כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

אסון אווירי: 'יסעור' בו טסו ששה חיילי צה"ל התרסק ברומניה

לאחר שעות של שמועות הותר לפרסום: מסוק של חיל האוויר התנגש בצלע הר במהלך אימון במרכז רומניה, כשעל סיפונו 4 טייסים ו-2 מכונאים מחיל האוויר ומשקיף רומני • מפקד חיל האוויר הורה על הקמת ועדת בדיקה • בתקשורת הרומנית דווח על מציאת שבע גופות

מסוק מסוג 'יסעור', במהלך טיסת אימון ברומניה. צילום ארכיון דובר צהל
מסוק מסוג 'יסעור', במהלך טיסת אימון ברומניה. צילום ארכיון דובר צהל



אסון אווירי כבד ברומניה: שישה חיילי צה"ל - 4 טייסים ו-2 מכונאים - הוכרזו היום (ב) בערב כנעדרים, לאחר שמסוק מסוג 'יסעור', שהשתתף באימון משותף של צבאות ישראל ורומניה - התרסק.

המסוק התרסק בשעות אחר-הצהריים, במהלך טיסת אימון ברומניה. במסוק היו שבעה אנשי צוות - ארבעה טייסים, שני מכונאים מוטסים ומשקיף מחיל-האוויר הרומני. הודעה נמסרה למשפחות אנשי הצוות.

המסוק מסוג CH-53 טס בגובה נמוך, ואיבד קשר רדיו, התרסק ליד העיירה זרנסקי, 120 ק"מ מעיר הבירה בוקרסט.

ההתרסקות אירעה לאחר שהמסוק התנגש בצלע הר במהלך אימון.

אתר אינטרנט רומני מדווח, כי נמצאו שבעה גופות.


תרגול באיזור הררי

משלחת צה"ל, הכוללת צוותים רפואיים, גורמים מחיל האוויר, הרבנות הצבאית, חיל הרפואה ונציגי דובר צה"ל, יוצאת אל מקום ההתרסקות בשעות הלילה, או לכל המאוחר בשעות הבוקר. המשלחת תנחת ברומניה בבסיס ממנו המריא המסוק שהתרסק.

מפקד חיל-האוויר, אלוף עידו נחושתן, מינה צוות תחקיר, בראשות תת-אלוף, לחקירת נסיבות התאונה. מפקד חיל האוויר גם שוחח עם עמיתו, מפקד חיל-האוויר של רומניה, הגנרל סטנסקו, וסיכם עימו על שיתוף פעולה של שני חילות האוויר בחקירת התאונה.

לדברי דובר צה"ל, "יוקם צוות תחקיר משותף לצבא רומניה וצה"ל, בראשותו של תת-אלוף ממערך המסוקים של חיל האוויר הישראלי, היות ומדובר באירוע אווירי המצריך את בדיקת כל הנסיבות והגורמים". תא"ל בניהו הדגיש, כי "חיל-האוויר יתחקר את האירוע בצורה הטובה ביותר, כפי שהוא רגיל".

ומה עושה מסוק חיל האוויר ברומניה?

"אנחנו נמצאים ברומניה כדי לאמן את החיילים שלנו במתאר הדומה לאזורי המלחמה שלנו, הקרוב ביותר למציאות", אומר דובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו. "האימון בו השתתף המסוק נועד כדי לתרגל את חיל-האוויר באזור לא מוכר, באזור הררי, על מנת להכין אותו למלחמה או למבצעים מיוחדים".

"אין משהו שמצביע על כשל טכני"

ראש מטה חיל האוויר אמר, בעקבות האסון: אין כרגע במבט ראשון שום דבר שמצביע על כשל טכני. על פי הדיווח של הצוות השני וגם על פי נתוני מזג האוויר - הוא לא מהווה סיכון מיוחד.

התאונה התרחשה כאשר פני הקרקע הם בגובה יחסית גבוה מאוד. הייתה עננות חלקית. זה על בסיס ראשוני, בלי צוות בדיקה. במבט ראשוני לא מוצאים שום כשל טכני.

יש דיווחים שלפני שבוע המסוק גם עשה תאונה. לפי הדיווחים מדובר בהתרסקות חזיתית של המסוק בצלע הר. מדובר גם על כך שברגעים הראשונים התפרצה אש במקום ההתרסקות. כבאים רומנים מהסביבה דיווחו על כך. האש דעכה לפני זמן קצר. שר ההגנה הרומני מינה כבר ועדת בדיקה ומחר בבוקר הם אמורים להגיע לסייע לאנשי צה"ל, שיקבלו את מירב הסיוע, כדי להגיע למקום האסון ולבחון את כל הסיבות שהביאו להתרסקות.

מדובר במסוק שמשרת בחיל האוויר כ-40 שנה, מסוק ללא תחליף. הוא עבר תוכנית השבחה קדימה, ונחשב לאמין בחיל האוויר. מסוק שעובר את העשור הראשון והשני לחייו, מגלים את הכשלים הטכנים שלו. ככל שהמטוס ותיק יותר, הסיכוי שתחשף למשהו שלא קרה לך הולך ופוחת.



עדכון 01:27

בדקות האחרונות הותרו שמות החיילים לפרסום:

סגן-אלוף במילואים אבנר גולדמן, בן 48 ממודיעין;
סגן-אלוף דניאל שיפנבאור, בן 43 ממושב קדרון;
רב-סרן יהל קשת, בן 33 מחצרים;
רב-סרן ליאור שי, בן 28 מתל נוף;
סגן ניר לקריף, בן 25 מתל נוף;
רב-סמל אורן כהן, בן 24 מרחובות.

הודעה נמסרה למשפחות אנשי הצוות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}