כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

רמון מייעץ לעריקאת: אל תסכימו לשיחות

תמלילי שיחתם של חיים רמון וסאיב עריקאת בפגישה חשאית שקיימו במזרח ירושלים, נחשפו על-ידי אדם שישב לידם • רמון לעריקאת: "פרס שלח אותי אליך" • העד שישב 50 ס"מ מהם, מדבר • להאזנה

נפגש עם עריקאת. חיים רמון
נפגש עם עריקאת. חיים רמון

יו"ר מועצת סיעת קדימה, השר לשעבר חיים רמון, נפגש לפני כשבוע וחצי עם הממונה על המו"מ ברשות הפלשתינית, סאאב עריקאת. בראיון לאיילה חסון בתוכנית "הכל דיבורים" ברשת ב', סיפר אלמוני שביקש לא לחשוף את זהותו, כי תעד את השיחה, בתחילת החודש במלון אמריקן קולוני שבמזרח ירושלים.

מעדותו של העד, שבחר לשמור על חיסיון וסירב לאשר אם וכיצד תיעד את השיחה, שנשמעה בעיוות קולו במשדר "הכל דיבורים" ברשת ב', עולה כי השניים ישבו לאכול המבורגר וסלט בשעה 12:30, ושוחחו ביניהם באנגלית. הפגישה נערכה יום למחרת פגישתו של רמון עם נשיא המדינה שמעון פרס. מן הדברים עולה כי הפגישה תועדה על-ידי האיש, שישב במרחק 50 ס"מ מן השניים.

סאאב עריקאת בתחילת השיחה: מי שלח אותך?

רמון: שמעון פרס, נשיא מדינת ישראל.

עריקאת: פרס שלח אותך?

רמון: כן, והוא נתמך על-ידי צד שלישי.

הפגישה עסקה בנושא המדיני - במעבר מהשיחות העקיפות לשיחות הישירות. עריקאת ניסה להבין למה נועדה הפגישה ומה רוצה ממנו רמון. הוא מבין שרמון בעצם נשלח להיות יועץ לפלשתינים, כיצד להימנע מלהגיע לשיחות הישירות. הדברים עולים באופן שאינו משתמע לשתי פנים מהשיחה. רמון אמר לבן-שיחו כי אין טעם להגיע לשיחות ישירות משום שנתניהו לא יסכים לדרישות הפלשתיניות.

מהלך השיחה נסוב על כל הנושאים הרלוונטיים לשיחות הישירות בכל שלב משלבי המתווה, ורמון הוכיח את עריקאת במהלכה על כך שאין טעם הן בשיחות עקיפות והן בשיחות ישירות.

עריקאת: אנו דורשים את זכות השיבה של משהו בסביבות 200-100 אלף איש. ראש הממשלה הקודם שלכם הסכים ל־60-50 אלף.

רמון: אם לא הסכמתם אז להצעה של אולמרט, אין מצב שביבי יסכים ליותר, וזו סתם עבודה בעיניים.

עריקאת: אז מה אתה מציע?

רמון: לא לעבור לשיחות ישירות, ממילא לא תקבלו כלום.

השיחה דנה בהסכם על ירושלים ושכונותיה. רמון אמר בעניין הריבונות בה, כי מוסכם שזו תהיה לפי מתווה נשיא ארה"ב הקודם ביל קלינטון. הוא נקט במילה "אנחנו", כדי להכליל את הנשיא פרס ואת הגורם השלישי.

בשלב זה של השיחה קיבל עריקאת שיחת טלפון. דובר בה על הצורך לארגן הסדרי נסיעה בחו"ל לחבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה, שנחשד בריגול לחיזבאללה וברח מן הארץ. השיחה אומנם התנהלה בערבית, אך לדברי עד הראייה למרות שהתנהלה בערבית ועלה בה כמה פעמים שמו של בשארה, "לא הניד רמון עפעף ולא אמר מילה בעניין".

השיחה נמשכה ועריקאת התייעץ עם רמון מה לבקש מישראל.

חיים רמון אומר בתגובה לפרסום, כי אינו נוהג להסתיר את עמדותיו, וכי מעת לעת הוא נוהג להיפגש עם אישים ברשות הפלסטינית. סאאב עריקאת מכחיש את הפרסום בקול ישראל, ואומר כי אינו מקבל עצות או הוראות מחיים רמון או מכל אדם אחר. ההחלטה אם לפתוח בשיחות ישירות עם ישראל - היא החלטתם של הפלשתינים בלבד.

כמו כן, רמון הבהיר כי הנשיא פרס אינו עומד מאחורי הפגישה. "מעולם לא התבקשתי על ידי נשיא המדינה שמעון פרס להיפגש עם סאיב עריקאת. פגישתנו היתה יוזמה אישית שלי, מתוך קשרים שאני מנהל עמו שנים רבות. כל שרבוב שמו של נשיא המדינה מופרך מיסודו". רמון סיכם: "הניסיון להטיל בי דופי שכזה בהסתמך על דברים של אדם שחושב ששמע את מה שהוא שמע הוא חמור".

עריקאת אמר, כי הוא נוהג לשוחח עניינים שונים עם חברי כנסת, עם עיתונאים ועם אנשי אקדמיה ישראלים. אולם, לדבריו, הסיפור הזה הוא חלק מפוליטיקה ישראלית מלוכלכת כלשונו והוא אינו מעוניין להיות צד בו.

בלשכת פרס אישרו את קיום הפגישה בין רמון לעריקאת בשליחת הנשיא ומסרו בתגובה: "חיים רמון אכל ארוחת צהריים עם שמעון פרס בשבעה ביולי, יום לפני הפגישה בין השניים. אז עדכן רמון את פרס שהוא מתכוון לפגוש למחרת את עריקאת". על פי לשכת פרס, הנשיא ביקש מרמון ללחוץ על עריקאת והפלסטינים להיכנס מיד לשיחות הישירות, וכי "פרס לא זקוק לכל מתווך" בשביל להעביר את מסריו.

יושב ראש הקואליציה, זאב אלקין, אומר כי פעולה הסותרת את האינטרס הלאומי למען השגת רווח פוליטי צר היא חציה של קו אדום, מעשה הגובל בבגידה, כלשונו. הוא קרא ליושבת ראש קדימה, ציפי ליבני, לקיים בירור מעמיק ולהתנער ממעשיו של רמון.

אלי לוי, ראש מועצת להבים ויו"ר סיעת קדימה במרכז השלטון המקומי, קרא לציפי לבני להתפטר לאלתר מתפקידיה, וזאת לטובת האינטרסים של המדינה. מר רמון נמנה עם מקורביה המובהקים של לבני, והתנהלותם היא עדות לפשיטת רגל מוסרית ולאומית וטוב תעשה לבני אם תתפטר לאלתר.

מיכאל בן-ארי מהאיחוד הלאומי דורש לערב את המחלקה היהודית בשב"כ שתעצור ותחקור את כל מי ששותפים למהלכי הבגידה, כלשונו, מהסכם אוסלו ועד החתרנות של רמון של פרס ושל ביילין.

השר גלעד ארדן מהליכוד אומר, כי מזעזע לראות שהיועצים המרכזיים לרשות הפלשתינית לענין המגעים עם ישראל הם אחמד טיבי וחיים רמון. טוב שנקרעה המסכה מעל "הפוליטיקה האחרת" של ליבני ושל קדימה, אומר השר ארדן.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}