כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מיוחד ל'בין הזמנים': מה לאכול בטיול?

ישיבה בוחע'ר יוצא לטיול? חשוב שתקרא: איזה אוכל מומלץ לקחת לטיול? כיצד נדאג שהמזון יישאר טרי ולא יתקלקל מהחום? ואילו אבות מזון חשוב שיכיל על מנת לשמור על עצמנו רעננים?

יוצאים ל'בין הזמנים'. מה לאכול? צילום ארכיון
יוצאים ל'בין הזמנים'. מה לאכול? צילום ארכיון



הגיע קיץ, ואיתו החופשות והבין הזמנים. זהו זמן, שרבים מנצלים לטיולים, קצרים וארוכים, מארגנים ולא. כשאנחנו יוצאים לטיול, באופן טבעי מתעוררת השאלה: מה נאכל בטיול? איזה אוכל להכין, איך לארוז ומה לעשות כדי שהיא תישאר טרייה וטעימה בזמן הטיול?

השאלה נוספת ולא פחות חשובה היא מה נעשה שגם בטיול נאכל אוכל בריא ומזין ולא ג'אנק פוד, שגורם לבעיות רבות כל-כך? כשאנחנו יוצאים לטיול חשוב לדאוג לא רק להנאה רגעית, אלא גם להסתכל קצת קדימה. ככל שתתכוננו טוב יותר לטיול שלכם, כך הטיול יהיה מוצלח יותר. לפעמים דבר פעוט ששכחתם יכול לקלקל טיול שלם.

בזמן ההליכה בדרך רגילה (לא טיפוס הרים וכיו"ב) במהירות ממוצעת של 4 קמ"ש אדם מבזבז 200-240 קק"ל בשעה. אם יש לו תיק במשקל 10-15 ק"ג על הגב, הוא שורף כבר 400 קק"ל בשעה. אדם שהולך בעליה של 200 שורף כ-600 קק"ל בשעה. במשך יום של טיול רגלי במסלול לא קשה אדם שורף כ-3000 קק"ל. צריכת אנרגיה מוגברת גורמת לירידת סוכר בדם. כתוצאה מכך, אדם מרגיש עייפות ואפטיה. ספורטאים מכירים את התופעות האלה טוב מאד. אם סוכר ממשיך לרדת, מתחילים גם הפרעות בפעילות מערכת העצבים: הפרעות בקואורדינציה, דיבור לא ברור וכו'. המקור העיקרי לאנרגיה זה פחמימות. הם גם נספגים ביתר קלות ועיכולם דורש פחות חמצן לכן חשוב מאד לספק לגוף פחמימות. לעומת זאת, מזון עשיר בשומנים, ובמיוחד שומנים ממקור החי יכולים לגרום להרגשה לא טובה, עייפות ואף הרגשת גועל מהמזון.

אין לצאת לטיול על בטן ריקה. חשוב להזין את הגוף בפחמימות לפני הטיול ואם טיול ממושך, גם לדאוג למקור לפחמימות גם בזמן הטיול. בטיול ממושך או במסלול קשה, שדורש אנרגיות רבות, מומלץ להחזיק בתיק חטיף בריא או צנינים (מקמח מלא). הם יעזרו לחדש את הכוחות במהירות.

דברים שעליהם יש להקפיד בטיול

הדברים שעליהם יש להקפיד בטיול הם:

- שתמיד יהיה מספיק מים

- שמזון לא יהיה מקולקל

- שמזון, כלי אוכל וידיים יהיו נקיות

ואל תשכחו גם, שחופש וטיול אלה הם אינם מילות נרדפות לבלגן, כאוס ותזונה לא נכונה. בידיים שלכם לא לתת לזה לקרואת. לכל טיול, ולו הכי קצר, תדאגו לקחת שתיה. השתיה המומלצת זה מים. חוץ מזה, אתם יכולים לקחת גם תה או מיצים. השתיה הלא מומלצת – קפה. קפה זהו מוצר צריכה פופולרי, אך מאד לא בריא בכלל ובטיולים במיוחד. גם שתיה מוגזת ומשקאות מכילות אלכוהול (כמו בירה, ארק וכדו') לא מומלצים בטיולים.

אם לקחתם שתיה בבקבוק נפרד לכל המטייל, אתם יכולים לשתות מפי הבקבוק. אם לא, אני ממליצה על שימוש בכוסיות חד-פעמיות. נכון, שאנחנו מודאגים לסביבה והיום יותר מפעם משתדלים לצמצם בשימוש בכלים חד-פעמיים. עם זאת, חוץ מאשר על סביבה עלינו לדאוג גם על בריאותינו. כלים חד-פעמיים הומצאו בזמנו לשימוש בטיולים דוקא. זאת היתה המצאה גאונית ואין משהו שיכול להחליפה: חוץ מזה, שכוס רגילה מהווה משקל נוסף בתיק הנסיעות שלנו, לרוב תנאי הטיול לא מאפשרים לשטוף אותה כפי שצריך. בכל טיול חשוב מאד לשתות הרבה, גם אם לא מרגישים צמא!

