כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

בנק ישראל: הריבית עלתה כדי לעצור את מחירי הדירות

במסגרת דו"ח האינפלציה הרבעוני שמפרסם הבנק, מסביר הנגיד את גישתו לנושא הריבית ואת הסיבה לעלייתה בתקופה האחרונה • צפי לעתיד הקרוב: האינפלציה - בתחום העליון של היעד; צמיחה הקרובה ל-4%

סטנלי פישר בפורום המודיע. צילום: בחדרי חרדים
סטנלי פישר בפורום המודיע. צילום: בחדרי חרדים

דו"ח האינפלציה לרבע השני של שנת 2010 מתפרסם היום (ג) על ידי בנק ישראל. הדו"ח מונפק על ידי נגיד בנק ישראל וחברי הפורום המוניטרי הבכיר בבנק, אותו הפורום הקובע את שער הריבית. הדו"ח מוגש באופן עונתי לממשלה ולציבור, כדי לדווח על מצב האינפלציה, ביחס לציפיות וליעדי הממשלה.

ראשית סוקר הדו"ח את השינויים במדד המחירים לצרכן. כפי שכבר פורסם בעבר ב'בחדרי חרדים', נרשמה עלייה של 1.6% במדד המחירים ברבע השני של 2010, בהמשך נכתב בדו"ח כי קצב האינפלציה, שבמהלך השנה האחרונה נצמד ליעד העליון שנקבע לו, התמתן ברבע השני של 2010 לכדי 2.4% בלבד.

במקביל סוקר הדו"ח את מצב האינפלציה הגלובלית, ומציין כי בתחילת 2010 נרשמה התאוששות משמעותית בסחר העולמי, בעיקר מכיוונם של המדינות המתפתחות וארה"ב, לעומת הצמיחה באירופה שהיתה מתונה יותר, מה גם שמדינות רבות ובפרט מדינות דרום אירופה (יוון, איטליה וספרד) נקלעו לקשיים כלכליים ברמה גבוהה, עד ששאר מדינות האיחוד נאלצו להיחלץ לעזרתם כדי למנוע משבר מוניטרי.

הדו"ח מרחיב בהשלכות האפשריות של המשבר האירופי על המשק הישראלי, ומגיע למסקנה כי עלולה להיגרם פגיעה רחבה ביצוא הישראלי.

בהמשך הדו"ח מגיע החלק המרכזי בו מסבירים אנשי בנק ישראל מדוע תמכו בתחילה בהקפאת הריבית בשיעור נמוך, ולמה שינו את דעתם עכשיו. לדבריהם, בתחילה רוב הכלכלות הגלובליות הקפיאו את שיעור הריבית ברמה נמוכה ולא היה צורך וטעם להעלותה, מה שיכל לפגוע במשק הישראלי, מאידך גיסא עם העלייה המשמעותית והגורפת במחירי הדיור, ובמסגרת נסיון לבלום את השתוללות המחירים, החליט הנגיד להעלות את הריבית באופן דרסטי, ולגרום לביקוש לדיור להירגע במקצת.
כזכור, כבר בכנס קיסריה האחרון דיוח הנגיד על תוכניתו זו, אותה ביצע בשלבים במהלך החודשים האחרונים.

הדו"ח מוסיף נתון נוסף לגבי העתיד, וצופה כי קצב האינפלציה יוסיף להיות צמוד לתחום העליון של היעד, ובמקביל צפויה צמיחה הקרובה ל-4%, מה שימתן במקצת את התוצר השלילי של ישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}