כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

העיתונאי בן כספית: "אני שוקל להצביע לחיים אמסלם או דרעי"

פערים: יש הרבה יותר מאחד בין אנשים כמו דרעי ולבני מאשר מפריד • עוני: אין סיבה שהחרדים יהיו המגזר הכי עני • סיקריקים: זו כת של טרוריסטים, אבל למה אתם לא מגיבים בתקשורת? • בן כספית, הפרשן הבכיר של 'מעריב', בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' ו'הכל בקול'

בן כספית, משמאל, בהנחיית הפאנל בו השתתפו דרעי ולבני
בן כספית, משמאל, בהנחיית הפאנל בו השתתפו דרעי ולבני



• איתנו הפרשן הבכיר בן כספית ממעריב. הנחת פאנל מרתק במכללה החרדית. העברנו את הפאנל בשידור-חי. והשאלה היא אם אחרי שראינו את ציפי לבני, אריה דרעי, ואת הסטודנטים החרדים – האם אפשר לגשר על הפערים בין הציבור החרדי והכללי.

יש פתגם שאומרים רומא לא נבנתה ביום אחד, אבל אני יכול להגיד לך שפתחתי את הפאנל שהתקיים באור יהודה בהגדרת והצגת שני המשתתפים, כאילו לכאורה מדובר בשני הפכים, בשני ניגודים, כשבמציאות יש הרבה יותר מאחד ומשותף לאנשים כמו אריה דרעי וציפי לבני מאשר מפריד. אני חושב שבסוף האירוע, שנמשך כשעה וחצי, כולנו הבנו שאכן יש לנו הרבה משותף, וזה לא מופרך לגמרי או דמיוני לגמרי לקוות שנגיע, בהסכמה ובהידברות, להתקדמות בתחום הזה.

• דווקא האיש אריה דרעי או כלל הציבור שראית שם, וזה גם הרוב המייצג של הציבור החרדי ולא שורפי הדגלים ביום הזיכרון?

קודם כל, אריה דרעי ידוע כמי שיש לו קשר איתן ורציני מאוד עם הציבור החילוני, כמי שמסוגל לדבר לכל הציבורים, וזו תכונה מאוד-מאוד חשובה. לגבי הציבור שהיה באולם ואחר-כך עוד צבא סביבי והפציץ אותי בשאלות, תשמע ברור לי שאיך שקרא להם אריה דרעי שורפי העגלות לא מייצגים את הציבור החרדי, ואני שואל את עצמי עד כמה הסטודנטים שנכחו באותו אולם בקמפוס מייצגים כן את הציבור החרדי, כי מדובר במיעוט קטן. לא כל החרדים הולכים ללמוד ולא כל החרדים יוצאים לעבוד.

אם הציבור הזה, שישב שם, הוא המייצג הנאמן של הציבור החרדי, אז צפויים לנו ימים גדולים משותפים ביחד. ואני רוצה לגעת בנקודה שסבר פלוצקר העלה שמ-2006 היתה עליה של 40% באברכים חרדים שיצאו לשוק העבודה, ולזה לא היה ביטוי בתקשורת.

אי-אפשר להסתיר את האמת

• אני רוצה לשאול אותך, כשבא מהתקשורת - אולי קצת פחות מנסים להראות את זה או להבליט את זה, שיש שינוי בציבור החרדי בשנים האחרונות?

התקשורת החילונית לא מנסה. אני לא יודע כמה אתם כולכם מכירים טוב את התקשורת החילונית. אצלנו, בניגוד למקומות אחרים, נגיד בעדינות, אי-אפשר להסתיר את האמת. האמת יוצאת כי העסק חופשי לגמרי, נטול כל מגבלות. הרבה פעמים זה עושה צרות, אבל בסוף-בסוף חופש זה חופש. הלוואי שהייתי יכול להוכיח שאין בעיה ושהעסק באמת מסתדר.

