כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

'חושן משפט' צבאי? לא בשביל הפרקליט 'המקובל'

מדוע טרם קם איש אמיץ אחד וטען שאוסף הסרטים של המזוקן מהבונקר, לא משתווה אפילו לדיסק אחד של גרובייס • מיהו ה'הסדרניק' הבכיר ביותר ולמה מצפרים אותו? • ולמה הפצ"ר (הרב המקובל) אביחי מנדלבליט זקוק לסייעתא מכוחות עליונים • אריק שוורץ עם טור קרבי במיוחד של 'דואר צבאי'

'חושן משפט' צבאי? לא בשביל הפרקליט 'המקובל'



על קול ועל מקלל

שאלו הפילוסופים בעת העתיקה: אם נפל עץ ביער ואיש לא שמע את קול נפילתו, האם היה קול או לא?

עד היום לא ניתנה תשובה לשאלה.

ומה דינו של נאום נסראללה, זה שנועד להעביר את אשמת חיסול אל-חרירי האב מראש החיזבאללה אל צווארה של מדינת ישראל, אילולי דאגו 'מעריציו' בכלי התקשורת הישראלים לתת לו פרומואים ולקשור לראשו כתר שקרי של אמינות?!

על-כך דווקא יש לנו תשובה: במקרה כזה, הוא היה מפסיק לפטפט.

קשר גורדי זה שבין נסארללה ובכירי העורכים בישראל, קיים ועומד רק בזכות סקרנותם הטבעית של היהודים. וכשמוכרים להם שהנה קרב ובא נאום מלא הפתעות מרעישות - והרי ידוע מקדמא דנא שנסארללה אמין, הרי הוא הבטיח להעיף טילים "מא בעד בעד לחיפה" וקיים... כאילו שאולמרט היה זקוק להבטיח שמטוסי חיל האויר יכתשו את הדאחיה עד עפר, כדי לעשות זאת.

ככה זה אצלנו. כשהם מתרברבים - הם אמינים. כשאנחנו מבטיחים - אנחנו שחצנים, מתלהמים.

אך חסד עשה הקב"ה עם שארית הפליטה, שלא אחר מאשר אמין ג'ומאייל, נשיאה לשעבר של לבנון, אחיו השכול של באשיר - שאף הוא חוסל בידי הסורים, קם וביטל במחי יד את כל הוכחותיו המגוחכות של נסראללה, בקובעו כי הנתונים אינם מחזיקים מים.

אולם טרם קם איש אמיץ אחד מתוכנו וטען שאוסף הסרטים של המזוקן מהבונקר, לא משתווה אפילו לדיסק אחד של גרובייס...

מה שאומר שגם אם הרגנו למעלה משליש מהכוח הלוחם שלו, וגם אם הוא תקוע בבונקר למעלה מארבע שנים, עדיין הפסדנו בקרב על התודעה.

ובמלחמות של עידן המידע, תודעה זה הכל.

סמרטוטים? וינר. צילום: דוצילום: סמרטוטים? וינר. צילום: דו
סמרטוטים? וינר. צילום: דו''צ


נשך כלב, זה נורא מעניין

ואם בתודעה עסקינן, השבוע נבחר קצין חינוך ראשי (-קח"ר) חדש בצה"ל.

אל"מ ארז וינר, בקרוב תא"ל, בוגר ישיבת ההסדר 'שבות ישראל' באפרת, הוא בעצם ההסדרניק שהגיע הכי גבוה שאפשר בצה"ל. אפי איתם, יעקב עמידרור ואפילו אביחי מנדלבליט (אותו נפגוש בהמשך), אינם הסדרניקים. גם לא יאיר נווה ואלעזר שטרן. אולי גרשון הכהן הסדרניק, אבל הוא כבר סיפור אחר לחלוטין.

כיום משמש אל"מ ארז (בן 42, תושב בנימין), כעוזרו האישי של הרמטכ"ל. ככזה הוא ישב לצידו של ה'בוס' בוועדת טירקל, וכנהוג במקומותינו התקדם לדרגת תא"ל בערוב ימיו של הבוס, רגע לפני שהסוס ייעלם והוא יוותר לבדו בעגלה, עם בוא המחליף.

בצה"ל עדיין נהוגה השיטה האמריקנית, לפיה מתפטרים כל נושאי משרות האמון עם חילופי השלטון. זה טוב וזה ראוי, גם אם מקורה של שיטה זו הוא ב'שיטת השלל' (Spoils System). דהיינו, השולט רשאי לתגמל את נאמניו בעקבות העובדה שאלה עזרו לו להגיע אל הכיסא הרם.

