כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מסביב יהום הסער: כך הצליחו החרדים להפיל את הצעת החוק • בלעדי

ביום רביעי האחרון גילו הח"כים החרדים הצעת חוק שנועדה לקעקע את החינוך החרדי • מאז, נפתח מירוץ נגד השעון, בכדי להסיר את המזימה של סער • למה נעצרה ישיבת הממשלה? • מדוע פרוש לא עודכן על ההצעה? • ולמה ביבי רועד מגפני? • כל הפרטים

יהדות התורה. צילום ארכיון
יהדות התורה. צילום ארכיון



יהום הסער: ביום רביעי האחרון - כמו בכל יום רביעי - קיבלו חברי הכנסת של 'יהדות התורה' את הצעות החוק שאמורות לעלות לדיון בישיבת הממשלה ביום ראשון. בישיבה דנים חברי הממשלה בנושאים רבים, וברפרוף קל של ח"כ ערני, הוא מגלה כי ישיבת הממשלה תדון גם בחוק הליב"ה של שר החינוך, גדעון סער.

הצעת החוק נועדה להפוך את הרשות המפקחת על לימודי הליב"ה בבתי הספר, מאגף סמך במשרד החינוך - ליחידה ממשלתית, שתפקח באופן רציף על מוסדות החינוך. עד היום פעל אגף הסמך כגוף חסר שיניים מול מוסדות החינוך, ופעל ללא יכול ממשית להפעיל סנקציות כנגד מי שאינו מלמד את לימודי הליב"ה.

הצעת החוק של סער, בה מוצע להקים יחידה ממשלתית שתפעל גם כנגד המוסדות החרדיים, ותקצץ תקציבים למי שלא ילמד לימודי ליב"ה, נפלה על חברי הכנסת החרדיים כרעם ביום בהיר.

בכדי להבין את רוע הגזירה, נסביר: מוסדות הפטור, שנהנו עד היום מתקציבי ממשלה חלקיים, יכלו ללמד חלק מלימודי הליב"ה, ולהנות מהתקציב הממשלתי. על פי הצעת סער החדשה, גם מוסדות המקבלים תקציבים מקוצצים, יאלצו ללמד את כל מקצועות הליב"ה, אבל פחות שעות מהמוסדות הנהנים מתקציבים מלאים.

המשמעות: גם תלמודי-תורה וב'חיידרים' יצטרכו ללמד את כל מקצועות החולין.

המשמעות היותר כואבת: היות וב'חיידרים' לא יוכלו להיכנע לגזירה, יוביל חוק כזה, במידה ותתקבל הצעת החוק של סער, לפגיעה תקציבית קשה, שתיפגע בעיקר בכיסי ההורים, הריקים ממילא.

הח"כים החרדיים חוטפים עצבים

ב'יהדות התורה' אמרו בשבוע שעבר: ישבנו עם גדעון סער לפני שבועיים. היו דברים שלא הסכמנו, אבל ישבנו וסיכמנו להיפגש פעמים נוספות. בשבוע שעבר ביצע סער מחטף. הוא הגיש את הצעת החוק, כשהוא דורש שבמקביל תוגש ההצעה לוועדת השרים לענייני חקיקה, וכבר תוגש למליאת הכנסת, לצורך הצבעה לקריאה ראשונה.

מה שמקומם את הח"כים החרדים זה בעיקר חוסר התיאום. "לא די שלא יידע אותנו, אלא אפילו סגן השר החרדי היושב במשרדו לא קיבל שום עדכון", אומר ל'בחדרי חרדים' אחד מחברי הכנסת האנרגטיים ב'יהדות התורה'.

ביום שישי האחרון התכנסו חברי הכנסת של יהדות התורה לישיבת חרום. הסכין המאיימת במשבר קואליציוני - קהתה זה מכבר. אחרי אירועי בית החולים 'ברזילי', ועוד פרשיות במהלכן נלעס האיום במשבר קואליציוני עד דק, גם ביהדות התורה הבינו כי מוטב לחפש דרכים אחרות לפתור את המשבר. שכן, גם להם כבר ברור שאיש אינו מתרגש מאיומיהם החוזרים ונשנים.

בסיומה של ישיבת סיעה סוערת, יצא מכתב שיועד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו נכתב כי חברי הסיעה רואים בחומרה את ההתערבות החוזרת ונשנית מצד הממשלה בתכני החינוך החרדים, וזאת מבלי ליידע ולתאם מראש. "ההצעה המועלית לשולחן הממשלה, פוגעת פגיעה ישירה בהסכם הקואליציוני המחייב תיאום עם חברי הקואליציה", כתבו בזעם.

