כ"ו חשון התשפ"ה
27.11.2024

38,450 בני אדם נפגעו בשנים 2008-9 ב-131 כבישים בינעירוניים

מהו הכביש עם ממוצע הנפגעים הרב ביותר לכל ק"מ כביש בשנה? • מהו הכביש הארוך בישראל? מהם 10 הכבישים בהם חל השינוי הגדול ביותר לרעה? • ובאיזה 5 כבישים חל השינוי הגדול ביותר לטובה?

38,450 בני אדם נפגעו בשנים 2008-9 ב-131 כבישים בינעירוניים



38,450 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בין השנים 2008-2009 ב-131 הכבישים הבינעירוניים בישראל. כך מדווחת עמותת אור ירוק, בהסתמך על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

על פי ניתוח הנתונים, אורכם הכולל של 131 הכבישים הארציים והאזוריים בישראל 4,406 ק"מ (לא כולל כבישים בינעירוניים בעלי 4 ספרות). הכביש הארוך ביותר בישראל הוא כביש 90, המתחיל באילת ומסתיים במטולה, באורך 472.5 ק"מ.

אחריו כביש 40, שאורכו 295 ק"מ. כביש 60, מב"ש ועד נצרת עילית (חלקו בתוך השטחים), באורך 221 ק"מ. כביש 4, מאשקלון ועד חיפה, אורכו 200 ק"מ, והכביש הבינעירוני הקצר ביותר בישראל הוא כביש 654, ליד היישוב אביאל, מזרחית לבנימינה.

כאמור, במהלך השנים 2008-9 נפגעו ב-131 הכבישים האמורים 38,450 בני אדם. במספרים מוחלטים, בכביש 4 (שאורכו 200 ק"מ) נפגעו 6,215 בני אדם, יותר מכל כביש אחר בישראל.

אחריו כביש 40, שאורכו 295 ק"מ, עם 2,855 נפגעים באותה תקופה, כביש 20 (נתיבי איילון), שאורכו 25.5 ק"מ, עם 2,716 נפגעים בתאונות דרכים, כביש 1 (57 ק"מ) עם 2,546 נפגעים, כביש 2 (77 ק"מ)עם 2,491 נפגעים וכביש 70 (75.5 ק"מ) עם 1,578 נפגעים.

אלו, כאמור, נתוני נפגעים בערכים מוחלטים בלבד, מבלי לקחת בחשבון את אורכו של כל כביש וכביש. אך כאשר בודקים את מספר הנפגעים בכבישים לפי 'ממוצע נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה', נמצא כי כביש 20 (נתיבי איילון) בראש הרשימה עם 53.05 נפגעים בתאונות דרכים לכל ק"מ כביש בשנים 2008-9.

אחריו, בפער גדול, נמצא כביש 1, עם ממוצע של 22.29 נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה. כביש 55 (מכפ"ס ועד קדומים) עם ממוצע של 18.57 נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה. רביעי הינו כביש 57, העובר ביו"ש מצומת אדם ועד צומת בקעות, עם ממוצע של 17.7 נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה. חמישי הוא כביש 2 (כביש ת"א-חיפה) עם ממוצע של 16.11 נפגעים וכביש 4 (אשקלון-חיפה) עם ממוצע של 15.55 נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה.

את רשימת 131 הכבישים חותם כביש 10, המתחיל בכרם שלום שעל גבול רפיח, עובר דרך כל הגבול המצרי דרומה ומסתיים בצומת סיירים (190 ק"מ כביש), עם ממוצע של 0.02 נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה, נכון לשנים 2008-9.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "בישראל 337 ק"מ של קטעי כביש אדומים, בהם שיעור הנפגעים בתאונות דרכים גבוה במיוחד. המידע על מספר הנפגעים לפי כבישים/קטעי כביש עוזר למקבלי ההחלטות למפות את הכבישים האדומים בישראל וכן לקבוע סדרי עדיפות בטיפול בתשתיות של אותם כבישים. יחד עם זאת, מובן שבכבישים הארוכים (דוגמת כביש 90 או 40), יש מקום לאבחן בנפרד את מצב הבטיחות בכל קטע כביש (ולא לפי נתוני היפגעות בכביש כולו). כך, למשל, נמצא כי בכביש 90 ממוצע הנפגעים לכל ק"מ כביש עומד על 1.1 בלבד (מקום 83 מתוך 131 הכבישים הבינעירוניים), ולמרות זאת, קטעי כביש שלו נמצאו כ-'כבישים אדומים'. כמו-כן, יש לקחת בחשבון גם את נפחי התנועה בכל כביש".

10 הכבישים בהם חל השינוי הגדול ביותר לרעה

על מנת לבחון את השינוי שחל בכל כביש וכביש בין השנים 2007-8 לשנים 2008-9, נבדקו רק הכבישים בהם נפגעו לפחות 20 בני אדם באחת מאותן תקופות (נמצאו 98 כבישים כאלו. לא ניתן לבדוק שינוי בכבישים בהם נפגעו מעט בני אדם, כי אז כל נפגע מטה את התוצאה באופן דרמטי).

