כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ספריית שניאורסון: רוסיה וארה"ב על מסלול התנגשות?

ממשלת רוסיה מסרבת לקיים את פסיקת בית המשפט הפדרלי בארה"ב, להחזיר לתנועת חב"ד בארה"ב, בתוך שלושים יום, את אוסף ספריית חב"ד המצוי בספריה הלאומית במוסקבה

רבה הראשי של רוסיה, הגר"ב לאזאר, עם ראש ממשלת רוסיה, פוטין
רבה הראשי של רוסיה, הגר"ב לאזאר, עם ראש ממשלת רוסיה, פוטין

האם ממשלת רוסיה ההולכת להתנגשות חזיתית מול בית המשפט הפדרלי בארה"ב? מהודעת משרד החוץ הרוסי עולה כי התנגשות כזו היא בלתי נמנעת.

משרד החוץ במוסקבה הודיע היום (ה) כי לא יכבד את פסיקת בית המשפט הפדרלי בארה"ב המורה לממשלת רוסיה להחזיר לתנועת חב"ד בארה"ב, בתוך שלושים יום, את אוסף ספריית חב"ד המצוי בספריה הלאומית במוסקבה.

הפסיקה ניתנה בשבוע שעבר לאחר שנים של דיונים בין נציגי אגודת חסידי חב"ד העולמית לבאי כוחה של הפדרציה הרוסית. בית המשפט הורה להעביר את אוסף הספרים, הכולל אלפי ספרים וכתבי יד, לידי שגרירות ארה"ב במוסקבה או לנציגים שימונו על ידי אגודת חסידי חב"ד.

בהחלטתו מציין בית המשפט כי על הרוסים להחזיר 5,619 כותרים הנמצאים בקטלוג שהגישו התובעים, ובנוסף לכך 4,344 ספרים נוספים שזוהו וסומנו כספרי חב"ד במהלך ביקור שנערך בספרייה הלאומית של רוסיה בקיץ 2000.

בית המשפט ביקש מהתובעים להודיע בתוך 30 יום לבית המשפט אם הרוסים קיימו את החלטת בית המשפט.

מאבקה של תנועת חב"ד להשבת הספרים נמשך מאז ימי המהפכה הקומוניסטית. הספריה היתה בבעלות האדמו"ר החמישי של תנועת חב"ד, רבי שלום דב-בער שניאורסון, שנפטר בשנת 1920. בנו, האדמו"ר השישי, רבי יוסף יצחק שניאורסון, גורש מרוסיה בשנת 1927 והמשיך במאמצים להחזיר לידיו את הספרייה.

לאחר התפרקות ברית המועצות שיגר הרבי מליובאוויטש זצוק"ל משלחת מיוחדת לרוסיה, שבה נמנו בכירים בתנועת חב"ד מהארץ ומהעולם, כדי לפעול להשבת הספרים. חברי המשלחת הצליחו לאתר את הספרים בספריה הלאומית במסקווה ולזהות כתבי יד השייכים לתנועת חב"ד, אך כל התביעות לקבלת הספרים חזרה הושבו ריקם.

בעקבות זאת עתקה אגודת חסידי חב"ד לבית המשפט הפדרלי בארה"ב, וכאמור לאחר שנים ארוכות של דיונים נעתר בית המשפט לבקשתם של העותרים וחייב את ממשלת רוסיה להחזיר את הספרים.

"טענותיה של ממשלת רוסיה נבחנו על ידי בית המשפט הפדרלי ונדחו", אומר הרב יוסף יצחק אהרונוב, יו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ, וחבר המשלחת להשבת הספרים. "בית המשפט קיבל את עמדת חב"ד כי הספרים וכתבי היד לא היו רכוש פרטי של האדמו"ר אלא רכוש התנועה, ולכן אין מקום לטענה כי אין לו יורשים. גם הטענה כי אין לארה"ב זכות לדון בנושא תמוהה, לאור העובדה שבמשך ארבע שנים השתתפה רוסיה במשפט, כשהיא מיוצגת על ידי עורכי דין בכירים ביותר.

"עובדה זו מוכיחה כי הצדק עומד לצידה של תנועת חב"ד המצפה לקבל מיידית את הספרים השייכים לה. הפרסום על תגובת רוסיה מעיד ככל הנראה על אי הבנה כלשהי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}