כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

השערורייה נחשפת: מה עומד מאחורי החרם על חברת 'אלקטרה' • תחקיר מסעיר

לידי מערכת 'בחדרי חרדים' הגיעה בימים האחרונים חוברת עתירת גילויים ב'פרשת אלקטרה' • השערוריה: עו"ד שמונה לדון כבורר בפרשה, והוציא לבית הדין חוות-דעת לטובת 'אלקטרה' - לא מוזמן לדיון • העוול: החברה פרשה מהפרויקט לפני כשנה וחצי • הפלונטר: החברה משמשת כבת ערובה בידי הגורמים המיליטנטיים ב'עדה החרדית' • מסמכים בלעדיים בפרסום ראשון

מתחם החפירות ביפו. צילום: יעקב נחומי
מתחם החפירות ביפו. צילום: יעקב נחומי



במשרדים הראשיים של חברת 'אלקטרה', מתנהלים בשבועות האחרונים בתדהמה מוחלטת. ההיתקלות הראשונה של החברה בציבור החרדי, הולכת ומסתעפת, ומאמצי החברה להסביר את עצמה בפני הגורמים הרלוונטיים, עולים פעם אחר פעם בתוהו.

אך בל נקדים את המאוחר.

בשורות הבאות תקראו תחקיר, שנולד לאחר שחוברת תמימה התגלגלה לידי כתב אתר 'בחדרי חרדים'. החוברת, שנשלחה ל-80 מבכירי 'העדה החרדית', נכתבה על-ידי אנשי חברת 'אלקטרה', שהיו מעורבים בנסיון להבהיר את עמדת החברה מול האשמות 'אתרא קדישא'. בחוברת מתואר תיאור מפורט של השתלשלות העניינים מצד החברה. החוברת, הנפרסת על פני עשרות עמודים, אוגדה בצורה מכובדת, ומגישה סיפור שחלקו הקטן, שיובא בהרחבה בשורות הבאות, די בו בכדי לסמר את שערות הראש.

לאחר לימוד החוברת, יצא צוות 'בחדרי חרדים' ללמוד בעיון את 'פרשת יפו', ואלו המסקנות אליהן הגענו.

אחד הרכבים המנופצים של חברת אלקטרה. צילום: חדשות 24צילום: אחד הרכבים המנופצים של חברת אלקטרה. צילום: חדשות 24
אחד הרכבים המנופצים של חברת אלקטרה. צילום: חדשות 24


היציאה מהשותפות

לפני מספר שנים נכנסה חברת 'אלקטרה נדל"ן' לשותפות עם חברת R.F.R, לצורך רכישת מתחם אנדרומדה ביפו, עליו תכננו שתי החברות לבנות בנייני מגורים וסחר. לפני יותר משנה, לאחר שחברת 'אלקטרה' השקיעה במתחם כ-13 מיליון שקלים, החליטה החברה לסגת מהפרויקט, זאת לאחר שהפרויקט התנהל בצורה שאינה מתאימה להתנהלות החברה.

במכתב שנשלח לאחרונה לחברה השותפה, הבהירה חברת 'אלקטרה', כי היא פורשת מהשותפות, וכי לגבי הכספים שכבר הושקעו במתחם, תתקיים התדיינות בין הצדדים, בהמשך.

מזה יותר משנה ניתקה אלקטרה מגע לחלוטין עם הפרוייקט ואף הפסיקה להשתתף בעלויות הבניה, כשלפתע - עם התקדמות החפירות במתחם - החלו הפגנות נגד חברת 'אלקטרה', המחללת קברי קדמונים.

בעלי החברה לא הבינו מה להם ולצרה זו. "בנס פרשנו מהפרויקט לפני מספר חודשים", אמרו בינם לבין עצמם, "ומה רוצים מאיתנו אנשי 'העדה החרדית'?"

אלא שדיבורים בינם לבין עצמם לא הועילו, והסיקריקים החלו לרדת לחייהם של ראשי החברה. קשה למנות עלי דף את הפעולות שבוצעו על-ידי הסיקריקים כנגד 'אלקטרה'. הללו לא בחלו בכל פעולה, בכדי להצר את צעדי החברה ומנהליה, שסבלו ועדיין סובלים מרדיפה מתמשכת, כולל אלימות ברוטאלית כלפי עובדי וטכנאי החברה, המגיעים להעניק שרותים לציבור החרדי, שריפת רכבים, ואף פגיעות פיזיות קשות, שאך בנס לא גרמו עדיין לאבדות בנפש.

בעלי 'אלקטרה', שהבינו כי האנשים מולם רוצים מלחמה בכל מחיר, ניסו למנוע את המשך המאבק, ולהתיישב לשולחן המשא ומתן. בפגישה עם אנשי 'אתרא קדישא', הוכיחו בעלי החברה כי פרשו זה מכבר מהפרויקט. אנשי 'אתרא קדישא' טענו כנגדם, כי מבדיקה שערכו, יש על הקרקע הערת אזהרה לטובת חברת 'אלקטרה', מה שמוכיח שהחברה עדיין שותפה בפרויקט.

