כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגר"ע יוסף: לנפץ מצבה עם תאריך לועזי

הגר"ע יוסף קובע בפסק הלכה כי מצבות שעליהן תאריך פטירה לועזי יש "להסיר ולהשליך או לפחות להטיח על המצבה טיט או גבס שלא יישאר זכר מכתיבת לשון לועזית"

הגר"ע יוסף. צילום: ארכיון
הגר"ע יוסף. צילום: ארכיון

הגר"ע יוסף קובע בפסק הלכה כי מצבות שעליהן תאריך פטירה לועזי יש "להסיר ולהשליך או לפחות להטיח על המצבה טיט או גבס".

לאורך שנים מתקיימים דיונים הלכתיים סביב השאלה האם מותר לציין על המצבה מילים שאינן בלשון הקודש. המתנגדים טוענים כי אין לעשות זאת וכי ציון הספירה הנוצרית מציין את יום הולדתו של אותו האיש ימ"ש.

הגר"ע כבר פסק בעבר כי יש לכתוב על המצבה רק בלשון הקודש ואך ורק בתאריך עברי. כעת הוא, על פי דבריו שהובאו בבטאון 'יום ליום', הוא החריף את דבריו:

"המנהג בכל תפוצות ישראל שעל המצבה חוקקים אך ורק בלשון הקודש, לשון שנברא בו העולם וניתנה בו התורה, והחוקק על מצבת הנפטר בשאר הלשונות הרי הוא גורם גנאי למת ומעיד שכל ענייניו הם במה ששייך ל'עלמא דשקרא'.

זוהי עבירה כפולה ומכופלת שלדעתי יש בזה איסור מהתורה. אם אפשר להסיר ולהשליך את המצבה ההיא הנה מה טוב, ואם אי אפשר, לפחות יש להטיח על המצבה טיט או גבס הדבוק מאוד על הכתב כדי שלא יישאר זכר מכתיבת לשון לועזית", דברי הגר"ע.

על פי נתוני חברה קדישא, יותר מתשעים אחוזים מהנפטרים, מקרב הציבור הישראלי החילוני, בוחרים להטביע את תאריך הפטירה הלועזי על מצבתם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}