אל תקחו לטיול, גם לטיול קצר, מזון שלא ניתן לשמור זמן מה ללא מקרר. בקיץ אוכל מתקלקל מהר במיוחד. אוכל מקולקל מהווה סכנה בריאותית רצינית. מוצרי חלב, מוצרי דגים ובשר וירקות מבושלים מתקלקלים מהר מאד. תיזהרו גם עם ירקות מבושלים וסלטי מיונז.

בטיול חשוב לשמור על כללי הגיינה יותר מאשר שומרים עליהם בבית, כי בבית קל לעשות זאת, ואילו בטיול אין את הדברים שהתרגלנו אליהם ושעושים חיינו כל-כך נוחים. אסור לוותר על ידיים נקיות, כלי אוכל נקי ושטיפה נאותה של פירות וירקות. אל תגידו: זה רק היום. אכילה חד-פעמית בידיים מלוכלכות, שתית מים מזוהמים או אכילת פרי מלוכלך – כל אלה יכולים לגרום לסבל כרוני ומחלות קשות. לא צריך הרבה כדי להכניס לגוף חיידק או פטרייה פטוגניים, טפיל או רעל זה או אחר.



להתאים את האוכל לסוג הטיול

יש כמה סוגים של טיולים ובכל אחד מהמקרים התייחסות לאוכל תהייה אחרת. אם אתם יוצאים לטיול קצר ותוך שעה-עד ארבע שעות מתכוונים לחזור, לא כדאי לקחת אוכל בכלל. תדאגו לאכול היטב לפני שאתם יוצאים. תדאגו שארוחה תכלול הרבה פחמימות (דגנים, לחם, דברי מאפה וכדו'). תשתו טוב. קחו איתכם משהו שיגן עליכם מפני השמש, קופסת עזרה ראשונה ואל תשכחו שתיה. אם אתם יוצאים יחד עם תינוקות וילדים קטנים, קחו בשבילם גרבר, חטיפים בריאים, פירות שטופים היטב בתוך שקית נפרדת לכל פרי. אם מתוך היכרות עם הילד אתם חושבים שזה לא יספיק, אפשר לקחת גם פירות יבשים.

אם יצאתם לטיול ממושך יותר, עדיף לתכנן אותו בצורה כזאת, שיהיו לכם מקומות מתוכננים, בהם תוכלו לנוח ולאכול בצורה מסודרת. אם זה בלתי אפשרי מכל סיבה שהלא תהיה, תוכלו לקחת איתכם דברים כמו: פיתות או לחמניות (אני, כמובן, ממליצה על פיתות או לחמניות מקמח מלא) עם ביצים קשות או סלט ביצים. אפשר גם לשים טונה חביתה או הצעות נוספות: ג'אחנון, לחם מטוגן בטוסטר עם שכבת חרדל, סחוג או מיונז ביתי, פירות יבשים, שקדים,תאנים, תמרים (כל אלה משביעים מידית ומשלימים כמעט מידית מחסור באנרגיה) וכמובן מים.

אם אתם יוצאים על מנת לאכול בחיק הטבע, מה שנקרא פיקניק, התייחסות לאוכל אחרת. כאן האוכל נהיה לעיקר. קיימות שתי אפשרויות: להכין אוכל בבית, לארוז ולאכול במקום שבחרתם לפיקניק – או להביא את המזון הלא-מבושל או החצי-מבושל ולהכין במקום על גזיה פשוטה, במדורה וכו'.
תדאגו מראש על משטח, עליו אתם תשבו (שמיכה ישנה, שטיחון וכדו'), תחשבו, איך תצרו לעצמכם צל, מה תעשו חוץ מהאוכל. קחו כלי אוכל ומפה חד-פעמיים, מגבוני לחות, מפיות, מים לשטיפת ידיים - אלא אם כן, אתם מכירים היטב את המקום, אליו נוסעים ויודעים בוודאות שחלק מהדברים האלה אתם לא צריכים (יש מקום מסודר לשטוף ידיים, ספסלים לשבת וכדו'). אל תנסו להכין מתכוני שף: כל הרעיון של הפיקניק הוא אכילה בחיק הטבע. כשאתם אוכלים בטבע, תמיד יש תאבון ואוכל הכי פשוט נהיה להכי טעים. אם אתם לא מתכוונים לבשל במקום, אלא רק לאכול, אפשר בעצם לקחת כל דבר. תעטפו את הסירים – ותצאו! המקום אמור להיות מוסכם מראש, כך שעליכם רק להגיע, להכין מקום ולהתחיל לאכול.

