כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

המסתננים חוצים את הגבול ואומרים: "קחו אותנו לבני ברק"

תופעה: מסתננים סודנים ואריתראים כובשים את רחובות ב"ב • המשטרה: אחרי הלחץ על הזרים בדרום ת"א, היעד של הסודנים - בני-ברק • בעלי עסקים: "הם עובדים בשיטת חבר מביא חבר. עשרות אנשים בדירה" • העירייה: אין לנו דרך לפנותם

זרים בבני ברק. צילום: אבי ישראל
זרים בבני ברק. צילום: אבי ישראל



תושבי השכונות הממוקמות בצפונה של בני-ברק אינם יכולים שלא לשים לב לתופעה ההולכת ומתרחבת, בעיקר במהלך החודשים האחרונים, באזור שכונת פרדס כץ ורחוב ז'בוטינסקי: עובדים זרים ובהם גם פליטים מסתננים ממדינות אפריקה (סודנים ואריתראים) כובשים את רחובות האזור.

אך מה שנחשב היה כחשד בלתי מבוסס, קיבל גושפנקא רישמית בסוף השבוע שעבר, כשמשטרת תל אביב הודיעה רישמית: אחד מיעדי הסודנים המסתננים לישראל היא עיר התורה והחסידות בני-ברק.

מסתבר כי לחץ משטרת ההגירה, שהופנה כלפי הזרים השוהים בדרום תל-אביב עשה את שלו, והם החלו לזרום מזרחה, לכיוון פרדס כץ ושכונותיה הצפוניות של בני-ברק, שם הם נהנים משקט יחסי.

לדברי בעלי עסקים ברחוב ז'בוטינסקי, התופעה הולכת וגדלה לממדים עצומים, כשהשיטה שבה פועלים הזרים היא "חבר מביא חבר", וכי בכל שבוע מתווספים עוד ועוד פליטים לחבריהם הגרים באזור, כשהם מחלקים את הדירה לחדרים קטנים ומשכנים בה עשרות אנשים.

לדברי אבי, בעל מכולת ברחוב, נכון שבטווח הקרוב הדבר מביא פרנסה לעסקים באזור, אך החסרון הגדול הוא כי לצד זה גוברות גם התופעות השליליות של גניבות ומעשי פשיעה, הגורמים לפגיעה במרקם החיים באזור.

לדבריו, המעסיקים מערי גוש דן - ת"א, גבעת שמואל, פתח תקווה ורמת גן - מביאים את העובדים הזרים בסיומו של יום העבודה לשכונות הצפוניות של בני-ברק, משום שהם יודעים שכאן לא יעשו להם דבר.

חבר מועצת העיר ונציג שכונת פרדס כץ, גדליהו בן שמעון, תוקף קשות את ההתנהלות העירייה בנושא, וטוען: "במקום לשלוח פקחים לתת קנסות תברואה לתושבי העיר המטופלים במשפחות מרובות ילדים, על העירייה להפנות משאבים ולהקים יחידת פיקוח שתפעל בצמוד למשטרה - ותרחיק את המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים משכונות העיר.

"התופעה של המסתננים הינה סכנה פיזית ורוחנית על צביון שכונת פרדס כץ. מעבר לכך שאחוזי הפשיעה עולים בצורה דרסטית, הדבר גורם גם לסכנות רוחניות רבות".

בן שמעון מאשים גם את התושבים החרדים, המתפתים לעשיית כסף קל ומשכירים את דירותיהם באזור למסתננים, ובכך מסייעים לפגיעה בשכונה. "אתם גורמים נזק לעצמכם כיוון שבסוף הדבר יפגע במחירי הדירות והם יחלו לרדת", הוא מסיים בכעס.





לדברי משטרת מחוז ת"א, הסיבה העיקרית לנדידת המסתננים היא תחנת משטרה חדשה שהוקמה באזור מושבם של הפליטים בתחנה המרכזית בתל-אביב. לדברי גורמים במשטרה, המצב הגיע עד כדי כך שכבר לאחר מעבר הגבול, מבקשים הפליטים מאפריקה מחבריהם להביא אותם לבני-ברק תוך שהם מדלגים על אילת, ערד ושאר יישובי הדרום, בהם התנחלו עד לא מכבר.

בדרום ת"א אחוזי הפשיעה עלו בשנים האחרונות ב-40%. החשש הוא שזה מה שיתרחש בבני-ברק, אומרים במשטרה.

לדברי עסקנים בשכונות, הבעיה תיפתר אך ורק בשילוב כוחות של העירייה יחד עם המשטרה, והדבר חייב להיעשות ככל המוקדם, לפני שהבעיה תחריף.

דובר עיריית בני-ברק מגיב: "ישנה תופעה של כניסת סודנים, אם כי בתקשורת הגזימו רבות במספרם. מה שברור, שעיריית בני-ברק לא תסכים שהעיר תקלוט את מה שערים אחרות מבקשות לפנות, וזאת בשל סיבות רבות ומובנות.

"לעירייה, מבחינת החוק, אין כל דרך לפנות את הנכנסים לעיר, ומשום כך, הנושא יועלה השבוע בפגישתו של הרב יעקב אשר, ראש העיר עם מר יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון פנים, כשינכחו בפגישה גם ניצב שחר איילון, מפקד משטרת מחוז תל-אביב ונצ"מ אלברט אוחיון, המפקד החדש של משטרת מרחב דן".

קישורים:
הכתבה מתפרסמת ב'מרכז העניינים'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}