כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

"הרב קוק עדיין חי" • 75 שנה להסתלקותו • ראיון מיוחד

יובל וחצי אחר פטירתו של הגראי"ה קוק זצ"ל, מרגיש הרב יוחנן פריד, מנהל 'בית הרב קוק', כי דווקא היום, יותר מתמיד, גוברת ההתעניינות בעולם הישיבות למשנתו של הרב הראשי הראשון • "נניח שרבנים בדורנו היו יוצאים ל'מסע המושבות', קשה להאמין שהיו מצליחים כל-כך. לרב קוק היו כוחות נדירים"

הגראי"ה קוק זצ"ל
הגראי"ה קוק זצ"ל



בערב השבת האחרונה, מלאו 75 שנה לפטירתו של הגאון רבי אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שנודע ברחבי העולם היהודי כ'הראי"ה'. יובל וחצי אחר הסתלקותו, ממשיכים אלפי יהודים ומוסדות בעולם בלימוד תורתו.

בשיחה מיוחדת ל'בחדרי חרדים', מדבר הרב יוחנן פריד, מנהל 'בית הרב קוק' בירושלים, על דמותו של הרב הראשי הראשון לארץ-ישראל. בתפקידו הוא חש, כי דווקא היום, יותר מתמיד, גוברת ההתעניינות בעולם הישיבות למשנתו של הרב.

הוא אומנם לא זכה להכיר או לפגוש את הרב קוק האגדי, אולם מימי נעוריו הוא היה 'מחובר' לדמות - והשתדל ללמוד כמה שיותר על הרב ופועלו. הערצתו לרב נשמעת בקולו.

פריד בוחר לפתוח את השיחה בשביבים מ'מסע המושבות', המסע אליו יצאו גדולי ישראל, ובראשם הגראי"ה והגרי"ח זוננפלד, הגרי"מ חרל"פ, הגרב"צ ידלר זצ"ל ורבנים נוספים.

"בעיני הרב קוק זצ"ל, למסע הארוך היו כמה מטרות: חיבור בין הישוב הישן והישוב החדש, וכמובן - חיזוק פועלם של החלוצים תוך החדרת התורה הקדושה וקבלת מצוות בבואם אל ארץ הקודש.

"אחד הסיפורים המעניינים אירע במהלך המסע הראשון. כאשר הגיעו קבוצת הרבנים לעתלית, הם פגשו בילד צעיר, בן 8. הרב זוננפלד פנה לילד ואמר לו: 'פסוק לי פסוקך'. הילד לא הבין את רצון הרב ורצה להמשיך בדרכו.

"תוך כדי שיחה עם הילד, הגיע המורה של התלמיד מבית הספר וזעם על הרב: 'איך אתם מרשים לעצמכם לשאול אותו שאלות ללא רשותי?'.

"הרב קוק טפח על שכמו של המורה והרגיע אותו בדברי נחת. הוא התנצל במאור פנים על שלא נטל רשות מהמורה, אולם שאל: מדוע אינך מחנך את תלמידיך לתורה ולעבודת ה'?.

"המורה המשיך בכעסו והפטיר לרבנים הנכבדים: 'אתם, הרבנים, מרוחקים מהחיים. אין לכם מושג מה קורה במושבות. אנשים כאן אינם שומרים שבת. אז מי בכלל מדבר על תורה ועבודת ה' אצל הילדים?...

"המורה הוסיף כי אין כל צורך בדת ישראל בארץ ישראל החדשה.

"הרבנים לא הגיבו לדברי-הבלע של המורה, אלא הביטו בחמלה על הילד הצעיר. הרב קוק הסתכל על 'התינוק שנשבה' - ועיניו שאהבו כל יהודי זלגו דמעות. הוא ביקש מהמורה שישקול את דבריו שנית, כי הרי אין עתיד בלי יהדות של תורה.

"מאוחר יותר התברר לרבנים כי יהודים רבים במושבה רוצים לשמור מצוות, אולם שונאי דת השתלטו על המקום. אבל הרב קוק לא התייאש. בערבו של יום התאסף היישוב לארוחת ערב גדולה במעמד הרבנים. הרב קוק הציע לציבור 'להתחיל' ממצוות תרומות ומעשרות. הציבור הביע נכונות ואף הודה לרב - ואט-אט התחזק בשמירת מצוות נוספות. זו רק הוכחה לדרכו של הרב קוק להגיע לכל לב יהודי, גם הרחוק ביותר", אומר פריד.

"אין ספק שלרב קוק היו כוחות מיוחדים ונדירים וכך הוא הצליח לגשר בכל עניין", הוא מסכם. "רבים תוהים אם מסע כזה, כמו 'מסע המושבות' היה מתקיים היום, האם הרבנים היו מתקבלים בכל הישובים המרוחקים ביותר כדי לעורר את העם לתורה ולמצוות. מבלי לזלזל באף רב, אך קשה להאמין שרבנים היו מצליחים לשבור כל חומה כפי שעשה הרב קוק. היו לו כוחות מיוחדים ונדירים".

מתפללים על ציון הראי"ה בהר הזיתים צילום: מתפללים על ציון הראי"ה בהר הזיתים
מתפללים על ציון הראי"ה בהר הזיתים


"אילו הרב קוק היה חי"

• האם אתה חושב שתורתו של הרב רלוונטית גם לדורנו?

"בהחלט. עם ישראל מחפש בכל דרך לשלב את התורה ואת אהבתו אליו יחד עם כל הדברים שדיבר עליהם הרב - אהבת הבריות, אהבת ארץ ישראל ועוד.

"כולם מכירים את הספר שכתב הרב, 'אורות התשובה', שם הוא מייחל באריכות לחזרתו בתשובה של עם ישראל. במיוחד בימים אלו, חודש הרחמים והסליחות בו עם ישראל רוצה ומבקש לחזור בתשובה, אנחנו יכולים לקבל המחשה לדברים הנכתבים בספר".

• כמנהל בית הרב, מה אתה חש בנוגע להתעניינות הציבורית בתורת הרב?

"ככל שהשנים חולפות, ההתעניינות דווקא הולכת וגוברת. אלפי אנשים באים לבית הרב קוק. מדובר באנשים מכל הסוגים: חרדים, דתיים וחילונים. חסידים, מתנגדים. ובעיקר בחורי-ישיבות רבים מכל הישיבות. כולם. חלק מהאנשים באים לשאול ולהתעניין במשנתו של הרב. חלק באים לחוות את התורה דרך כל מיני מאמרים, חיבורים וספרים. ויש לנו גם את התערוכה המספרת על תולדות חייו".

• רבים משתמשים היום לגבי כל מיני עניינים אקטואליים במשפט "אילו הרב קוק היה חי".

"אני לא רוצה להישמע הוזה, אבל אני חושב שבמידה מסוימת, הרב קוק עדיין חי. תורתו ומשנתו חיה גם היום - והיא הולכת וגוברת. המציאות מראה שאלפי בחורי ישיבות, תלמידים ומוסדות בכל הארץ והעולם היהודי מקדישים שעות רבות ללימוד בדברים החשובים אלו.

"יהי רצון שיפוצו מעיינותיו חוצה ושיהיה מליץ יושר על עם ישראל כולו".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}