כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

העיקר שהזזתם את הקברים • דעה

הקברים ב'ברזילי' הועתקו, אבל העבודות טרם החלו בגלל עץ עתיק • כי אם אי אפשר לתקוף את החרדים, לאף אחד לא באמת אכפת • ומה הייתה תשובתו המדהימה של אינדיק? • ישראל יוסקוביץ' כותב ל'מעריב'

פינוי הקברים מברזילי
פינוי הקברים מברזילי

שבועות ספורים בלבד חלפו מאז רעשה הארץ ומלואה בפרשת הזזת הקברים בבית החולים ברזילי באשקלון. משפט המחץ שחזר על עצמו שוב ושוב היה: האם ייתכן שסגן השר החרדי, יעקב ליצמן, מקדש את המתים לפני החיים? מובן מאליו שנתניהו לא יכול היה לעמוד בפני טיעון מנצח כל כך והוא מיהר לבטל את ההחלטה. לא חשוב ששבוע קודם לכן הוא עצמו הגיש להצבעת ממשלה את הצעתו של הרב ליצמן, שבעצם אימץ את המלצת מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופתו של אהוד אולמרט, רענן דינור. "לא נוכל לעכב עוד את עבודות הבניה בבית החולים בעיר מוכת הקסאמים‭,"‬ חזר ודקלם נתניהו בארשת הפנים הכי רצינית במזרח התיכון.

את הציבור הישראלי לא היה צריך הרבה לשכנע בנחיצות העניין. סגן שר חרדי, עיר מוכת קסאמים, ורופאים חמורי סבר המתריעים על סכנת נפשות בעיכוב העבודות לבניית חדר המיון, ובהעתקתם למיקום מרוחק יותר, זאת התמונה המושלמת ביותר והאפקטיווית ביותר שלא רק עוברת את המסך אלא שמצליחה לטשטש את העובדות באופן המשובח ביותר.

אני עדיין מחפש את אנשי התקשורת הבכירים שהבטיחו לעקוב מקרוב האם ביבי יעמוד בהבטחתו ויתחיל בעבודות הבנייה, או לחילופין - וחשוב הרבה יותר - בעבודת העתקת הקברים "הפגאנים" ממקומם. הקברים אומנם הועתקו, אבל העבודות טרם החלו, ועל פי המסתמן הם גם לא יתחילו כל כך מהר. זהו סיפורו של עץ עתיק יומין שעומד במרכזו של השטח המיועד לבניית חדר המיון, והקרן הקיימת לישראל מתנגדת, ומבחינתה בצדק, לכל פגיעה בו. הדאגה הכל כך "כנה" שהובעה לאורך כל הבליץ התקשורתי שכוון לעברו של ליצמן נעלמה כלא הייתה במקרה הזה. הכי חשוב שהקברים הוזזו ממקומם, השאר לא באמת כל כך חשוב.

אל תתפעלו אם אותם רופאים בכירים ומנהלי בית החולים ברזילי, שלכאורה להם באמת חשוב בנייתו של חדר המיון בהקדם, ימצאו בסגן שר הבריאות הרב ליצמן את הכתובת המתאימה והראויה לזרז את העבודות ולמנוע את העיכוב. ברגע האמת, יודעים אנשי המקצוע שסגן השר החרדי הוא היחיד שבאמת יעשה הכל בכדי לקדם את בנייתו של חדר המיון. אבל אז יגיעו ארגוני "הירוקים" ויפעלו באותה הדרך רק בכיוון ההפוך כשהמטרה היא אותה מטרה: סגן השר החרד. איך אמר לי השבוע, ברגע של כנות, יועץ תקשורת בכיר: "המגזר היחיד שניתן לתקוף ולרדוף אותו ועדיין להישאר 'נאור' הוא המגזר החרדי‭."‬

מרטין אינדיק, מי ששימש כשגרירה של ארצות הברית בישראל ועדיין פועל בשירות משרד החוץ האמריקאי, נשאל לפני כמה ימים על ידי העיתונאית דנה וייס, מדוע כשמטוסים אמריקאים הורגים בשגגה עיתונאים בעיראק או כשברחבי העולם נטבחים ללא רחם נשים, זקנים וטף, איש לא שומע על כך ואת איש זה כלל לא מעניין, ואילו כשישראל נלחמת באנשי טרור מוצהרים, העולם כמרקחה. "כי מכם מצפים למשהו אחר‭,"‬ השיב אינדיק בתשובה קצרה שהדהימה גם את וייס עצמה.

הטיעון היחיד לביקורת החריפה והמגמתית נגד הציבור החרדי בישראל - שמוצא את זכותו להניח את הדעת - אלו דבריו של מיסטר אינדיק: מכם מצפים למשהו אחר. אלא שדווקא בגלל הטיעון הזה חשש סגן שר הבריאות להתגרות באומות העולם, ובעיקר בארצות אירופה בהן התרחשה מלחמת העולם השנייה. "וכי מה נאמר לממשלת פולין או לנשיא רומניה כשנבקש מהם להימנע מהעתקת קברי יהודים, אם אנחנו, עצמינו, מזלזלים בקברי הגויים‭."?‬ כפי שגם אתם יודעים, דבריו לא באמת עניינו מישהו. כעת, ניתן רק לקוות שמישהו לא יחליט על סלילת כביש בשטח בית קברות יהודי בפולין או הונגריה, כי אז נצטרך הרבה רחמי שמיים שמישהו יסכים להסתכל לכווננו ולהתחשב בנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}