כך, על פי הנתונים, בכביש 431, המתחיל בכביש 4, דרומית לראשל"צ ומסתיים סמוך למודיעין, חלה עליה של 380% בממוצע הנפגעים לכל ק"מ כביש בשנה, בשנים 2008-9 לעומת 2007-8, יותר מכל כביש בינעירוני אחר בישראל. אחריו נמצא כביש 446, המחולק לשני מקטעים. האחד ממודיעין ועד היישוב ניל"י והשני מצומת בית אריה ועד לכביש 5, סמוך לאזה"ת ברקן. בכביש זה חלה עליה של 200% בממוצע הנפגעים לכל ק"מ כביש בין התקופות האמורות.

בכביש 204, מצומת חלוקים ליד שדה בוקר עובר ירוחם ועד דימונה, חלה עליה של 76.5% (מממוצע נפגעים של 0.28 לכל ק"מ כביש בשנה, לשנים 2007-8 ל- 0.49 לשנים 2008-9). בכביש 918, מצומת גדות ועד צומת חורשת טל שבגולן, חלה עליה של 72.2%. בכביש 436, מצומת גבעת זאב ועד מחלף יגאל ידין, צפונית לירושלים, חלה עליה של 68% בממוצע מספר הנפגעים בשנה לכל ק"מ כביש.

בכביש 675, מצומת הסרגל ועד צומת נבות שבעמק יזרעאל, חלה עליה של 47.6%. בכביש 73, מצומת נהלל לצומת עדשים, ליד מגדל העמק, גם כן בעמק יזרעאל, חלה עליה של כ- 43%. בכביש 754, מנצרת ועד צומת בית רימון, בהצטלבות עם כביש 77 שבגליל התחתון, חלה עליה של 39.5%. בכביש 55, מכפ"ס דרך אלפי מנשה ועד ההצטלבות עם כביש 60, סמוך לקדומים, חלה עליה של כ- 37% וסוגר את רשימת עשרת הכבישים בהם חל השינוי הגדול ביותר לרעה בין השנים 2007-8 לשנים 2008-9 כביש מספר 91, מצומת מחניים ועד צומת זיוון שבגולן, בו חל שינוי ממוצע של כ- 28% יותר במספר הנפגעים לכל ק"מ כביש.

סך הכול נמצאים בעשירייה בה חל השינוי הגדול ביותר לרעה, 5 כבישים בצפון הארץ, כביש אחד בשרון, כביש אחד בשומרון, כביש אחד באזור ירושלים כביש אחד בשפלה וכביש אחד בדרום.

5 הכבישים בהם חל השינוי הגדול ביותר לטובה

את השינוי הגדול ביותר לטובה (מבין הכבישים הבינעירוניים בהם נפגעו לפחות 20 בני אדם בלפחות אחת התקופות) רשם כביש מספר 959, המתחיל בצומת גונן ומסתיים בצומת בראון שבגולן.

בשנים 2007-8 נפגעו בכביש זה 25 בני אדם עם ממוצע של 0.72 נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה.
בשנים 2008-9 ירד מספר הנפגעים ל-6 בלבד עם ממוצע של 0.17 נפגעים לכל ק"מ כביש בשנה - ירידה בשיעור של 76%.

כביש 334, המוביל משדרות ועד להצטלבות עם כביש 293, מערבית ליישוב בית קמה, רשם ירידה של כ- 52%. בכביש 978, מצומת השריון ועד צומת יער אודם שבגולן, חלה ירידה של כ- 39% בממוצע הנפגעים לשנה בכל ק"מ כביש.

כביש 780, המתחיל בצומת זבולון ומסתיים בקריית אתא, חלה ירידה של כ- 36.5% ובכביש 864, מצומת חוסן ועד צומת רמה שבגליל העליון, חלה ירידה של כ- 35% בממוצע הנפגעים לכל ק"מ כביש בהשוואה בין השנים 2007-8 לשנים 2008-9.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "בישראל עדיין יש כבישים בינעירוניים רבים שהינם כבישים חד מסלוליים, ללא קיר הפרדה בין הנתיבים, ללא סופגי אנרגיה, עם שוליים צרים, ללא תאורה או עם שדה ראיה בעייתי. כל אלו גורמים לנפגעים רבים ואף הרוגים. לכן, על המדינה לדאוג ליצור תשתית סלחנית, אשר גם במקרים של טעות אנוש או התנהגות פרועה של נהג על הכביש, התשתית תמנע אסון. דוגמא לכך ניתן לראות בתאונת הדרכים שאירעה בכביש 25, בסמוך לצומת הערבה. קיר הפרדה בחלק זה של הכביש היה מונע את האסון הכבד של משפחת דאהן".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}