לא נלאה את הקוראים בסבך המשפטי, השורה התחתונה אליה הגיעו הצדדים במוסכם: החברה תסיר את הערת האזהרה מהקרקע, תפרסם הודעה לבורסה כי אין לה כל קשר לפרויקט, ובא לציון גואל.

החברה לא ששה להודיע הודעות מעין אלו לציבור, אולם כדי להוכיח את אי מעורבותה שלחו עוה"ד שלה מכתב תקיף ליזם, ובעקבותיו הודיעה החברה לבורסה כי אין לה עוד קשר לפרוייקט. לאחר שהחברה קיימה את ההסכם במלואו, סברו ראשיה שבזה תם העניין. אלא שאנשי 'אתרא קדישא', חזרו בהם לפתע מההסכם.

"אין מה לדבר", אמרו לנציג חברת 'אלקטרה'. "עד שלא תעצרו את החפירות, תסבלו!".

אנשי אלקטרה נזעקו: "הרי אין לנו קשר. ואף הוכחנו זאת בצורה הברורה ביותר" - אך אין קול ואין קשב.

ההפגנות ביפו. צילום: יעקב נחומיצילום: ההפגנות ביפו. צילום: יעקב נחומי
ההפגנות ביפו. צילום: יעקב נחומי


בכיר ב'עדה': "אלקטרה בת ערובה למחלוקות פנימיות"

בשיחה שערכנו הבוקר עם בכיר ב'עדה החרדית', החושש מטעמים מובנים להיחשף בשמו המלא, הוא אומר: "חברת 'אלקטרה' נקלעה בעל כורחה למאבקי שליטה בתוך ה'עדה החרדית'. אין זה סוד כי החודשים האחרונים הובילו ליריבות מרה בין פלגים שונים בעדה החרדית. מי שנלקחה כבת ערובה על ידי הפלג התומך בהפגנות אלימות ובהשחרת פניה של היהדות החרדית, הייתה במקרה
חברת 'אלקטרה' שעמדה על השולחן".

• וחברי הבד"ץ לא מתערבים?

"המצב כעת בתוך העדה החרדית מאוד עדין. אף אחד לא רוצה להזדהות עם אחד המחנות פן יבולע לו. זה לא סוד שר' שלמה פפנהיים, שדיבר בימים האחרונים נגד ההפגנות האלימות, החל לסבול מנחת זרועם של הסיקריקים. כולם מפחדים. האנשים האלה משליטים שלטון טרור בעדה החרדית, ואין פוצה פה ומצפצף".

אלא שהנהלת 'אלקטרה', שלא הייתה מודעת לקרב המתנהל על גבה, המשיכה לנסות להביא את גרסתה בפני 'העדה החרדית'. בשבועות האחרונים, הציע אחד מבכירי הבד"ץ, למנות את עורך הדין רם כספי, מבכירי הפרקליטים בישראל, כבורר בסוגיה - וכדי שיכריע האם יש לחברת 'אלקטרה' יכולת לעצור את הפרויקט או לא.

ואכן, גורם ב'עדה החרדית' פנה לעו"ד רם כספי, וביקש ממנו לשמש כבורר. העו"ד הסכים ליטול על עצמו את התיק, ללא קבלת תמורה, וזאת בכדי להביא להרגעת המצב.

לאחר מספר ימים בהם שמע את טענות הצדדים, הכריע באופן ברור, כי לחברת 'אלקטרה' אין כל קשר לחפירות ואף אין להם כל אפשרות חוקית לעזור במניעת החפירות.

חוות הדעת של עורך הדין רם כספי, המתפרסמת כאן לראשונה, לא הצליחה להוריד את הגורמים הלוחמניים ב'עדה החרדית' מהעץ, והם החלו להשמיע קולות לפיהם עורך הדין רם כספי ממומן על-ידי חברת 'אלקטרה'.

"והרי אתם הצעתם אותו!" אמרו בהלם מנהלי 'אלקטרה'. אך דבר לא עזר.

סיקריקים בפעילות. הורסים ספסל ציבורי. צילום: בחדרי חרדיםצילום: סיקריקים בפעילות. הורסים ספסל ציבורי. צילום: בחדרי חרדים
סיקריקים בפעילות. הורסים ספסל ציבורי. צילום: בחדרי חרדים


נסיונות פשרה ברגע האחרון

גם בימים האחרונים נעשו מאמצים להביא לפשרה. 'אלקטרה' הסכימה לעשות הכל בכדי להוכיח את נקיות כפיה, אך נתקלה בקיר אטום.

הסיפור המלא, שנחשף באמצעות החוברת שהובאה לידינו על-ידי גורם בכיר ב'עדה החרדית', ונמצאת בידי מערכת האתר, יכול לזעזע את אמות הסיפים בציבור החרדי, ולחשוף את פניהם של העוסקים במלאכה, הנותנים את הרושם כי המערכה היא העיקר ולא התוצאה. יש הטוענים, כי המאבק מלובה מאינטרסים כלכליים של חברות מתחרות, העושות פעילות שיווקית ענפה בימים אלו במגזר החרדי. לא נתפלא אם שמועות אלו יתבררו כנכונות.

בשלב זה אנו חושפים חלק קטן מהתחקיר המלא. בימים הקרובים נביא פרקים נוספים.
















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 70 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}