המסר היה ברור: ראש הממשלה התבקש להסיר מסדר יומה של הממשלה את הצעת החוק, ולהידבר עם הנציגים החרדים.

ישיבת הממשלה נקטעת במפתיע

הבוקר (א), קיבלו הח"כים הודעה מלשכת ראש הממשלה: הוא מעוניין להידבר.

ישיבת הממשלה, שנפתחה הבוקר שעה מוקדם מהרגיל - בשעה 9, הסתיימה במפתיע בשעה 11, בטרם הספיקו לדון בנושאים שעמדו על סדר היום. ההודעה הלקונית שיצאה ממשרד ראש הממשלה, בתגובה לסיום המפתיע, הייתה: בעיה טכנית שהתגלתה.

הסיבה האמיתית: ישיבה דחופה שכונסה בקומה מתחת, בה השתתפו: בנימין נתניהו, ראש לשכת ראש הממשלה נתן אשל, השרים: גדעון סער, אלי ישי ומשולם נהרי, והח"כים משה גפני ומאיר פרוש.
הישיבה, שארכה כשעתיים, לוותה בטונים גבוהים. חברי הכנסת החרדים אמרו בצורה ברורה, כי "לא ייתכן לעבוד בצורה כזו", ו"אי-אפשר לתת למחטפים מהותיים לעבור לסדר היום".

ראש הממשלה, שניסה לעשות סדר, הוביל להבנה כי מעתה הצדדים ישבו במשותף - ויגיעו להבנות. סער הבטיח, כי זו הפעם האחרונה בה הוא מנסה לבצע מחטפים מעין אלו, והח"כים החרדים הבטיחו להביא את תשובת גדולי התורה, שיבהירו עד היכן יאפשרו להתגמש בנושאים עקרוניים של חינוך.

לא לחינם הזדרז ראש הממשלה את הישיבה הדחופה, בעיצומה של ישיבת הממשלה. ביבי יודע כי מהר מאוד יגיע היום בו יזדקק לעזרתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ומוטב לו לשלב ידיים לקראת המאבקים הקשים הצפויים לו בקרוב.

כשבנימין יודע שצריך את מוישה

מיד עם פתיחת מושב החורף ינחת תקציב המדינה, עם חוק ההסדרים, על שולחנה של ועדת הכספים. למשך חודשיים תחזור הכנסת למרכז הזירה ויו"ר הוועדה, משה גפני, יחגוג את שעתו הגדולה.

בניגוד לממשלה, שאישרה את מסגרות התקציב ביום שישי האחרון, חברי ועדת הכספים יפרטו את התקציב - שיגובש בחודשים הקרובים באגף התקציבים – לפרוטות, ויצביעו על כל סעיף בנפרד. בסמכות חברי הכנסת יהיה להשליך רפורמות לאשפה, להסיט כספים ולהמיר גזירות במתנות מגזריות.

חברי הכנסת יודעים שחודשי הדיונים על התקציב הם הזמן האופטימלי לגזור קופונים פוליטיים על הגב של משרד האוצר.

כל סיעה שלחה לוועדה את נציגיה החריפים ביותר, כדי שיגנו על האינטרסים הכלכליים של בוחריה. יו"ר הוועדה, משה גפני, ייהפך בחודשיים הללו לאדם החשוב ביותר בכנסת. הוא ישוחח מדי יום עם שר האוצר. הלוביסטים יתדפקו על לשכתו, וחברי הכנסת ינסו לזכות בשיתוף פעולה שלו. גפני, עם חברי סיעתו, כבר החליטו להקים גוש חוסם לתקציב, אם לא ייענו דרישותיהם הכוללות, בין היתר, דרישות בנושא החינוך.

באוצר יודעים מה גפני רוצה, והם יעזרו לו, אם הוא יסייע להם להעביר את ההחלטות הפחות פופולריות. עם זאת, האוצר צפוי לנחול מפלה בקרב על קצבאות הילדים; גפני ונציגי ש"ס והעבודה, המגובים על-ידי השרים שלהם, יסרבו לתמוך בתקציב שבו הקצבאות נשארות מוקפאות. אנשי ש"ס גם ידרשו לשבץ בתקציב הטבות נוספות לבוחריהם כמו סיוע במשכנתאות.

לא יהיה קל לקנות את חברי הכנסת. אף שמרבית חברי הוועדה שייכים לקואליציה, רובם הפגינו בשנה האחרונה נחישות ועצמאות. הוועדה ביצעה שינויים בצווי האוצר, ואף ביטלה גזירות כמו היטל הבצורת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}