כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מאיר שלו: יש לנו עוד הרבה מה ללמוד מהחינוך החרדי

הטור הנועל את 'המוסף לשבת' של 'ידיעות אחרונות' תוקף את מעלי סוגית הליבה: "שיטות הלימוד החרדיות טובות בהרבה מכל השיטות המודרניות. די להתנשאות, יש לנו הרבה מה ללמוד" • בשם אומרם

קרוא וכתוב בגיל שלוש-ארבע הוא דבר שכדאי לנסותו. מאיר שלו
קרוא וכתוב בגיל שלוש-ארבע הוא דבר שכדאי לנסותו. מאיר שלו

סוגיית לימודי הליבה שבה ועולה במקומותינו, ושוב מצקצקת התקשורת בלשון קולקטיבית אחת: בבתי הספר החרדיים לא לומדים מתמטיקה, גיאוגרפיה, היסטוריה, אנגלית....אוי-אוי-אוי...מה יהיה...איך ישתלבו בשוק העבודה? ממה יתפרנסו?

באשר לפרנסה - הפתרון פשוט, והוא בידי ראש הממשלה ולא בידי שר החינוך. צריך להפסיק לממן את החרדים. אם לא יקבלו מהאוצר הקצבות וקצבאות, יעשו מה שיהודים חרדים עושים בכל מדינה אחרת: ילכו לעבוד. יעבדו וגם ילמדו את מה שצריך לשם פרנסה, כמו בארצות העולם.

אך באשר לחינוך עצמו - אינני שותף לתחושת ההתנשאות החילונית. יכול להיות שהאברכים לא יודעים אנגלית כמו שצריך ולא זוכרים מי היה הנשיא הראשון של מדינת ישראל, אבל הרבה תלמידים חילונים לא יודעים עברית כמו שצריך ולא מי היה יוחנן בן זכאי, שהיה איש חשוב ומשפיע יותר מכל נשיאי ישראל גם יחד. ובל נשכח את מבחני ההישגים הבינלאומיים, בהם החינוך החילוני שלנו המתהדר בליבתו, מתדרדר אל התחתיות.

ועוד טענו מבקרי החינוך החרדי, שבוגריו לא מסוגלים לחשב את העודף שהם צריכים לקבל בחנות. איכשהו, קשה לי לקבל גם את הטענה המשונה הזאת. יש לא מעט חרדים חרוצים שעושים חיל בתחום העסקים, וגם בשביל לקבל כסף מהממשלה צריך לדעת קצת חשבון. דומה שהם מסתדרים גם בלי שיעורי המתמטיקה של החינוך הממלכתי.

עם כל הכבוד הראוי, נדמה לי שנושא לימודי הליבה הועלה לא למען האדרת החינוך אלא למען שמירת הקואליציה. הוא יהיה עלה התאנה שיסתיר את ערוות ההקצבות והקצבאות. אתם תלמדו קצת אנגלית, ואנחנו נמשיך לשלם. אשר על כן, אני מעז להעלות אפשרות אחרת: לא לנהל מלחמות בחינוך החרדי ולא לפקח על תכניו. חבל על המאמץ...

וחוץ מזה, כמו שאמרתי, אין צורך לנקוט התנשאות. לחינוך החרדי יש הישגים ותפיסות שהמדינה בטיפשותה ויתרה עליהם. קודם כל, עצם העמדת החינוך, ההשכלה והלימוד בראש סדרי העדיפויות. שנית - גם לימוד קרוא וכתוב בגיל שלוש-ארבע הוא דבר שכדאי לנסותו. אפילו טכניקת הלימוד שלהם טובה מכל השיטות המודרניות שניסו במשרד החינוך. וגם השאיפה להשתייך לאליטה לומדת ומלמדת, והכמיהה חסרת הבושה למצוינות. בקיצור, יש לנו עוד הרבה מה ללמוד והרבה מה לעשות.

נ.ב

כמעט שכחתי, אם חברות הכנסת מירי רגב ואנסטסיה מיכאלי הם תוצר של החינוך החילוני, אני מעדיף את הישיבה הכי שחורה שיש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}