כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

האם רוסיה תחזיר את 'ספריית שניאורסון'?

החלטה דרמטית של בית המשפט האמריקני: רוסיה חייבת להחזיר את ספריית חב"ד בתוך 30 יום את כל אוספי 'ספריית שניאורסון' הנמצאים בספריות הציבוריות במוסקבה לידי תנועת חב"ד

האם פוטין ייכנע ויחזיר הספרים?
האם פוטין ייכנע ויחזיר הספרים?

בית המשפט פדרלי בארה"ב הורה לממשלת רוסיה, בהחלטה תקדימית ודרמטית, להעביר בתוך שלושים יום את כל אוספי 'ספריית שניאורסון' הנמצאים בספריות הציבוריות במוסקבה לידי תנועת חב"ד.

בית המשפט הורה להעביר את אוסף הספרים, הכולל אלפי ספרים וכתבי יד, לידי שגרירות ארה"ב במוסקבה או לנציגים שימונו על ידי אגודת חסידי חב"ד.

בית המשפט הורה גם לממשלת רוסיה להעביר את כל אוסף הספרים הדתיים הנמצאים בספרייה הלאומית של מוסקבה או בכל מקום אחר, תוך כדי שהרוסים מחוייבים לדאוג לכל סידורי האבטחה של הספרים ולהעברתם עד למועד שנקבע.

נתון מעניין שנמצא בהחלטה הוא מספר הספרים שעל הרוסים להחזיר: 5,619 כותרים הנמצאים בקטלוג שהגישו התובעים, אגודת חסידי חב"ד, לידי בית המשפט, ובנוסף לכך 4,344 ספרים נוספים שהרב שלום דובער לוין זיהה וסימן כספרי חב"ד במהלך ביקור שערך בספרייה הלאומית של רוסיה ב קיץ תש"ס.

בנוסף לכך, על הרוסים להשיב עוד 87 ספרים אותם זיהה הרב לוין כשייכים לחב"ד כבר בשנת 1988, ובנוסף אליהם 2,081 כרכים של כתבי יד כרוכים. בית המשפט ביקש מהתובעים "אגודת חסידי חב"ד במדינות חבר העמים" להודיע בתוך 30 יום לבית המשפט האם הרוסים קיימו את החלטת בית המשפט. במקביל, חייב בית המשפט את הרוסים בכל הוצאות המשפט.

הנתבעים במשפט היו: ממשלת רוסיה, משרד התרבות הרוסי, הספרייה הלאומית של רוסיה, וארכיב הצבא הרוסי. עד כה, לא הסכימה לאורך שנים ספריית המגינה הרוסית במוסקבה להשיב את הספרים, למרות פסק של בית משפט ברוסיה המורה כי האוסף שייך לאגודת חסידי חב"ד. בשנים האחרונות פועלים חסידי חב"ד דרך הסנאט האמריקאי ובתי משפט בינלאומיים, על מנת לאלץ את ממשלת רוסיה להשיב את האוסף.

"החלטת בית המשפט האמריקני מביאה שמחה גדולה לכל חסיד חב"ד", אומר הרב יוסף יצחק אהרונוב, יו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ, וחבר המשלחת להשבת הספרים. "הספרים האלה הם בעלי חשיבות רגשית גדולה מאוד לקהילת חב"ד, ואנו כבר מחכים שנים רבות שהם יחזרו לבעליהם. אנו מקווים שהפרשה הכאובה הזאת תגיע בקרוב לסיומה והספרים יושבו לספריית חב"ד בארה"ב".

בשנת תשנ"א שיגר כ"ק אדמו"ר מליבאוויטש זי"ע משלחת מיוחדת לרוסיה, עליה נמנו: הרב יוסף יצחק אהרונוב, הרב שלום בער לוין, הרב שלמה קונין, והרב יצחק קוגן כדי לפעול להשבת הספרים. האדמו"ר הורה לארבעה להישאר ברוסיה עד להשבת הספרים, והם אכן שהו ברוסיה פרק זמן רציף של קרוב לשנתיים, ורק לאחרי שהממשלה הרוסית הציבה מכשולים רבים להשבת הספרים, התיר להם הרבי לחזור למקומם לצורך עבודתם השוטפת, ולהמשיך משם את המאבק להחזרת הספרים הגזולים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}