כמה הצעות לפיקניק קל

הנה כמה הצעות לפיקניק קל יותר:

- תפוח אדמה אפוי במדורה. חותכים ת"א לשניים, שמים שום חתוך, קצץ שמן זית ותבלינים לפי הטעם על מקום החתך, מצמידים את החצאיים חזרה, שמים בשקית אפיה או עוטפים בנייר אפיה ובנייר אלומיניום מעל זה – ואופים. אפיית תפוחי אדמה לוקח די הרבה זמן, לכן אפשר להכין הכל בבית, ובמקום רק לחמם במדורה, כדי שהוא יהיה חם ויספוג ריח מיוחד של עשן המדורה.

- חמוצים

- פירות וירקות טריים – כדאי להרבות בהם

- ירקות אפויים בגריל

- פשטידות ירקות

- לרעבים במיוחד: סלט מחתיכות בשר מבושל היטב, ביצה קשה, שום כתוש, פילפל ושאר תבלינים לפי הטעם ומיונז ביתי. את הסלט אפשר לשים בתוך הפיתה, או לגלגל בדף פנקייק או בתוך דף לחם ארמני (לבוש). סלט מאד משביע, טעים גם קר ולא מתקלקל בקלות.

- אבטיח

- לביבות

- קציצות ירקות (תירס, קישוא, כרוב וכדו')

- זיתים (שימורים)

- אפשר להביא טחינה (משומשום מלא) ולהביא דבש (טבעי, כמובן), לערבב (אפשר לערבב גם במקום). מתקבל ממרח חלבה בריא.

עוד כמה עצות קטנות

- טיול בקבוצה גדולה לאו דוקא שמח יותר. לפעמים הוא רק מעייף יותר

- כל אחד לוקח לטיול דבר אחר, לכן אני לא ממליצה לקחת דברים מסוימים אלה או אחרים. אני ממליצה דבר פשוט: תזכרו את הטיולים הקודמים שלכם: מה חסר לכם? על מה אתם מודים לה' שלא שכחתם לקחת?

- כשאתם מתכננים את הטיול, תחשבו טוב: מה יעשו שם ילדים? האם יהיה להם טוב ומעניין בטיול זה? האם לא ישתעממו? ואל תשכחו לקחת כמות מספקת של חיתולים!

- אל תשכחו שקיות לזבל (למקרה ולא יהיה פח זבל מסודר במקום) ושקיות ספער לכל מקרה שלא תבוא.

- כמות האוכל שאתם לוקחים עמכם תלוי בתאבון שלכם, בכמות האנשים ובמשך הטיול. אל תשכחו, שבטיול תמיד יש יותר תאבון. אבל אל תקחו יותר מידי. עדיף שתחזרו הביתה רעבים ותאכלו ארוחה קלה אחרי הטיול מאשר שתסחבו איתכם אוכל חזרה. סביר להניח גם שלפחות חלק מאוכל זה תצטרכו אחר-כך לזרוק...

- לבישול בפיקניק אפשר להשתמש באבנים הנמצאות במקום, מנגל או סט ברבקיו.

- אם אתם מקבלים תרופות ותוספים על בסיס קבוע – אל תשכחו לקחת אותם! אם אתם סובלים מאלרגיות, התקפי אסטמה וכד' – קחו את התרופות המתאימות, בהם אתם משתמשים במקרה של התקף המחלה. אם אתם רגישים לרעל דבורים – אל תשכחו לקחת אנטי-דוט. קחו גם תכשירים, שיכולים לעזור לכם במקרה חירום: יוד, פלסטר, רסקיו, שמן לבנדר.

- לא כדאי לקחת מלפפונים לטיול ארוך, כי הם מאבדים מטעמם.

- את העגבניות אין לקחת בשקית, אלה בכלי פלסטי, ע"מ שלו ימעכו

- אל תקחו שוקולד: באקלים שלנו הוא ישנה את צורתו ואת טעמו עוד לפני שתגיעו למקום ארוחתכם.

- חטיפים מלוחים מגבירים את הצמא. בחטיפים בציפוי שוקולד, השוקולד ימס.

טיול נעים ובריא לכם!

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בנטורופתיה, הומיאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, IPEC, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים ושיטות נוספות. טל.לתגובות ושאלות: 0548450103

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}