא קדישא ואמרו לי: 'זה טוב שיתנו לאדמו"ר מרחמסטריוקא מכות"

והרי החדשות: אהרל'ה יקטר, מי שמזוהה יותר מכל עם מאבק הקברים ביפו, החליט לפרוש מהמאבק • איך זה קורה? שאלה מצוינת, בראיון גלוי לב מספר יקטר על קבוצת השוליים שמוליכה את הציבור החרדי באף, וגורמת נזקים בלתי הפיכים • "מובילי המאבק יושבים במשרדים ממוזגים, ושולחים אנשים לחטוף מכות" • ראיון רושף אש • לראות ולא להאמין

יקטר על רקע מחם החפירות ביפו
יקטר על רקע מחם החפירות ביפו



מי שהוביל את המאבק נגד חילול הקברים במתחם אנדרומדה ביפו בחודשים האחרונים, החליט לפרוש מהמאבק. בראיון גלוי לב שהעניק אהרל'ה יקטר לאתר 'בחדרי חרדים', הוא מספר מה הוביל אותו להחלטה לפרוש, ואלו נזקים גורמים אנשי 'אתרא קדישא' לציבור החרדי.

להלן תימלול חלקים מרכזיים מהראיון. הראיון המלא בווידאו.

• נפתח אולי בשאלה שמגיעה מגולשים רבים: ביום שישי האחרון הבאנו באתר תמונות של עצמות נחות כאבן שאין לה הופכין, בסמיכות למתחם החפירות. איך זה קורה?

"בכל השטח נמצאות עצמות כמעט חודשיים. ארכיאולוגים שמים את העצמות הגדולות בקרטונים ושולחים למשרד הדתות. העצמות הקטנות נשארות בשטח. כל השטח מלא ברסק עצמות. קיבלתי אישור לאסוף את העצמות מראשי החברה. פניתי לאתרא קדישא שיאספו את העצמות. עד היום לא אספו את העצמות. עבר חודש וחצי. שני דיינים בכירים בעדה החרדית, התריעו על זה, וזה לא מעניין אף אחד".

• איך זה קורה?

"אין ועדת רבנים לענייני קבורה. יש אנשים מהשוליים שמחליטים מה יהיו דרכי הפעולה. בכל נושא יש גוף מסודר, רק בקברים לא מקימים כזה גוף? זו שערוריה".

• ניהלת את המאבק במשך חודשיים, ארגנת עצרות ענק. מה קרה פתאום?

"המאבק ביפו צריך לזעזע את כל עם ישראל. גדולי ישראל הגיעו לעצרות, אבל הם מגיעים להפגין. לא מורים מה לעשות למעשה. לא רציתי לדבר על הנושא, אבל בעקבות כמה כלי תקשורת שיצאו נגדי, אני חייב להגיב. אמרו שאני משת"פ של המשטרה. כל מה שעשיתי זה רק לתאם עם המשטרה, ולמנוע מכות ועגמת נפש מהמפגינים. עבדתי מאוד קשה מול המשטרה שלא יפגעו בגדולי ישראל.

"אישיות מאתרא קדישא אמר לי יום אחד: אל תגיד למשטרה שאדמו"רים מגיעים. אל תתאם את זה. הוא אומר לי: לטובת המערכה, טוב שהאדמו"ר מרחמסטיווקא יקבל מכות. זה טוב למערכה. זה הדליק אצלי נורה אדומה. גם כשהאדמו"ר מקהל עדת ירושלים נעצר, התייחסו אליו בזלזול, וזה עשה רעש גדול. וככה הם רצו שאדמו"רים יקבלו מכות. התחילו לאיים עלי, להפיץ עלי שמועות, ואני פרשתי מהמאבק ביפו בלית ברירה".

• מה יש להם נגדך, הרי אתה משרת את האינטרסים של אתרא קדישא?

"אני לא יודע מי זה הסיקריקים. אני יודע שיש אנשים שנאבקו במסירות נפש. המאבק הצליח עד שכולם הגיעו למשא ומתן. המו"מ התפוצץ כי אותם אנשים לא התייעצו עם גדולי ישראל. חייבים לעשות חשבון נפש, איך הגענו למצב הזה. איך לא מתייעצים עם גדולי ישראל. אי אפשר להתייעץ רק אם בן אדם אחד, כמה שהוא גדול".

• איפה ראשי אתרא קדישא, לא שומעים אותם?

"לא יודע. הם נמצאים במשרדים עם מזגנים ושולחים אנשים להפגנות במסירות נפש. הם אומרים שטוב שאנשים יקבלו מכות. זה לא נורמלי. המטרה שיעצרו את החפירות. מדובר באנשים שלא שומעים בקול הבד"ץ ולא בקול אף אחד".

• המאבק מנוהל על-ידי אנשים רציניים או חובבי אקשן?

"היו מפגינים שהגיעו ברצינות נגד הקברים, אבל יכול להיות שמובילי המאבק לא רוצים להגיע לפתרון. צריך להקים כמו שאמרתי גוף מסודר".

• 'העדה' יודעת שיש עצמות שמתגלגלות כדומן מעל פני האדמה?

"אני יודע שנתנו לנו אישור לעשות ליקוט עצמות, שני דיינים ביקשו שנלך ללקט, והם אוימו על ידי אותם גורמים. אני לא יודע מה להגיד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}