כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

ספרדים ונשים עובדים יותר; 800 על מדים

'גלובוס' מפרסם תחקיר על מה שעורכיו מכנים "המספרים האמיתיים של הציבור החרדי": כמה חרדים יש? כמה ילדים יש להם? איפה הם גרים? איך גומרים את החודש? ואיפה מעדיפים לקנות את הפאות?

בני ברק. בירת האופנה
בני ברק. בירת האופנה

מגזין G של 'גלובוס' מפרסם תחקיר ענק על מה שעורכי העיתון מכנים "המספרים האמיתיים של הציבור החרדי": "כמה חרדים יש? כמה ילדים יש להם? איפה הם גרים? איך גומרים את החודש עם שבעה ילדים ועם 6,000 שקלים? ואיפה מעדיפים לקנות את הפאות?" - זאת ועוד נתונים רבים, מהם עולה כי ספרדים ונשים חרדיות יוצאים הרבה יותר לשוק העבודה, ויש למעלה מ-5000 אקדמאים חרדיים.

ליקטנו את הנתונים החשובים והמעניינים מתוך התחקיר של 'גלובס':

•נשים עובדות יותר
על פי סקר כוח האדם של הלמ"ס, 49.1% מהנשים החרדיות מועסקות, לעומת 70% מהחילוניות. אצל הגברים החרדיים התמונה משתנה רק 34.7% מהגברים החרדים מועסקים, לעומת 79.9% מהגברים החילוניים.

יצוין כי נתונים אלו מתייחסים לאלו אשר הולכים לעבודה מידי בוקר. אמנם יש רבים בציבור החרדי אשר משתתפים בכוח העבודה, שם הנתונים משתנים ומראים כיוון אחר לגמרי. 55.7% מהנשים החרדיות ו-41.5% מהגברים החרדים משתתפים בכוח העבודה (לעומת 75.8% מהנשים ו-83% מהגברים החילונים).

•יותר ספרדים יוצאים לעבוד
מחקר של ד"ר כהנר בקרב ארבע הערים החרדיות החדשות (מודיעין עילית, ביתר עילית, בית שמש ואלעד) מגלה כי באלעד, עיר הנתפסת כעיר ספרדית מאוד, רק 40% מהציבור הצהיר כי תורתם אומנותם, מה שמעיד על 60% האחרים שיוצאים לעבודה מידי יום, ואילו בעיר מודיעין עילית, הנתפסת כליטאית ואשכנזית יותר מבין הערים החרדיות, הצהירו 70% על תורתם אומנותם.

•בני ברק היא בירת האופנה
במסגרת המחקר בדקה ד"ר כהנר את מידת השתלבותם של החרדים במרחב, לעומת הזיקה שהם שמרו לעיר המוצא שלהם. 90% מהחרדים קונים מזון בעיר מגוריהם החדשה. בגדים, לעומת זאת, רק 50% יקנו בעיר מגוריהם וה-50% האחרים יעדיפו לקנות בעיר בני ברק.

•למעלה מ-5,000 אקדמאים
כיום יש שלושה מוסדות חרדים להשכלה גבוהה, הנהנים מאישור המל"ג ומתקצוב ממלכתי: המכללה החרדית בירושלים, מכללת בני ברק החרדית (מבח"ר) והמכון הגבוה לטכנולוגיה, שבו לומדות סטודנטיות חרדיות במסגרת מכון לוסטיג. לפי נתוני המל"ג, בשנת תשס"ו (2005-2006) התמקמו על ספסלי מוסדות ההשכלה החרדים 375 סטודנטים חרדים ועוד 110 תלמידי מכינות. המספרים גדלו משנה לשנה, עד שבשנה הנוכחית הגיעו שלושת המוסדות ל-1963 סטודנטים ול-202 תלמידי מכינות. זאת במכללות המתוקצבות. במכללות הפרטיות (שגם הן תחת פיקוח אקדמי), כמו הקמפוס החרדי קריית אונו ואחרים, לומדים עוד כ-3,000 סטודנטים חרדים; או אולי מוטב לדייק ולומר סטודנטיות, כי עדיין 80% מרוכשי ההשכלה הגבוהה במגזר החרדי הן נשים.

•800 חרדים על מדים
בשנת 2000 שירתו בצבא כמאתיים חרדים, רובם מורים חיילים וכמה מהם בנח"ל החרדי (שרוב חייליו היו אז דתיים, אך לא חרדים). היום, 80% מהנח"ל החרדי הם חרדים, זאת אומרת סדר גודל של 400 חרדים. ב-2009 התגייסו דרך שח"ר 400 גברים חרדים. זאת אומרת שבסך-הכול בשנה הקודמת התגייסו 800 חרדים לצבא.

קישורים:
לקריאת הכתבה המלאה ב'גלובס' - לחצו כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}