כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הגזרה הצפונית מתחממת: הרבנות במתקפת מנע

כשמסעדה בצפת הפרה את שת"פ בין בד"ץ 'העדה' לרבנות המקומית, יצאה הרבנות למלחמת חורמה • השבוע, כאשר עסק חדש פרסם כי יקבל כשרות הרב רובין - כבר נפתח מאבק בו הוסרו כל הכפפות • חשיפה

המסעדה בה החל המאבק. מנדיס בצפת
המסעדה בה החל המאבק. מנדיס בצפת

למעלה משנתיים מתנהל שיתוף פעולה פורה בעיר צפת בין השגחת ה'בד"ץ העדה החרדית' לכשרות הרבנות המקומית, בראשות רב העיר הרב שמואל אליהו והרב מרדכי ביסטריצקי, בנו וממלא-מקומו של הרב לוי ביסטריצקי זצ"ל, אשר כיהן כרבה של העיר.

בתקופה האחרונה מתקבל הרושם כי יש מי שמבקש לפרוץ את שיתוף הפעולה ולנתק את ההרמוניה שנוצרה בין שתי הכשרויות, זאת בעקבות פתיחתה המתוכננת של מסעדה חדשה בעיר, אשר לפי התוכניות, אמורה לקבל את השגחתו של הרב רובין.

'מאפיית ברגר' באזור התעשייה בצפת הייתה הראשונה שקיבלה לפני מספר שנים את השגחת 'בד"ץ העדה החרדית' בצפת, ללא שיתוף פעולה עם הכשרות המקומית. כמה שנים לאחר מכן, בתשס"ח קיבל קייטרינג 'מנדיס' בעיר את השגחה. מסעדה זו נפתחה בשיתוף פעולה עם הכשרות המקומית, ושנה לאחר מכן, מסעדה נוספת של משפחת טייטלבוים - 'אשל' קיבלה השגחה גם היא.

הסיבה לחשיבות שיתוף הפעולה מכרעת, לטובת הכשרות ושמירת אופיה הדתי של העיר. בסביבתו של הרב ביסטריצקי אמרו ל'בחדרי חרדים', כי מאז ומתמיד לא פעלו כשרויות חיצוניות בעיר, באופן עצמאי, אלא רק בשיתוף הכשרות המקומית. "הסיבה פשוטה, בזכות שיתוף הפעולה יש לנו יכולת לשלוט על רמת כשרות גבוהה. יש המון עסקים שניתן לבקש מהם דבר מסוים או לרכוש מוצרים ברמה כשרותית גבוהה, למרות שיש עלויות גבוהות ואין להם ברירה אלא להיענות לכך".

בתקופה האחרונה, נפרץ שיתוף הפעולה, זאת לאחר שאחת המסעדות - 'פיצה צפת' - עיטרה את קירותיה בכשרות הבד"ץ, ובחרה לוותר על הכשרות המקומית. אחראי כשרות הרבנות המקומית בצפת, הרב מרדכי ביסטריצקי, שנתמנה על-ידי הרבנות הראשית, המועצה הדתית ורבה של העיר, הרב שמואל אליהו, חשו כי מדובר בפירצה שיכולה להזיק לאיכות הכשרות בעיר, אותה הם משמרים בקפדנות במשך שנים רבות.

בימים האחרונים מחריף המאבק בין הצדדים ואחראי הכשרות מטעם הרבנות, הגיב לעובדה שאותו עסק בחר שלא לעבוד בשיתוף פעולה עם הרבנות המקומית, כפי שעושים יתר העסקים שבהשגחת הבד"ץ, בצורה משלו.

אפרים וולך, בעל מסעדת 'ירושלים הקטנה', שאמורה להיפתח בקרוב, פרסם על גבי חנותו כי לכשתפתח היא תעמוד תחת השגחתו של הרב רובין. קבלת הכשרות של הרב רובין, בפעם הראשונה בעיר צפת, ללא כל תיאום עם הרבנות המקומית, נתנה לממונים על הכשרות בעיר את התחושה כי הדבר יכול לפגוע במעמד הכשרות המקומית, וכי בעתיד יבקשו עסקים אחרים לפתוח מסעדות, ללא כל הכשר כלל.

בעל המסעדה טוען, כי הרב ביסטריצקי מסרב להעניק לו תעודת כשרות מטעם הרבנות המקומית בצפת. הוא טוען כי פנה בצורה רשמית, באמצעות מכתב, בבקשה לקבל תעודת כשרות של הרבנות וכי לא קיבל תשובה על מכתבו עד לשעה זו.