ומי יתקע לידינו שהוא אכן המתאים? ומה זה אומר על קידומו של מזייף/מדליף 'מסמך גלנט' לתפקיד בכיר עקב סיועו לאלוף זה או אחר להגיע אל הקומה ה-14 בבניין הזכוכיות? אם משטרת ישראל לא תעשה עבודתה נאמנה, יתכן שגם שאלה זו, תיוותר ללא מענה.

לפני עשור, כאשר ארז וינר, אז סא"ל צעיר, היה מג"ד דוכיפת, הוא התראיין ל'ידיעות אחרונות' – וכה אמר: "אני אמנם שליח של העם, אבל גם של המדינה, וממלא את ההנחיות שאני מקבל, כל עוד הן חוקיות וכל עוד הן בגבולות המוסר. אני לא רואה את עצמי לא מבצע הנחייה. אני חושב שלפני זה יעשו הכל כדי שלא יצטרכו להגיע לשאלה הזאת. היום לשמחתי, לא נראה לי שזה משהו שצריך להידרש לו".

מתוך המשפט הבא, שימו לב, שלף עורך הכתבה דווקא את צמד המילים "הסרבנים הם סמרטוטים": "הם סמרטוטים. חד וחלק. זה לציטוט ולייחוס והם יכולים לתבוע אותי בתביעת דיבה. קודם כל, אם יש משהו שאסור לעשות בחברה דמוקרטית, זה להחליט לעצמך על מה אתה בוחר להגן ועל מה לא. כי זה הכי קל... זה פסול. אי אפשר לנהל ככה מדינה.

"שנית, מה שהכי הפריע לי: לא יכול להיות שקמים קצינים, ומפקדים, ואומרים, נוכחנו במקומות בהם אירעו פשעים, ומספרים שם כל מיני סיפורי פוגי. שמישהו ירה בדם קר וסתם בשביל ההנאה באיזה ערבי. זה יותר מזה. מה אתה סמרטוט? אתה קצין. אני כקצין, אם מישהו סתם היה יורה לידי בערבי סתם בשביל ההנאה, קודם כל הייתי עוצר את זה אם הייתי יכול ואם לא, הייתי מטפל בו. ואם הוא בכיר ממני בדרגה אז הייתי דואג שיטפלו בו. אין כזה דבר. לקום ולהגיד כזה דבר? אותך צריך להעמיד לדין. אני חושב שההד התקשורתי שניתן להם הוא מנופח. אז בסדר, אדם נשך כלב זה נורא מעניין. למצוא את הכמה חריגים המופרעים האלה ולעשות מהם סיפור".

האם דעות אלה הביאוהו למשרת הקצין חינוך ראשי הנחשקת, שעל אף שאינה מצודדת כמו מפקד אוגדה מאובק, שרץ על הגבעות בין כדורים שורקים ומיקרופונים שלופים, הרי שיש לה מראה אצילי של מחנך העם? תשאלו את אלעזר שטרן שעשה עליה בוכטות של יחצ"נות. וזה הרבה, אפילו הרבה מאוד.

תא"ל (במיל.) שמואל זכאי לא היה מתנחל, אבל המכתם האלמותי שלו "ארבע סמרטוטות" לארבעת האמהות (שאילו רק הוציאונו מלבנון והכניסונו לאינתיפאדה היינו אומרים להן דיינו), כמעט ועלה לו במשרה.

למעשה, הוא קודם בדרגה והיה פעמיים מפקד אוגדה (אילת ועזה), עד שנכשל בבדיקת הפוליגרף בעטיים של יחסים חמים מדי עם התקשורת, אותה תקשורת המחבקת את הקצינים המתנחלים (ויש רבים כאלה, הרבה מעבר לשיעורם באוכלוסייה) פעמיים, כשהם מגנים את הסרבנים (מימין!) וכשהם שבים הביתה בארון. תשאלו את האלמנות של שכונת היובל בעלי.

"עם בונה צבא בונה עם" - זוהי סיסמתו המעגלית, שלא לומר מגלומנית, של חיל החינוך. היא נוצקה בהברקה שטרנית טיפוסית. ואם באילנות גבוהים עלינו להיתלות, כבר אמר הפילוסוף הצה"לי, כותב ה'קוד האתי', פרופ' אסא כשר, שזו סיסמה פאשיסטית קלאסית. מפני שהעם בונה לו צבא, אך הצבא אינו בונה את העם. הוא רק שומר עליו.