אנחנו מופצצים בנתונים ובמספרים. מול מה שסבר פלוצקר אמר, יש הרבה מאוד נתונים סטטיסטיים אחרים. בסופו של דבר אפשר להתפשר על ההסכמה שיש תזוזה. עד כמה היא משמעותית, עד כמה היא רצינית, עד כמה היא עמוקה - אני לא יודע. אולי סבר יודע. אני לא יודע. מה שבטוח שזה לא מספיק, בטוח שיש עדיין הרבה מה לעשות, בטוח שאין שום סיבה שהחרדים יהיו המגזר הכי עני בישראל. אין סיבה. הסיבה היחידה היא שהם לא עובדים או לא מתפרנסים.

אין שום סיבה שהילדים של החרדים יגדלו בעוני ובמחסור, ותהיה כזו צפיפות בבני-ברק ובשכונות בירושלים ובעוד מקומות. מצד שני, אנחנו רואים ערים חרדיות מתפתחות, אני ביקרתי בביתר עלית לדוגמא, לכן יש תזוזה שאני שמח עליה. אני האחרון בעולם שירצה לטשטש אותה וירצה להכחיש אותה.

אתם צריכים לדעת ולהכיר אותנו. אנחנו לא כאלה בתקשורת החילונית, החופש הוא מוחלט והאמת מנצחת. אין לנו רבנים שאומרים לנו את זה אסור לכתוב. אין דבר כזה אצלנו. לפעמים זה טוב ולפעמים זה רע. במקרה הזה, זה טוב.

• ביום הזיכרון, למשל, היו עשרה קיצונים, לא יותר, שקפצו והשתוללו ושרפו דגל. גם חרדים רגילים שהיו ושמעו על כך - זה כאב להם, אבל התקשורת משתמשת בזה להוצאת דיבה של כלל הציבור החרדי. איך דרעי אמר היום? זה אפילו לא פרומיל מהציבור החרדי.

זו לא דוגמא רלוונטית בכלל. אנחנו דיברנו עכשיו על תופעות עמוקות, חברתיות, שאמורות לקרות או לא אמורות לקרות. אתה נותן דוגמא למשהו אחר לגמרי, ששייך למשפחה אחרת לגמרי. המשפחה זה היא צהובותה של התקשורת. התקשורת היא יצור צהוב, מכיוון ששוב - אתם חייבים להבין זה עולם אחר - זה עולם שבו מתמודדים על רייטינג, ויש כל מיני ערוצים ויש כל מיני עיתונים, ואצלנו הציבור חופשי לגמרי. אין לו רב שיגיד לו את זה לקנות ואת זה לא. לכן, הוא יקנה מה שהכי יעניין אותו, ולכן כשיש קבוצה של עשרה משוגעים שמבעירה את הדגל או רוקדת בצפירה, אין מצלמת טלוויזיה שתוותר עליה. זה רע. זה לא טוב. זה גורם לסטיגמות ולדעות קדומות - אני מודה, אבל זה לא משהו שעושים בכוונה. זה קורה לחרדים. זה קורה לאוהדי ביתר ירושלים. זה קורה לאלף ואחת קבוצות. כי התקשורת הכללית מחפשת כל הזמן להיות יותר מעניינית ושיותר יצפו בה, והציבור אוהב לצפות בדברים האלה, כי זה דברים שמקוממים ומרגיזים אותו, וכך בעצם נגרם נזק לציבור החרדי הגדול, שאני יודע שלא יעז לשרוף את הדגל או סתם להרגיז ללכת בצפירה וכו'.

אז נכון, אנחנו לא בסדר פה. אני אומר חד משמעית. אבל זה לא סוג של קונספירציה, כי זה הטבע של התקשורת. זה החיסרון של התקשורת. היא נמשכת באופן אוטומטי למה שמקומם, למה שמעצבן, למה שמיוחד - לא רק נגד חרדים. אז יכול להיות שאם הקול שלכם היה יותר משמעותי, להוקיע את זה, לעלות לשידור, אם היו חרדים שאנחנו מכירים, מתנדבים לעלות מיד לשידור ולהגיד חבר'ה הכת הזאת, כמו שאריה דרעי אמר היום, זו כת של טרוריסטים, של תימהונים, של אנשים שמוציאים את דיבתנו רעה - אז היינו מעלים אתכם לשידור גם כן.

