כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"מדובר באנשים שפעלו בנכלוליות. לא הגשנו שום תביעה" • ראיון סוער

פרשת בית הכנסת בגבעת שאול, שנחשפה אתמול ב'בחדרי חרדים', מסתעפת, ומתברר כי למטבע יש צד נוסף • "אנחנו לא הלשנו. הם הסתבכו עם העירייה, ואת תסכולם הם מוציאים עלינו", אומר אחד השכנים • הגר"א טננבוים ל'בחדרי חרדים': "היו שם היזקי ראייה חמורים. כיום אין לנו דבר נגד בית הכנסת"

שלוש דרישות. 'בית כנסת המריבה' בגבעת שאול
שלוש דרישות. 'בית כנסת המריבה' בגבעת שאול

מלחמות היהודים, תמיד פרנסו כותרות. אתמול, נחשף באתר 'בחדרי חרדים' על פרשייה לוהטת המסעירה את תושבי שכונת גבעת שאול בירושלים.

הסערה הגדולה, מתחוללת סביב בית הכנסת אותו בנה בשנים האחרונות הגר"י יונה, מרבני שכונת גבעת שאול. בשלב מסוים, הסתבכה בנייתו של בית הכנסת, ועיריית ירושלים הוציאה נגדו צווי עיכוב בנייה.

האנשים העומדים מאחורי בניית בית הכנסת טענו, כי מזה כמה שנים שגורמים בשכונה פועלים להצר בכל דרך את הקמת מבנה הקהילה. "כעת נודע שהשכנים, בגיבוי אישיות חרדית מובהקת וידועה, פנו ליועה"מ של העירייה, עו"ד יוסי חביליו, יחד עם מבקרת העירייה, והלשינו לבית המשפט על ישיבת בין הזמנים שהתקיימה במקום, לטענתם, לפניקבלת אישורי טופס 4.

מאז פורסמו הדברים אתמול, הם קנו להם שביתה בכל אתר ואתר, ורבים הזדעזעו לשמוע על חרדים המונעים את אכלוסו של בית כנסת, שנבנה בעמל של שנים רבות. היום רצו השמועות קדימה, והיה מי שדיבר על חרם נגד מי שעומד, לדברי אנשי בית הכנסת, מאחורי הצו המשפטי של העירייה.

אלא שכמו תמיד, בדיקה לעומק מגלה כי למטבע הלוהטת הזו יש צד נוסף, בולט מאוד.

פנינו אל הרה"ג ר' דוד אברהמי ת''ח חשוב וידוע , והרב הוא גם אחד מדיירי הבניין ברחוב קוטלר 8, שנפגע כמו שכניו למהלכים שעשו בוני בית הכנסת. מסתבר, כי לא מדובר בסיפור של שחור ולבן, שיש בו טובים שהם אנשי בית הכנסת, ורעים – השכנים מרחוב קוטלר. הגבולות פה מטושטשים מאוד.

רשות הדיבור להרב דוד אברהמי: "מה שקורה שם זה סיפור מורכב מאוד. האנשים הללו הסתבכו עם עיריית ירושלים, בגלל כל מיני קונצים וקומבינות. הם דילגו על החלטות של ועדת ערר בכל מיני צורות והסתבכו להם העניינים. העירייה עשתה להם בעיות, ואנחנו, תושבי הבניין השכן, נבחרנו להיות מי שעליהם יוציאו את התסכול. מדובר באנשים שסיגלו דפוס פעולה של רמאות.

• ואתם לא נגדם? לא הלשנתם לעירייה?

"לא, ממש לא. אנחנו לא נגדם. נטפלו אלינו".

• לא הגשתם עתירה?

"לא הגשנו שם עתירה, העירייה הגישה עתירה. אנחנו לא דיברנו עם העירייה, לא קשורים לזה בכלל. כשאדם מתכנן בית הוא מגיש מכתבים לדיירים. במכתבים האלה, כשהם הוגשו לנו, היו לנו התנגדויות, העירייה קיבלה אותם ושלום. מאז אין לנו שום קשר איתו.

