כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

סערת מכתב הבעש"ט: צו מניעה נגד הספריה; ח"כ מקלב במכתב חריף

חודש לאחר שנחשף כי הספריה הלאומית טוענת על מסמך הבעש"ט כי הוא מזויף, משגר ח"כ אורי מקלב מכתב להנהלת הספריה ודורש: הסירו את הכיתוב • מקלב: "התערוכה מציגה את דמותו של הבעל-שם-טוב בצורה בלתי ראויה" • וגם: ביה"ד בירושלים בצו מניעה האוסר לפרסם הקטלוג

הרב משה בלוי  בתערוכה
הרב משה בלוי בתערוכה

סערת מכתב הבעל-שם-טוב מסרבת לרדת מהכותרות. חודש לאחר שנחשף כי הספריה הלאומית בירושלים מציגה מסמך אותנטי של הבעש"ט וטוענת כי הוא מזויף, משגר חבר-הכנסת אורי מקלב מ'יהדות התורה' מכתב חריף להנהלת הספריה. כך מפרסם הערב אתר שטורעם.נט.

עוד בנושא:
מעזיבוז' לפני 250 שנה • תערוכה
המחלוקת על אגרת הבעש"ט • מיוחד

מקלב מציין במכתב כי בתערוכה "מוצגת דמותו של הבעל-שם-טוב בצורה בלתי ראויה". לדבריו, היחס שהעניקו אוצרי התערוכה למסמך "פוגע ברצף היהדות החרדית כולה. כאשר אחד המיוחד, מגדוליו של העם, מיוצג בצורה לא מכובדת ולא נכונה, ומסולפת מעיקרה.

"גם הכיתוב לצד אגרתו של הבעל-שם-טוב, המטיל דופי במיהמנותה של האיגרת, מקוממת ביותר, שעה שאדמו"רי חב"ד בדורות הקודמים סמכו ידיהם על אגרת זו".

ח"כ מקלב חותם את מכתבו בדרישה: "לתקן את הקטלוג ולהסיר את הכיתובים הבעיתיים הללו".

יצוין, כי מדובר באגרת שאינה נכללת בגניזה החרסונית אלא נרכשה שנים רבות קודם לכן.

בתוך-כך, נודע לשטורעם, כי החוקר ר' משה אייזיק בלוי הגיש תביעה לבית-הדין לדיני ממונות בירושלים נגד מנהלי התערוכה.

במכתב ששיגרו הדיינים הרב אברהם דב לוין, הרב שמשון גרוסמן והרב שמואל יגר להנהלת הספריה הם מורים להם להגיע לדין תורה, במסגרתו ידרוש בלוי את הסרת הכיתובים מהקטלוג. ועד אז, הציג בית-הדין צו מניעה האוסר על התערוכה להציג את הקטלוג, עד לברור העניין.

מערכת אתר שטורעם ניסתה להשיג את תגובת אוצרת התערוכה, הד"ר אסתר ליבס, אך כשיצרו איתה קשר, היא הגיבה: "אני לא רוצה לענות כעת על שום שאלות" - וטרקה את הטלפון.

כפי שנחשף, בתערוכת הבעל-שם-טוב המוצגת בימים אלה בספרייה הלאומית בירושלים מככב מסמך ובו כתב יד קודש, שתואר על-ידי האדמו"רים הרש"ב והריי"צ מליובאוויטש ככתב-ידו של הבעל-שם-טוב.

האחראית על התערוכה פנתה לפני כמה חודשים לספריית ליובאוויטש וביקשה עותק ממסמך נדיר שיוצג בתערוכה. בספריה נענו לבקשתה, ושיגרו את המסמך בסריקה צבעונית.

אלא שהתערוכה לקחה את המסמך, שמופיע בין היתר בגיליון הראשון של 'התמים', ומוצג שם ככתב ידו המקורי של הבעש"ט, ומתארת אותו כאילו הוא מזויף.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}