כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הרב פפנהיים: "אין תרופה למכת הסיקריקים" • ראיון

חבר ההנהלה הוותיק של 'העדה', הרב שלמה פפנהיים, מספר בראיון ל'הכל בקול' ו'בחדרי חרדים' מה חושבים ב'עדה' על הסיקריקים • מדבר על חילוקי הדעות הפנימיים, ומגלה: "גם הגאב"ד נגדם"

הרב פפנהיים: "אין תרופה למכת הסיקריקים" • ראיון
אליהו הלוי



הקול השפוי בעדה החרדית – כבר כינו רבים את הגאון הרב שלמה פפנהיים, חבר ההנהלה הבכיר של העדה החרדית, ומי שעומד בראשם של מוסדות רבים הקשורים לעדה החרדית. הרב פפנהיים, מייסד 'בית לפליטות', 'קרית בנות' ובית ההחלמה ליולודת בקריית יערים, הוא אחד מעמודי התווך המרכזיים של העדה החרדית. הוא זה שבחר בהגרי"ט וייס כמי שיכהן כגאב"ד העדה החרדית, והוא זה שהטביע חותם עמוק על העדה החרדית, במשך עשרות שנות כהונתו כחבר ההנהלה.

אל התודעה הציבורית הכללית, זו שמעבר לתחומי העדה החרדית, הוא פרץ בסערה רבתי לפני שנה בדיוק, כאשר בעיצומם של האירועים האלימים בעקבות פרשת האם ממאה שערים שכונתה 'האם המרעיבה', העניק ראיון נועז ואמיץ לעיתונאי אריה ארליך מ'משפחה', בו יצא חוצץ בצורה חריפה וחסרת תקדים נגד נוקטי האלימות ומבצעי ההפגנות. הראיון חולל סערה רבה בתוככי העדה החרדית, ועורר הדים חסרי תקדים גם בקרב הציבור הכללי. בראש אתר הבית של 'צו פיוס' למשל, מתנוססת עד היום סריקת הכתבה.

מני אותה כתבה, בעקבות לחצים פנימיים, איומים לא מעטים והצקות מכיוונם של אנשי השוליים במחנה הירושלמי, הנמיך הרב פפנהיים פרופיל מבחינה תקשורתית. עם זאת, בתוככי העדה החרדית, ובישיבות ההנהלה הרבות, קולו המשיך להישמע ברמה, והוא הפך לנביא המתריע בשער כנגד הנזקים הבלתי הפיכים שהאלימות וגרורותיה יוצרים.

כעת, לאחר שבועות סוערים ואלימים, ובעקבות התקרית שאירעה בשבוע שעבר, כאשר צעיר שרכב על אופנועו ברחוב שבטי ישראל כמעט ונהרג בשל הוונדליזם, לא יכול עוד הרב פפנהיים לשתוק.

בראיון מיוחד ובלעדי לקו החדשות הטלפוני 'הכל בקול', ול'בחדרי חרדים' הוא זועק: לא עוד.

• שלום וברכה לחבר הנהלת העדה החרדית, הגאון רבי שלמה פפנהיים.

הרב פפנהיים: ערב טוב.

• בתקופה האחרונה, האלימות מרימה ראש. מיום ליום הקיצוניות עולה מדרגה, והשיא היה בתאונה שראינו בשבוע שעבר. יש אנדרלמוסיה, והציבור אינו מבין האם העדה החרדית תומכת בהפגנות או שהיא מתנגדת להן. היינו רוצים לשמוע דבר ראשון את דעתכם בעניין.

