כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הכירו: אלו שני היהודים שאחראים לחילול הקברים ביפו • תחקיר מיוחד

בעוד הארץ כולה רועשת בשל חילול הקברים ביפו, יצאו תחקירני אתר 'בחדרי חרדים' לברר: מי החברה העומדת באמת מאחורי הפרויקט • חזרנו עם סיפור עצוב על שני יהודים שהיגרו לאמריקה, עשו הון, ובדרך שכחו מאין באו ולאן הם הולכים • הכירו את רומסי הקברים: אייבי רוזן ומייקל פוקס, בעלי חברת RFR

דורס הקברים, אייבי רוזן
דורס הקברים, אייבי רוזן



התותחים רועמים, המלחמה בעיצומה, ואת הסוף איש אינו רואה. אחד המאבקים הגדולים על שלמות קברי קדמונים, מתנהל בחודשים האחרונים. הזירה העיקרית היא יפו. שם, בגבעת אנדרומדה, מבקשים מספר יזמים להקים בית מלון. יש שם קברים קדומים? אין בעיה, נוציא את השלדים מקבריהם. הכיסים שלנו, או מה שאמור להיכנס אליהם, חשוב יותר ממנוחת ישני עפר.

החליטו ועשו. כך יצאה לה לדרכה אחת מעבודות החילול האטומות ביותר בשנים האחרונות. קברי קדמונים נתונים למרמס, ועצמות קדומים נטחנות בין השופל של הטרקטור למעדר של הפועלים מהמזרח הרחוק.

כאשר החלו החפירות, במקביל לחפירת הקברים במתחם בית החולים 'ברזילי' באשקלון - נפתחה המערכה העיקשת, שגם היום, חודשים אחרי, עודנה בעיצומה.

בשלב מתקדם יותר של המערכה, לאחר שיום יום נחבלו מאות מפגינים בידי המשטרה, ונעצרו מאות אחרים, עלה המאבק דרגה. ראשי 'אתרא קדישא' נברו במסמכים, בדקו בניירות, וחיפשו את עקב האכילס שיכול להביא לעצירת הפרויקט. מרפרוף קל במסמכי הטאבו גילו אנשי 'אתרא קדישא', כי החברה העומדת מאחורי הפרויקט היא חברת R.F.R.

החברה, העוסקת בפרויקטים בין-לאומיים של נדל"ן, רכשה לפני מספר שנים את שטח מתחם אנדרומדה ביפו, והיא מתעתדת להקים עליו שטחי מסחר ומלונאות. אלא שהנתון הזה לא קידם את אנשי 'אתרא קדישא' לשום מקום. מטה החברה ממוקם בניו-יורק, ונראה היה כי כלו הקיצין על המאבק, עוד בטרם החל.

אלא שאז גילה עסקן נמרץ, תגלית חשובה: במסמכי הטאבו נרשמה על הקרקע הערת אזהרה לטובת חברת 'אלקטרה נדלן'. אלקטרה זו חברה מוכרת, חייך לעצמו העסקן. החברה, זו המחייכת אלינו ממזגנים רבים המצננים עבורנו מעט את החום חסר התקדים שהשתלט בימים האחרונים על המדינה - תעצור את הפרויקט, ויהי מה. האם היא באמת קשורה לפרויקט או לא? שישברו את הראש.

לאחר סדרת דיאלוגים מול חברת 'אלקטרה', שכשלו מחמת הקשיים הבלתי אפשריים שהערימו אנשי 'אתרא קדישא', יצא לדרכו מאבק עממי נגד 'אלקטרה'. אתר 'בחדרי חרדים' שחקר את הפרשה, חשף סדרת מסמכים מהם עולה, כי ל'אלקטרה' אין כל יכולת לעצור את החפירות, וכי היא פרשה לפני זמן רב מהשותפות במקום. אך מאום לא עמד בדרכם של עסקני 'אתרא קדישא'. המטרה קידשה את האמצעים.

תחקירני 'בחדרי חרדים' החליטו לעשות צעד נוסף קדימה, ולברר: מי באמת עומד מאחורי המיזם ההרסני? תוצאות התחקיר מלמדות, כי 'אלקטרה' אינה אפילו שחקן משנה בסיפור.

האחראים, כמה מצער, הם יהודים.

תשובות לגלגניות

החברה הבכירה, זו היוזמת את עבודות חילול הקברים ביפו לצורך בניית המלון, היא חברת RFR האמריקנית. מתברר כי בעליה של החברה הם שני יהודים עשירים מאוד. כרישי נדל"ן מניו-יורק.

שמותיהם: אייבי רוזן ומייקל פוקס.

אייבי רוזן הוא בנם של זוג יהודים ניצולי שואה. הוא גדל בקהילה יהודית מסורתית בפרנקפורט שבגרמניה. בשנת 1987 עבר לניו-יורק, שם התקבל כשוליה בחברה גדולה לנדל"ן ותיווך.

לרוזן שני בנים מנישואים קודמים. כיום הוא נשוי לדוקטור סמנתה בורדמן, פסיכיאטרית במקצועה. הוא מתגורר בניו-יורק עם אשתו ושני בניו.

רוזן, יחד עם שותפו מייקל פוקס, יהודי אף הוא, מחזיק בתיקי נדל"ן גדולים בגרמניה, בעיקר בפרנקפורט, עיר הולדתו. בתחילת 2007 קנו רוזן ופוקס את בניין מטה הבנק המרכזי של אירופה. לשניים משרד גדול בפרנקפורט, משם מתנהלים עסקיהם המסועפים

שם החברה של השניים, RFR, הוא ראשי התיבות של שמם: Rosen Fox Realty.

לפני מספר שנים החליטו השניים להשקיע גם באחזקות נדל"ן ישראליות. יזמים מהארץ עניינו אותם במיזם היפואי, והם רכשו אותו במטרה להקים במקום בית מלון. בשלב מאוחר יותר צרפו השניים את חברת 'אלקטרה נדל"ן' כשותפה לפרויקט, וזאת לאחר שהציגו מצג-שווא לאלקטרה. בחוזה שחתמה RFR עם אלקטרה נדל"ן ציינה RFR במפורש, כי היא מחזיקה באישור של רשות העתיקות על כך שהמגרש נבדק ואין בו קברים. על יסוד מצג-שווא זה הצטרפה אלקטרה לפרוייקט, ממנו, כאמור לעיל, פרשה זה מכבר.

כאשר התעוררה בעיית הקברים, לא נבהלו פוקס ורוזן יתר על המידה. הצמד לא היסס לרמוס את רגשות הציבור החרדי, ולהוציא ישני עפר ממנוחתם בת מאות השנים. מסרים שהועברו לעברם - לא נענו.

השניים, המלקקים את בור השומן האמריקני, סירבו לעשרות הבקשות שהגיעו לשולחן עץ המהגוני במשרדם במרומי מגדל משרדים במנהטן. נראה כי השנים בהן עשו הון רב, הצליחו להוציא מהם כל לחלוחית יהודית. גם חברת 'אלקטרה', הנמצאת בסכסוך משפטי עם החברה, פנתה אל השניים בבקשה לעצור את החפירות, אך נענתה בתשובות לגלגניות.

אלא שבניגוד לחברת 'אלקטרה', שאותה ניתן להכות בכיס, לחברת RFR אין אחזקות נוספות בישראל.

בינתיים, מתבצעות העבודות ביפו בקצב מואץ, כאשר שני היהודים שירדו מטה-מטה, מבלים מדושני עונג במסעדות יוקרה באירופה ובארה"ב, תוך שהם מותירים את 'אלקטרה' כקורבן של השערורייה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}