כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

שר האוצר: "צה"ל יכול להסתדר בלי החרדים"

שטייניץ מגן על ההחלטה לפטור החרדים משרות צבאי בגיל 22: "צה"ל יכול להמשיך לא לגייס חרדים ולהגן. אי ההשתתפות החרדים בתעסוקה תהיה בעוד 20 שנה אסון" • התנועה לאיכות השלטון: לבטל ההחלטה

חיילי הנח"ל החרדי
חיילי הנח"ל החרדי



"אם צה"ל ימשיך לא לגייס את החרדים ב-20 השנה הקרובות, צה"ל יוכל להמשיך ולהגן על מדינת ישראל", כך אומר לעיתון 'כלכליסט' שר האוצר יובל שטייניץ, המוסיף ואומר: "לעומת זאת, אם בתוך 20 שנה שיעור ההשתתפות של החרדים בשוק העבודה יישאר כמו שהוא, תהיה פגיעה גדולה מאוד במשק. אי ההשתתפות של החרדים בצבא זו בעיה, אי ההשתתפות של החרדים בתעסוקה זו בעיה קשה היום, ובעוד 20 שנה זה יהיה אסון".

שטייניץ הוא יוזם ההצעה החדשה שבמסגרת חוק ההסדרים שלפיה הפטור מהשירות הצבאי יוקדם מגיל 35 כיום לגיל 22 עבור גברים נשואים עם שני ילדים או יותר.

"יש רק סיבה אחת שזה לא בחוק ההסדרים", אמר שטייניץ, "היתה הוראה של היועמ"ש שזה נושא כל כך מהותי ונתון בוויכוח, ולכן צריך להעבירו בחקיקה ממשלתית רגילה ולא במהלך חוק ההסדרים. לכן הוחלט על הקמת ועדה לבחינת הנושא, ובכוונתי להביא את הדבר לממשלה בתום דיוני התקציב".

"יש אנשים שאומרים שאני אפגע באתוס של השירות השוויוני. אבל גם במערכת הביטחון אני שומע תמיכה. כולם מבינים שאי אפשר להמשיך עם המצב הקיים. אם אני אצטרך להתפשר וזה יהיה בסוף פטור מגיל 23 במקום 22 - זה גם אפשרי. בשורה התחתונה אם התוכנית תאושר, הרי שבתוך שלוש עד ארבע שנים יהיה גידול דרמטי בשיעור ההשתתפות של החרדים בעבודה, ובסוף זה גם יביא יותר ויותר מהם להשתלב בצבא. בסוף, הצבא הוא גם מקדם השתתפות בשוק העבודה. אולי מתוך שלא לשמה יבוא לשמה".

התנועה לאיכות השלטון: מדובר בהחלטה לא חוקתית

התנועה לאיכות השלטון דורשת מנתניהו וברק לבטל את החלטת הממשלה להעניק לבחורי ישיבה שהגיעו לגיל 22 לבחור אם לבצע שירות אזרחי במקום צבאי."מדובר בהחלטה לא חוקתית ולא מידתית המקצינה ומעצימה את חוסר השוויון", לשון התנועה.

במקביל נשקלת עתירה לבג"ץ בעניין זה. "החלטה זו יוצרת לטענת התנועה מצב שבו המערכת הביטחונית שעד כה נשמר לה שיקול הדעת והאופציה לגייס חייבי גיוס מאבדת את היכולת לעשות כן. כך נרמסים ונדחקים לקרן זווית שיקולי הביטחון בפני רצונותיה של אוכלוסייה פרטנית תוך כדי העדפת שיקולים פוליטיים צרים על טובתה של המדינה", אומרים ראשי התנועה.

התנועה לאיכות השלטון מציינת, כי גם כך חוק טל המסדיר את הפטור לתלמידי ישיבות מפלה בין דם לדם, יוצר אווירה קשה הפוגעת במוטיבציה לשרת את המדינה, ומביא לניכור הולך וגובר בין חלקי הציבור השונים.

לפי חוק טל כיום, בחורי ישיבה בני 22 עם ילד או רווקים בני 26 היו פטורים מגיוס לשירות צבאי. עד עתה ניצלו רבים מהחרדים את הפרצה בחוק ונשארו "רשומים" בישיבות עד גיל 27 לפחות כדי שלא יגויסו לצה"ל.

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), העומד בראש הצוות של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לפיקוח על יישום חוק טל, ייכנס היום את הצוות בראשותו לדיון פגרה מיוחד, כדי לדון בהחלטת הממשלה. לדבריו, "ההחלטה האומללה תביא להאצת תהליך הקריסה של מודל צבא העם ולהחמרת המשבר הערכי בסוגיית היעדר השוויון בחלוקה בנטל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}