הרב פפנהיים: קודם כל, לי אין דעה. הדעה שלי לא אומרת שום דבר. יש ברוך ה' רב ובית דין, והם יכולים למצוא לך את הבעיה. זה עשרות שנים, שבכל כרוז שיוצא מהגאב"ד או מהבית דין על הפגנה, כתוב בפירוש שאסור לבצע שום אלימות - לא פיזית ולא מילולית. גם לזעוק נאצי על שוטר אסור. כל שכן שריפות פחי אשפה, לזרוק אבנים או לזרוק בקבוקים, לזרוק טיטולים או לעקור רמזורים - כל הדברים האלה אסורים. יש לנו עשרות כרוזים מכל הבתי דינים, שזה אסור.

"שיטת רבי עמרם בלוי, שהוא התחיל בעצם עם השיטה של ההתנגדות הפסיבית נגד פרצות שבת או קברים, מה שלא יהיה למחות ולקבל מכות - ר' עמרם בלוי מעולם לא נגע בשוטר ולא זעק מילת גנאי נגד שוטר. הוא אמר שהם עושים את מה שמוטל עליהם. אם רוצים לזרוק, צריך לזרוק לאלה ששולחים אותם, אבל הם עושים את התפקיד שלהם. אם הם מגזימים זה משהו אחר, אבל בעצם תפקיד המשטרה אינו פסול. פסול זה מי ששולח אותם.

חילוקי דעות פנימיים

• ובכל זאת, אם נתייחס לתקופה האחרונה, הרי כל המקרים האלה שאתה נוגע בהם – קרו בחסות ההפגנות. אם ניקח למשל את התאונה בשבוע שעבר, שגררו פח לאמצע כביש עם שלושה נתיבים שנוסעים בו די במהירות בלילה ובחושך - הדברים האלה כן נגרמים ואין פה מישהו שמצליח לעצור אותם.

הרב פפנהיים: אז רגע, תן לי לגמור, אני באמצע. כאן הבעיה היא, שמה שרבנים מצווים למחות - את זה שומעים, ומה שהרבנים אומרים שאסור לבצע כל אלימות – את זה לא שומעים. אז יש דעה בין הרבנים שאומרת, שאם הם לא שומעים אנחנו לא מצווים יותר על הפגנות לעת עתה, ויש רבנים שאומרים: לא, אנחנו כותבים שאסור לעשות מעשי אלימות. לא שומעים לנו? זו לא האחריות שלנו. מקסימום יש הצעה להפקיד שומרים שישמרו שזה לא ירד לפסים של אלימות. זאת המחלוקת. זאת אומרת, שכולם בדעה אחת שאסור לעשות כל אלימות, וכולם רוצים כן למחות נגד דברים נוראים. אז המחלוקת היא טקטית: מה עושים כאשר לא שומעים בקולנו?

"למעשה, מי שעושה את האלימות אלו סתם פרחחים", חשוב לו, לרב פפנהיים, להוסיף. "עוד לא היה רב שהתיר להם להשתמש באלימות".

• הם מעלים טענה: תשמעו, אתם רוצים שלא נפגין? אבל הנה, אין שום מכתב מהגאב"ד שליט"א שלא לצאת ולהפגין.

הרב פפנהיים: זהו בדיוק העניין. הגאב"ד אומר שצריכים להפגין, ואומר שאסור אלימות. אז מה הם עושים, הקנאים? הם מוחקים מהכרוז של הגאב"ד ושל הבית דין את הגדר הזה של 'בלי אלימות', שאסור לזרוק אבנים לא בחול ולא בשבת - כי בשבת זה מוקצה שזה מדרבנן ויש להם אפילו עצה - אפשר להזמין את האבנים מערב שבת, ואז זה לא כמוקצה. אבל בכל זאת עניין של פיקוח נפש, גם בשבת. יש כאן פיקוח נפש שדוחה שבת מדאורייתא. וכך פסקו הרב מבריסק, וכך פסק הרב מסאטמר, שזה פיקוח נפש. ואתה יודע שבפיקוח נפש אין פיפטי-פיפטי, אפילו אחוז אחד נגד בטיסה זה פיקוח נפש. כלומר, אם 99 רופאים יגידו שמותר לבן אדם הזה לצום ביום כיפור ורופא אחד אומר לו שיש כאן חשש לפיקוח נפש - אז הוא לא צם. אתה מבין אותי?".

