כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בשורה למפגינים: אסור לשוטרים לתקוף בגז מפגינים פאסיביים

סרט בו נראה מפגין חסר ישע שרוע על הרצפה, ושוטר מתיז לעברו גז מדמיע, הביא לשינוי הנהלים במשטרה: לשוטרים אסור לתקוף מפגינים פאסיביים בשום צרה • נגד השוטר המתקיף, הוגשה תלונה

בשורה למפגינים: אסור לשוטרים לתקוף בגז מפגינים פאסיביים
ארכיון בחדרי חרדים

לפני כחודשיים פורסם בתקשורת בהרחבה סרט וידאו בו נראה שוטר יס"מ תוקף מפגין השרוע חסר-אונים על הקרקע - בגז מדמיע לפניו. השבוע התנער מההשוטר גם מפקדו, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', שקבע כי הוא פעל שלא-כדין. נגד השוטר מתנהלת חקירת מח"ש, שהוגשה ע"י המפגין וארגון זכויות האדם ביש"ע.

בעת סיור של פקחי ההקפאה ביצהר, לפני כחודשיים, החלה במקום הפגנה. למקום הובאו שוטרי יס"מ רבים ואלו, לטענת התושבים, תקפו את המתיישבים. אחד המפגינים, שנעצר ונכבל, שכב חסר-אונים על הכביש ליד ניידת המשטרה, כששוטר יס"מ שומר עליו.

בסרט הוידאו נראה כיצד מגיח אל המפגין-השוכב שוטר יס"מ אחר מאחורי הניידת, ומתיז גז מדמיע לפניו. השוכב מתקפל בעויותות.

את הסרט ראה גם ח"כ חיים אמסלם מש"ס, שהגיש בעניין שאילתא לשר לביטחון הפנים. בתגובה הודה אהרונוביץ' כי "הפעלת התרסיס אפשרית בתנאי שלא ניתן להשתלט על החשוד ללא שימוש באמצעים, או כאשר יש חשש ממשי כי מגע פיזי עם החשוד עלול לגרום לנזק גדול יותר, לשוטר או לחשוד, מהנזק שעלול להיגרם כתוצאה מהשימוש בתכשיר".

אהרונוביץ' גם פירט את ההנחיות, והדגיש כי ההיתר להשתמש בגז הוא רק כלפי חשוד בתקיפת שוטר או תקיפת אדם מן הציבור, כלפי חשוד שהתנהגותו מעלה חשש ממשי לתקיפת שוטר או אדם מן הציבור, המתנגד למעצר באופן אלים, המנסה להימלט ממעצר או כלפי אסיר המפר את הסדר.

המפגין ששכב על הארץ לא ענה לאף-אחד מהמקרים שהנחיות המשטרה מפרטות.

אורית סטרוק, מנהלת ארגון זכויות האדם ביש"ע אומרת כי עתה על מח"ש למצות במהירות את החקירה נגד השוטר-העבריין, להעמידו לדין פלילי – ולפעול להדחתו מהמשטרה. לדבריה, שוטרים התוקפים בגז מפגינים פסיביים היא תופעה נפוצה באירועים רבים, ויפה עשה השר לביטחון פנים כי הבהיר שהתנהגות זו אסורה ואין לה שום-היתר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}