כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הדי מלחמה: חילופי אש בין צה"ל לצבא לבנון

מצפון תיפתח הרעה? יממה לאחר הקטיושות שנחתו באזור אילת, עולות מגבול לבנון קולות מלחמה: צבא לבנון פתח באש על חיילי צה"ל שהחזירו אש צולבת • מהירי נפגעו חיילים ואזרחים לבנונים • הנופשים בצפון: בהלה ואי ודאות

הדי מלחמה: חילופי אש בין צה"ל לצבא לבנון
קטיושה של חיזבאללה מלבנון לכיוון ישראל צילום: ארכיון

חילופי אש אירעו היום (ג) בצהריים בין חיילי צה"ל לכוחות צבא לבנון בגבול הצפון.

על פי דיווחי הלבנונים, חיילי צה"ל ניסו להציב מצלמות מעקב באזור היישוב משגב עם, הנמצא על גדר הגבול עם לבנון, ולהסיר עץ שהיה, לטענת הלבנונים, בתוך שטח לבנון. לפי הדיווח, כוח של צבא לבנון מנע מחיילי צה"ל לבצע זאת. כוח יוניפי"ל התערב באופן מיידי, אולם העניינים התפתחו לכדי חילופי אש, וטנק ישראלי שיגר שני פגזים לפחות לעבר כפר עדייסה שבדרום לבנון. כלי תקשורת בלבנון דיווחו, כי צה"ל ירה עשרה פגזים לעבר כפר עדסייה שבדרום לבנון, אחד מהם בסמוך למוצב של צבא לבנון.

לפי דיווח של רשת הטלוויזיה הלבנונית 'אל-מוסתקבל', צה"ל הגיב בירי תותחים לעבר מקור הירי, וכתוצאה מחילופי האש נפצעו חייל בצבא לבנון ואזרח לבנוני.

במקביל, התקבלו דיווחים על רקטת קטיושה ששוגרה מתחום לבנון ונפלה באזור הצפון, אולם מצה"ל נמסר כי לא ידוע על נפילות באזור.

מה שעורר את חשש מערכת הביטחון, היא העובדה שלא מדובר בפיגוע של החיזבאללה, אלא בהיתקלות עם חיילי צבא לבנון עצמם, מה שעשוי להסלים את המאבק אם וכאשר יפתח.

לדברי גורמים בצה"ל, מדובר באי הבנה. צה"ל מבצע פעולות הנדסיות במובלעות שמצפון לגבול הצפון. צה"ל נכנס אחת לכמה ימים לתוך המובלעות האלה ומבצע עבודות שמתואמות לרוב עם כוחות האו"ם, והם מעדכנים את הצבא הלבנוני. אחד מחיילי צבא לבנון, שככל הנראה לא עודכן על הפעילות הישראלית, פתח באש על הכוח, וצה"ל הגיב באש תותחים כבדה.

לפי הגרסא הלבנונית, כוח שיריון ישראלי שליווה כוח אחר שעסק בגיזום צמחיה באזור הגבול עבר את הקו הרשמי. צבא לבנון, שרואה עצמו בעל הריבונות על השטח הזה, הגיב. לא ידוע מי פתח בירי ראשון וכך התלקחו חילופי האש.

החששות מפני תסיסה מחודשת באזור התגברו לפני כחודש, כאשר צה"ל חשף צילום אווירי מעודכן של הכפר השיעי אל חיאם הכפר שבדרום לבנון ובו מיפוי של מחסני התחמושת, הבונקרים והמפקדות שמחזיק חיזבאללה בכפר. לדברי קצין בכיר, מסיום מלחמת לבנון התעצם חיזבאללה והוא מחזיק היום במאגר של למעלה מ-40,000 רקטות. הגורם הוסיף כי אם תפרוץ מלחמה החיזבאללה מסוגל לשגר מדי יום לעבר ישראל 500 עד 600 רקטות.

מד"א העלה את הכוננות בקרב יישובי הצפון וממשטרת ישראל נמסר, כי על אף שנשמעו קולות נפץ באזור הצפון, לא אותרה כל נפילת רקטה. כוחות גדולים הוקפצו לאזור.

במקביל, נפתחו חמ"לים בקריית שמונה ובמועצה האזורית גליל עליון כדי לתת מענה לפניות האזרחים המודאגים. עם זאת, לא ניתנה הוראה לרדת למקלטים או כל הנחיות מיוחדות אחרות.

בקרב הנופשים בצפון הארץ, שוררת בהלה ואי ודאות לגבי המתרחש. חלק מהנופשים ממשיכים בשיגרה של הטיולים והבילויים, בעוד אחרים עוקבים במתח אחר ההתפתחויות ושוקלים האם לקטוע את החופשה ולשוב אל בתיהם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}