ואולם, במדינת ישראל מאז ימי האבות המייסדים ועד ימי מכירות החיסול נוסח אוסלו והגירוש, ניתן קרדיט רב (מדי?) לכוח המגן. ואם הוא יכול לעסוק בהתיישבות (נח"ל) ובחינוך (מורים חיילים) ובגיור (נתיב), למה שלא יעסוק בהעברת דירות ואנשים מהכא להתם, גם אם זה גירוש לשמו, שהרי כבר קבע הקח"ר הבא שהוא ממלא את כל הפקודות הניתנות לו, כל עוד הן בגבולות החוק והמוסר, מה שאומר שהגירוש מוסרי.

והנה עוד סיבה להיותו מתאים לתפקיד.

לא מצמץ. חגי הוברמןצילום: לא מצמץ. חגי הוברמן
לא מצמץ. חגי הוברמן


ההוא דמתקריא 'ח. בן אפרים'

היות הצבא קובע את הזהות, מותיר אוכלוסיות רבות ללא זהות ישראלית. מה שלערביי ישראל פחות מפריע, לציבור החרדי מפריע יותר. תלוי איזה ח"כ חרדי אתם שואלים.

קחו למשל את עמיתנו, הכתב הצבאי לשעבר של 'המבשר', הלא הוא חגי הוברמן, דמתקריא ח. בן אפרים וכל שום וחניכא דאית ליה. לא מכבר הניף הלה את ידו בשנית וקבע כי פתרון בעיית העובדים הזרים בישראל יבוא באמצעות (תחזיקו טוב בכיסא!) גיור המוני. כן. כך לא פחות. "הם ישרתו בצבא ויעבדו במדינה ובא שלום על גבול ישראל-מצרים", קובע ח. בן אפרים ולא ממצמץ בעיניו.

ואם אינכם מאמינים, סימן טוב הוא שבבית הכנסת שלכם לא מכניסים את הצהובון הד"לי 'מצב הרוח', זה שהורס לי את מצב הרוח מידי שבת, בדיוק באמצע קריאת התורה.

ואם חשבתם שהמאבק על הגיור מסתכם ב'זרע ישראל', שאליבא דהרב חיים אמסלם זכאים להקלות בגיור, הרי מסתבר שמי שלא הבין את הדיין הגאון רבי אברהם שרמן במערכה הראשונה, סופו לקבל פקודות מרמטכ"ל סודני במערכה הרביעית.

ספירות, ייחודים וצינורות . אביחי מנדלבליט. צילום: דוצילום: ספירות, ייחודים וצינורות . אביחי מנדלבליט. צילום: דו
ספירות, ייחודים וצינורות . אביחי מנדלבליט. צילום: דו''צ


מורשת האצ"ל מול בעל הסולם

הפרקליט הצבאי הראשי (הרב המקובל) אביחי מנדלבליט, עוטה כיפה שחורה ומתעטר בזקן אדמוני. בבית אבא הוא ספג את מורשת האצ"ל, ובגיל הנעורים ערק למחתרת אחרת - חבורת לומדי הקבלה של חסידות אשלג. מאז ועד היום, בשעות שהשחר טרם מפציע, מדי יום לפנות בוקר, הוא שותה את תורתו של בעל הסולם. ספירות, ייחודים וצינורות השפע.

נגלה או נסתר?

לקראת עדותו הצפויה בוועדת טירקל יזדקק הפצ"ר לסייעתא מכוחות עליונים: מדוע הכשיר את הסגר ולמה נעצר המשט מחוץ למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל, אפילו מחוץ למים הכלכליים שלה?

סיוע מכוחות תחתונים, לא בטוח שיקבל. שועל בודד הוא הרב אביחי מנדלבליט. כך בהליכותיו האזרחיות כאשר התנתק משכונת גני הדר החרדית, כשסבר שהיא עוטפת אותו בחיבוק חם. כך גם בהליכותיו הצבאיות.

"זה שאני חובש כיפה, זה לא אומר שאני פוסק הלכות", אמר לקצין תלמיד-חכם שבא לברר איתו כמה שאלות ב'חושן משפט הצבאי'.

כך מן הסתם חשב גם בשעה שהכשיר לצבא את מעללי הגירוש, כולל שימוש בחיילים כנגד מפגינים אזרחיים בשטח אזרחי טהור (כפר מיימון). מה שלא העזו לעשות האבות המייסדים, העזו הבנים המפרקים.

אך על כך הוא קיבל דרגת אלוף.

ושוב אנו באים לעסוק בשאלת מינויים תמורת נאמנות.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}