במקביל הציב בעל המסעדה את אישור השגחת הרב רובין בפתח המסעדה, וציין כי המקום אינו נמצא תחת השגחת הרבנות צפת, באופן זמני, בטענה כי הבקשה הוגשה. הדברים בוצעו על ידי בעל המסעדה, לדבריו, כדי לעמוד בתנאי החוק ולא להכשיל לקוחות.

רבני העדה החרדית, יחד עם הרב מרדכי ביסטריצקי (משמאל) באחת המסעדות שבכשרותם המשותפתצילום: רבני העדה החרדית, יחד עם הרב מרדכי ביסטריצקי (משמאל) באחת המסעדות שבכשרותם המשותפת
רבני העדה החרדית, יחד עם הרב מרדכי ביסטריצקי (משמאל) באחת המסעדות שבכשרותם המשותפת

בתגובה לטענת בעל המסעדה, אומרים מקורבי הרב ביסטריצקי: "כל בעל עסק שרוצה לקבל תעודה של הרבנות יודע שיש תהליך מסודר של הגשת בקשה. לאחר הגשת הבקשה מזמינים את הרב למקום, והוא בודק את הנתונים ואז מתקיים תהליך מסודר עד לקבלת התעודה. כאן לא התבצעה פניה כזו, אלא באמצעות מכתב שהונח על שולחנו של הרב בתקופה שבה לא היה בעיר. זה לא רציני".

בתגובה לשני האירועים - כניסתו המתוכננת של הרב רובין לצפת, ללא שיתוף פעולה עם הרבנות המקומית, והפרת שיתוף הפעולה מצד אחד העסקים שקיבל את כשרות הבד"ץ - שיגרו אנשי הרבנות המקומית את אנשיהם, כדי לאסוף את תעודות הכשרות של הרבנות המקומית מעסקים בהם ניתנת השגחה של הבד"ץ. בכמה מקומות, כגון מאפיית 'שבעת הדגנים', מאפיית 'אריאל' ובית הקפה 'דגנים', כבר אספו נציגי הרבנות את התעודות, ובעלי העסקים נשארו ללא תעודות המחייבות אותם על פי החוק.

ביתר המקומות, עדיין לא הגיעו נציגי הרבנות לאסוף את התעודות.

בשעות האחרונות נמסרה ידנית, על ידי פקח מטעם הרבנות 'אזהרה' לבעל מסעדת 'ירושלים הקטנה', אפרים וולך, כי הוא מנהל את המסעדה ללא כשרות מקומית וכי אם ימשיך כך - ייקנס.

אנשי הרב ביסטריצקי אמרו ל'בחדרי חרדים': "אין שום הבדל בין אדם שמנסה לערער את מעמדה של הכשרות המקומית בכך שהוא מכניס לכאן הכשר אחר, ללא שום תיאום עם הרב, לבין מסעדה שתפתח מחר ותחליט שלא מתאים לה בכלל כשרות. בשני המקרים, מדובר בהרס הכשרות, הרס היהדות, הרס השבת, והרס האופי הדתי של העיר. בימים האחרונים אף קיבלנו מספר פניות מעסקים חדשים, אשר בעקבות מקרה זה, טוענים שברצונם להכניס למסעדה מוצרי טרף, ללא כל כשרות כלל. הרב ביסטריצקי שוחח עם הרב רובין השבוע, והבהיר לו את חשיבות וחומרת העניין ונראה כי הרב רובין הבין זאת ויפעל בהתאם".

עוד אומרים מקורבי הרב: "לפני כחודש, ערכו הרבנים חברי הבד"ץ העדה החרדית ביקור חיזוק יחד עם הרב ביסטריצקי באחת מן המסעדות שבכשרותם המשותפת בעיר. כשרות הרבנות צפת היא היחידה בארץ המקובלת על גופי כשרות כגון העדה חרדית, הרב רובין, הרב לנדא וכדומה, ובמיוחד ה'כשרות מהדרין' של הרבנות צפת, עליה סומכים כל החרדים, הדתיים, הליטאים והחסידים, וכמובן בלעדיה לא היינו אוכלים שוקולד של וורד הגליל, קפה נמס, שמן זית, מסעדות בצפת, מלונות בכל הצפון בבין הזמנים ועוד.

"מחר אמורים הרב ביסטריצקי ורבני ה'עדה החרדית' לקיים ביניהם פגישה נוספת, על מנת לדון בשיתוף הפעולה לתועלת העיר כולה ועולם הכשרות, ומקווים כי ההבנות ימשיכו באופן שלא יפגע במרקם שהצליח להבנות עד עתה במאמץ גדול של שנים רבות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}