כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

היסטוריה • ה'גדולים' על הגרמי"ל: "גאב"ד עירנו"

הקרע אוחה: גדולי ישראל מהציבור הליטאי פרסמו מכתב בו קוראים לתמוך בכולל בראשו עומד "חדב"נ הגאון החסיד הגרמי"ל לנדא, גאב"ד עירנו" • המכתב נכתב בכדי להקל מ"המשא הרובץ על הגאב"ד, המבצר גדרי העיר" • המכתב המלא

רבה של בני ברק, הגרמי"ל לנדא. צילום: יצחק לב ארי
רבה של בני ברק, הגרמי"ל לנדא. צילום: יצחק לב ארי

ימים טובים עוברים על הציבוריות החרדית בארץ הקודש. ימים של שלום, של יישור הדורים, של איחוי קרעים. הפתרון למשבר הארוך בחינוך העצמאי, הוא רק אחד התסמינים לאותה רוח טהרה שהוערתה על היהדות החרדית.

מבלי שנשים לב לכך, היהדות החרדית חוותה השבוע היסטוריה, כאשר אחד המשקעים החריפים והבלתי ניתנים כמעט לאיחוי – הסתיימו בקול דממה דקה, בדמות מכתב תומך ונלהב, שהביא את הסוף על עשרים שנות מאבק שדעכו לבלי שוב.

אין עיתוי מתאים מערב תשעת הימים, לפרסומו של המכתב המאחה באופן סופי קרעים שהיו קיימים במשך שנים רבות. ימי בין המצרים של שנת תש"ע, ייזכרו כימים בהם אירע מאורע מכונן שיש בו תיקון גדול לימים שקדמו לחורבן המקדש השני.

המדובר במכתב נלהב בו תומכים מנהיגי היהדות הליטאית ברבה של בני-ברק, הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא, ומתייחסים אליו כרבה של בני ברק לכל דבר, מבלי התייחס למחרחרי ריב למיניהם שעשו הכל לאורך שנים בכדי להתעלם מתוארו של הגרמי"ל.

המכתב, ובעיקר זהות החתומים עליו, מוכיח לכל מי שזקוק להוכחה, כי המחלוקות אותן יש מי שמנסה ליצור בכוח, אינו נחלתם של גדולי ישראל, אלא רק של מחרחרי ריב מפאתי המחנה, שועלי חבלה וקטני מוחין.

במכתב שיצא היום מבתיהם של הגראי"ל שטיינמן, הגר"נ קרליץ וגם הגר"ש וואזנר, מכירים שלושת גדולי הדור בסמכותו של הגרמי"ל לנדא, וקוראים לעם ישראל לתמוך בכולל להוראה העומד בראשות חתנו של הגרמי"ל, הגרי"י בלינוב, המוגדר על ידי גדולי הדור כ'חתנא דבי נשיאה', ומסומן כמי שהולך בדרכו של חמיו.

במכתב מכה-הגלים, כותבים גדולי הדור החתומים עליו: "תבענה שפתותינו שבח ותהילה כלפי האי מגדלור ומקום תורה אשר בשמו יכונה כולל פעמי יעקב ללימוד הוראה, על שמו לזכרו של הגאון החסיד, כבוד שם תורתו, רבי יעקב לנדא זצוקללה"ה, אב"ד פה עירנו בני ברק ת"ו, אשר הושיב ישיבה על קברו בנו ממלא מקומו, הגאון החסיד הגרמי"ל לנדא שליט"א - גאב"ד עירנו ת"ו.

"מתיבתא זו משמשת מכון לרבנים וכולל הוראה, בו חוסים ומשתלמים עשרות אברכים מסלתה ומשמנה של עירנו, ההוגים ועמלים בתורה בהשראתו של הגאב"ד שליט"א, להכשירם ולהעמידם לקראת ייעודם הגדול – לכהן כמורים בהלכה ולכהן כרבני קהילות בישראל, בניווטו של חתנא דבי נשיאה, הגאון הרב יוסף יצחק בלינוב שליט"א, העומד בראש הכולל.

כאן מתייחסים הגראי"ל, הגר"נ והגר"ש, לתפקידו של הגרמי"ל כרב ואב"ד דבני ברק, תפקיד הממלא את רוב זמנו הצפוף: "אולם דא עקא, כי לרגל המצב הנורא הנוכחי, עול הכספי הכבד מנשוא רובץ על כתפו של הגאב"ד שליט"א, אשר הוא היחיד הנושא בנטל זה, במיוחד שברוב זמנו הוא טרוד בעול הרבנות והכשרות ולביצור גדרי צביון העיר, לבל יפרוץ בהם פרץ".

גדולי הדור מבקשים לסיום: "לסעדם ותלמכם בנתינות מכובדות והגנות, למען יוכל להמשיך את המפעל הגדול והקדוש הזה, המהווה מגדלור לעירנו ולדורות הבאים".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}