כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

פרס: "מצער אותי זה שיש מפלגות דתיות"

על פרשת עמנואל: לא מקובלת עליי שום אפליה • על המפלגות החרדיות: שחרדים ישתלבו בתוך המפלגות האחרות • על דרעי: מברך על שובו לפוליטיקה • נשיא המדינה, שמעון פרס, מדבר ב'ידיעות אחרונות'

שמעון פרס. צילום: יעקב נחומי
שמעון פרס. צילום: יעקב נחומי

רגע לפני שהוא חוגג 87 שנים, העניק נשיא המדינה, שמעון פרס, ראיון ענק ובלעדי לעיתון 'ידיעות אחרונות'. במהלך הראיון מדבר פרס על נושאים שונים, בניהם גם נושאים אקטואליים שעל סדר יומו של הציבור החרדי בחודשים האחרונים.

לדברי פרס, הוא קיבל עשרות פניות בשבועות האחרונים מראשי הרפורמים בארה"ב, כדי שיתערב וימנע את חוק הגיור החדש, אותו מנסה להוביל ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו. בהתייחסות לחוק עצמו, אומר פרס: "בואי אספר לך דבר שלא רבים יודעים עליו. ב-1988 ויתרתי על ראשות הממשלה מפני שביקשו ממני לשנות את חוק הגיור. "הדתיים באו אליי ואמרו, אם אתה משנה את חוק הגיור אנחנו נלך איתך. אמרתי תודה רבה ולא נהייתי ראש הממשלה. אז תביני את עמדתי, זה לא רק מילים.

"לא ייתכן שכנסת, שאין בה ייצוג לחצי מהעם היהודי שחי באמריקה, תקבל החלטות לגביו. למעשה, עם החוק הזה הם מבטלים את יכולת ההתגיירות של יהודי ארה"ב, אלא לפי מצוות הרבנים בישראל. זו בעיה אפילו מבחינה דמוקרטית ונוצר מצב של שני עמים: עם אחד שיש לו גיור לפי חוק הכנסת. והעם השני שלא מקבל את חוק הכנסת. זה אסון לעשות קרע כזה".

כשפרס מדבר על נושא החינוך בישראל, עולה השאלה: מה דעתו על פרשת עמנואל. "זה מאוד לא מקובל עלי", הוא קובע נחרצות. "לא מקובלת עליי שום אפליה על רקע צבע, מין, דת או אמונה. כל אדם יכול להיות חרדי. זה לא עסקי.

"מה שמצער אותי זה שיש מפלגות דתיות. ברגע שדת מתארגנת כמפלגה, מתחילות להיות בה החסרונות של המפלגה. הדת צריכה להיות דבר נקי משיקולים פוליטיים, ושאנשים חרדים או דתיים ישתלבו בתוך המפלגות האחרות, תהיה להם השפעה גדולה. אני רואה שאריה דרעי למשל בעד זה.

אתה מברך על שובו של אריה דרעי לחיים הפוליטיים?, נשאל פרס ועונה: "כן. יש לו קהל נאמנים ותומכים ויש לו כישורים וזה זכותו. פוליטיקה היא דבר דינמי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}