• כן. אז איך מונעים את הדבר הזה? כי אנחנו רואים שגם היום נמשכות ההפגנות. המפקחים שפיקחו מטעם העדה החרדית לא נראו בשטח. אין מישהו שמצליח לעצור את זה?

"תוקפים את השומרים. הם מוציאים פשקווילים נגד השומרים, הם עושים מה שהם רוצים".

• זה אומר שזו קבוצה שאי אפשר להגיד שהיא שייכת לעדה החרדית? זה מה שאתם אומרים?

"בהחלט שלא. בעיתונים שלהם הם מתקיפים את הגאב"ד ואת בית הדין ואת כולם. הם עושים מה שהם רוצים. הם משתמשים בבית הדין, אבל למעשה הם פוסקים לעצמם. כל אחד הוא פוסק, כל אחד הוא רב ופוסק.

• הרי לפי מה שאתה אומר הם לא שייכים לקבוצה של העדה החרדית, הם לא שייכים לגאב"ד, הם עוברים על כל החוקים ששנים כבר ידועים, שלא זורקים אבנים וכל שכן לא בשבת. אבל למעשה, הם כן משתמשים בכם, ואומרים: הגאב"ד לא יצא נגדינו.

"הגאב"ד לא רק שהוא כותב בכרוזים, אלא ב'תורה' של סעודה שלישית כל הזמן הוא זועק נגד האלימות".

מחר: בית הדין יישב

• ומעבר לאלימות, בנוגע להפגנות שמתקיימות בימים אלו זה נגד דעת הגאב"ד? ביום חמישי היו מפקחים ברחוב שבטי ישראל שאמרו שלא להפגין. מטעם מי הם פעלו?

הרב פפנהיים: המפקחים אמרו לא להפגין או שאמרו לא להשתמש באלימות? תפקיד השומרים הוא לא להגיד לא להפגין, אלא למנוע את האלימות.

• אז אין שום דעה שאומרת בימים אלו לא להפגין בשבטי ישראל, אלא רק למנוע את האלימות שראינו בימים האחרונים. אבל למעשה, ההשפעה של המפקחים בשטח, היא קלושה עד בלתי קיימת!

הרב פפנהיים: לכן הייתה דעה של הדיינים שצריכים להפסיק את ההפגנות כליל, מכיוון שהם, לעת עתה, לא שומעים בקולנו. אז אנחנו לא מרשים יותר להפגין. ועל זה, על הדרך, על הטקטיקה יש מחלוקת.

• איך מתמודדים עם זה?

הרב פפנהיים: הבית דין יישב אני חושב מחר, ונראה אם הם ימצאו את תרופת הפלא. אני לא רואה אותה.

• יש דברים שכן חושבים עליהם בכל זאת? איך אולי לשבת איתם ולהסביר להם, או אולי לצאת נגדם בחרם כלשהו?

הרב פפנהיים: בחרם לא יצאו, כי חרם זה שוב פעם עלול לפגוע בנפשות. אני אהיה האחרון שיציע לבית דין לצאת בחרם. עשו דבר כזה וזה גבה נפשות. חרם זה לא משחק ילדים.

• ובסופו של דבר, אם זה ימשיך כך, יכול להיות שבסופו של דבר הגאב"ד כן יחתום שבתקופה הזו אסור להפגין בימות החול באזור שבטי ישראל?

הרב פפנהיים: מה אתה רוצה? שאני אגיד לך עתידות אם הגאב"ד ישתכנע? אני לא מגיד עתידות.

• מי ישתתף מחר בישיבה?

הרב פפנהיים: הגאב"ד, הראב"ד ושבעת הדיינים.

תודה רבה.



להאזנה לראיון המלא חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}