כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

מי מאשר לצה"ל להוציא חלקי גופות? • חשיפה

הכל התנהל בסודיות גמורה. קירות ברזנט הוכנו מבעוד מועד. רק על דבר אחד לא חשבו שם - שצלם 'בחדרי חרדים' יגיע לשטח • לא להאמין: פעם קבעו פוסקי הדור, היום מי שמעניק את האישורים ההלכתיים להוצאות גופות, לצורך זיהוי, הם רבנים זוטרים • דובר צה"ל: מותר לפי ההלכה

מי מאשר לצה"ל להוציא חלקי גופות? • חשיפה
יצחק לב ארי מהיר חימה

הכל התנהל בסודיות גמורה. פקודות חשאיות הועברו באמצעי הקשר, וקירות ברזנט הוכנו מבעוד מועד, כדי להסתיר את המעשה. רק על דבר אחד לא חשבו שם, ברבנות הצבאית - שצלם אתר 'בחדרי חרדים' יגיע, בהשגחה פרטית, לפקוד את קבר סבתו ע"ה, ביום פטירתה.

הצלם, שנכנס לבית הקברות סגולה בפתח תקווה, נדהם לגלות קבוצת קצינים וחיילים במדים, כשהם עוקרים מצבה ופותחים קבר של נפטר משנות ראשית המדינה, ומוצאים את תכולתו אל תוך שקים שהביאו איתם.

הצלם מיהר לברר מה קורה ונתקל בחומת שתיקה. גם אנשי החברא קדישא של פ"ת, שבית הקברות נמצא תחת אחריותם, לא ידעו להסביר במה מדובר. איש לא ביקש מהם רשות.

מתחקיר שערכנו עולה, כי פתיחת קברים היא מעשה שכיח בצה"ל, לצורך זיהוי חללים שנקברו כאלמוניים, לרוב במלחמת העצמאות או מלחמת יום כיפור. אך בעוד שבעבר בוצעה פתיחת קברים רק באישורם של הרבנים הראשיים לצה"ל, שהיו ברי אוריין, ובפיקוח צמוד של גדולי הדור, כמו הגר"ע יוסף, שעסק בתחום זה ביושבו על כס הראשל"צ, עוד במלחמת יוה"כ, הרי שכיום אין מי שמפקח על הביצוע ומעניק לו אישור.

אין ספק כי מדובר בנושא חשוב ומורכב, נושא הדורש עיון רב, והסכמה רחבה של הרבנים מהשורה הראשונה, פוסקי הדור, עתירי ניסיון בשאלות מסוג זה. גם משפטית וחוקית לא ניתן לבצע פתיחת קבר והוצאת גופה, ללא אישורו וחתימת ידו של לא פחות מאשר היועץ המשפטי לממשלה.

הרבצ"ר הקודם, תא"ל ישראל וייס, עוד נועץ בתחילת דרכו ברבנים הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף, עד שחינו סר בעיניהם, בשל שרשרת מעשי גיור ובשל פינוי גוש קטיף. מכאן והלאה עשה זאת על דעת עצמו.

אך בניגוד לרב וייס, הרבצ"ר שהחליפו, הרב רונצקי, נהג להתנער בפומבי ממרותם של הרבנים הראשיים לישראל, ונהג להיוועץ בנושא רק ברב שלמה אבינר מבית אל - שהעניק לו גיבוי לכל החלטה.

הרבצ"ר הנוכחי, רפי פרץ, שכיהן כראש מכינה קדם צבאית, כלל אינו מוכר כתלמיד-חכם או פוסק הלכה. הוא מקבל את האישורים ההלכתיים מפקודו, הרב אייל קרים. כך יוצא, שבעוד שעל ההיבט החוקי אחראי היועץ המשפטי לממשלה, הרי שמהבט ההלכתי אמונים כיום על הנושא, וקובעים אם לפתוח קבר, רבנים צבאיים זוטרים.

כך או כך, הקבר נפתח, הדגימות ניטלו, ובתוך כמה חודשים יתברר האם היה כאן זיהוי של חלל אלמוני.

יצוין, כי החודש ימלאו חמש שנים למעשה הנורא של עקירת בית הקברות של קדושי גוש קטיף ז"ל על ידי החברא קדישא הצבאית - מעשה שלווה אז בקלות ראש ומעשי קונדס, תוך כדי הצגה לצילומים מחויכים - שנחשפו בשעתו על-ידי אתר 'בחדרי חרדים' - של בכירים ברבנות הצבאית.

תגובת דובר צה"ל:

"במסגרת המאמץ שמוביל ענף איתור הנעדרים במנהל הנפגעים וקציני הערים לזיהוי מקום קבורתם של חללי צה"ל שנפלו במערכות ישראל, נערכה באחרונה פעילות בבית העלמין 'סגולה' בפ"ת, בעקבות השערה בדבר זהות אלמוני הקבור בחלקה הצבאית בבית הקברות.

לאחר בחינת ההיבטים ההלכתיים ואישור הרב הראשי לצה"ל והיועץ המשפטי לממשלה, ביצעו אתמול נציגי הרבנות הצבאית וענף איתור הנעדרים פתיחה של קבר לצורך נטילת דגימה ובחינתה.

פתיחת קבר לצורך זיהוי חלל צה"ל הינה פעולה הנעשית לכבודו של המת ומותרת על פי ההלכה, ומטרתה הקמת מצבה להנצחתו".
















































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}