"הם הסתבכו. הם ניסו להוציא מסמכים בצורות שונות, ושם הם הסתבכו. זה כמו שאדם גונב ואז, כשתופסים אותו, הוא אומר: עשיתי זאת בשביל יתומים ואלמנות. עשו פה את כל הקונצים האפשריים, הסתבכו עם העירייה, ואחר כך באים לבכות שהעירייה היא נגד בית כנסת. בנו פה מדרגות על הקרקע של השכנים, עשו דברים מסמרי שער.

"הבניין נבנה בלי מדרגות, בבקשה הראשונה הם לא הציגו את זה. אחר כך, כאשר הבניין היה בנוי, החליטו לבנות מדרגות בצמוד לבניין המגורים שלנו, לגברים ולנשים בנפרד. כאשר השכנים הגישו התנגדות כי הם רוצים מעט פרטיות, אמרו אנשי בית הכנסת שאנחנו נגד קדושה וטהרה ורוצים שגברים ונשים ילכו יחד"...

• תכלס', מה אתם דורשים?

"המסר שלנו הוא פשוט. לבניין הזה יש ארבעה צדדים. כמו שצד דרום סגור, ללא חלונות, מדרגות ופתחים, ככה אנחנו רוצים שבצד שלנו לא יהיו חלונות ומדרגות ופתחים. זה כמו שאני אבנה בית, ואז, כשתהיה לי שאלה איך להיכנס לבית - אני אחליט להיכנס מהדירה שלך.

"הם מדברים על תורה ויראת שמים ומילים קדושות ומנסים לסחוט דמעות מכמה טיפשים. דיירת מעליי היתה נותנת להם הוראת קבע, ויום אחד היא מגלה שעשו מתחת לביתה חריץ למדרגות. עיניה חשכו. אנחנו בעד בית הכנסת, אבל אנחנו לא רוצים שבית הכנסת ייכנס לתוך הדירה שלנו, לתוך הפרטיות שלנו.

• אין לכם נגדם שום דבר אישי?

"להיפך. אנשים שמחים איתם, באנו לקראתו. אפשרנו לו להתקרב לבניין שלנו במטר נוסף. הם אמרו: לא יהיו שום חלונות חס וחלילה. ופתאום, יש לא רק חלונות, אלא גם מדרגות ופתחים.

"בוועדת הערר הם אמרו, כי חלילה להם מלהקים במקום אולם שמחות, כי הרי הרב כתב פסק הלכה שאסור לבנות בבית כנסת אולם שמחות, בשום צד ואופן. ופתאום אנחנו מגלים אולם שמחות. אתה מבין באיזו התנהלות מדובר כאן?"

"עכשיו הם הסתבכו עם העירייה סביב המבנה הזה. יש עליהם תביעה שהשטח הוצא במרמה במסגרת איזה תיק גירושין. אז מנסים לפרוק את התסכול עלינו".

• הוציאו נגדכם כתב סירוב?

"בית דין לא הוציא שום דבר. לא שלחו לנו הודעות של בית דין אפילו. יש כאן ים של רמאויות ותככים.

"לסיכום, אנחנו רוצים שלושה דברים: לא חלונות בצד שלנו, לא פתחים, לא מדרגות ולא אולם שמחות. חוץ מזה הכל בסדר. כל מה שפורסם, אלו השמצות בעלמא. אני מציע לכולם לבוא אל השטח, ולראות עם מי הצדק".

הגאון רבי אשר טננבוים, יו"ר ועד הישיבות הנמנה אף הוא על דיירי הבניין ברחוב קוטלר 8, אומר ל'בחדרי חרדים': "למותר לציין שמעולם לא יצאתי ולא אצא כנגד בית כנסת או כל מוסד תורה שהוא. בעבר הפריעו לי מספר דברים בהקמת בית הכנסת,. שגבלו בהיזקי ראייה חמורים ביותר על פי כל כללי השולחן ערוך, אך לאחר שהדברים סודרו לשביעות רצוני, אין לי שום תלונה או קובלנה נגד בית הכנסת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}