ציפי לא שונאת חרדים

• אני רוצה לשאול שאלה ששאלת את ציפי לבני. שלחו לך במייל שאלות לפני ההנחיה. השאלה שמאוד הפריעה לה - ככה זה היה נראה בכל אופן - שאלו אותה: למה היא שונאת את החרדים?

לא שאלו אותה למה היא שונאת חרדים. שאלו אותה אם היא שונאת חרדים. תשמע, אחד הדברים שקורים במסגרת הויכוח הזה בינינו, זה שנוצר רושם שהצדדים שונאים אחד את השני, וכשהחרדים מנהלים כל הזמן קמפיין בתקשורת שלהם נגד החילונים, או לפחות נגד גורמים אצל החילוניים, והחילוניים מנהלים קמפיין אגרסיבי לא פחות, אולי אפילו יותר, נגד החרדים - בסוף-בסוף אני לא חושב שמדובר בשנאה.

מהכרות עמוקה עם ציפי לבני אני יודע שזה הדבר האחרון שאפשר להגיד עליה. לא רק שהיא לא שונאת חרדים, היא גם בעצמה הרבה יותר קרובה לדת מיהודי חילוני רגיל. אבל, מצד שני, זו שאלה שהייתה צריכה להישאל. אם החרדים מרגישים שבן כספית, ציפי לבני, שונאים אותם - זו בעיה שאנחנו צריכים להכיר בה ולהתמודד איתה ולענות לה. ולכן שאלתי אותה ולכן היא, כמובן, אמרה את האמת. ודאי שהיא לא שונאת. יש לה ויכוח, ולפעמים זה מקומם, אבל שום קשר כלשהו לשנאה, חס ושלום.

• האם יש מישהו בנציגים שלנו שגורם לפער הזה לצמוח? האם יש מישהו שכן יוכל לחבר, לגשר, שלא יראה כאילו יש מלחמה בין החילוניים לחרדים? מישהו שיגשר על כל מה שראינו בתקופה האחרונה?

תראה, מגשרים יש לנו הרבה. אני אישית, את העין שלי צדו שני אנשים, שבאופן קבוע הם האנשים שאני הכי יכול להבין אותם, וגם הדעות שלהם מקובלות עלי, כמעט במלואן. הראשון, הוא דיבר היום בפאנל, קוראים לו הרב אריה דרעי, והשני איש ש"ס הרב חיים אמסלם.

אני אמרתי כבר כמה פעמים, שאם חיים אמסלם פעם יעמוד בראש מפלגה, אם זו ש"ס או אם זו מפלגה אחרת, אני אשקול ברצינות להצביע עבורו. ואם זה היה הציבור החרדי, ותראה כמה מרורים הוא אוכל בתוך ש"ס, תראה כמה זה עולה לו הדבר הזה, וחיים אמסלם או אריה דרעי, במקום קיצוניים שלא ננקוב בשמותיהם, שמחפשים כל הזמן את המפריד - הם מחפשים כל הזמן את המאחד.

הם גם מבינים שהחברה החרדית לא יכולה להמשיך להתקיים במתכונת הזו. ואני לא מדבר עכשיו על החינוך ועל המצוות ועל התורה. בזה אף אחד לא רוצה לנגוע חס ושלום, אלא על העבודה ועל הנטל ובכל השאר.

• בן כספית בלי פוליטיקה זה בלתי אפשרי. היום גפני אמר שממשלת קדימה הייתה יותר טובה לחרדים מהליכוד. ואם הוא היה יכול, היה מחליף את הממשלה. אתה גם רואה את זה ככה?

קודם כל, שמעתי את זה כבר לא רק מגפני, אלא מעוד הרבה אנשים. אני חושב שגם ליצמן חושב ככה. אפילו חברנו מנחם גישייד חושב ככה. להגיד לך אם אני חושב שזה נכון או לא? אני לא מספיק יודע כדי לשפוט.



להאזנה לראיון המלא חייגו לקו החדשות המוביל בציבור החרדי - הכל בקול': 0529996600


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}