כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

האוצר מציע: 'פטור' מלא לחרדים בגיל 25

חוק ההסדרים החדש מציע מהפכה: חרדים שהגיעו לגיל 22 יוכלו לבחור אם לבצע שירות אזרחי במקום צבאי • האוצר בתחזית: מספר החרדים המשרתים בסדיר יעלה ל-1,200 בשנה הבאה ול-2,500 ב-2015

האוצר מציע: 'פטור' מלא לחרדים בגיל 25

משרד האוצר מתכנן מהפכה בחוק טל. על פי הצעתו, יוכלו בחורי ישיבה שהגיעו לגיל 22 לבחור אם לבצע שירות אזרחי במקום שירות צבאי. כיום, ההחלטה אם לאפשר שירות אזרחי כתחליף נתונה לשיקול דעתם של שר הביטחון ושל רשויות צה"ל. בנוסף, מציע האוצר פטור מלא משירות צבאי סדיר לחרדים מגיל 25, במקום מגיל 35 כיום (הצבא מוכן להוריד את גיל הפטור ל-27 לערך) - כך מדווח הבוקר (א) עמוס הראל מעיתון 'הארץ'.

לפי 'הארץ', פרטי ההצעה כלולים בכמה סעיפים בפרק התעסוקה בטיוטת חוק ההסדרים. לפני כחודש דווח על היבטים שונים בהצעת האוצר, אולם כעת היא מובאת לראשונה במלואה - ומתבררת כמרחיקת לכת בהרבה מכפי שניתן היה לשער תחילה.

בטיוטת הצעת החוק נאמר כי יוטל על שר הביטחון לאשר בקשה של מיועד לשירות לשרת בשירות אזרחי (במקום בצה"ל) "לכל מי שמלאו לו 22 שנה וחל עליו צו דחיית שירות למשך ארבע שנים לפחות, ללא קשר למצבו המשפחתי, החל מאחד בספטמבר 2010". כיום, עד גיל 26 השר וצה"ל רשאים לגייס תלמיד ישיבה כזה לשירות צבאי - ונוטים לשחרר רק בעלי פרופיל נמוך או אבות לילדים.

סעיף נוסף בהצעה קובע כי שר הביטחון ישתמש בסמכותו "לפטור משירות סדיר כל מי שמלאו לו 22 שנה ויש לו שני ילדים או יותר או כל מי שמלאו לו 25 שנה" (באופן משונה, בדברי ההסבר לסעיף מוזכר גיל פטור אחר לאבות לשני ילדים - 23). מקבלי פטור אלה יעברו למאגר כוח האדם במילואים של צה"ל. בד בבד, נקבע כי תוקם ועדה בראשות נציג אגף התקציבים באוצר שתדון בהרחבת מספר הגופים שבהם ניתן יהיה לשרת שירות אזרחי.

הצעת האוצר מרחיקת לכת, משום שהיא מרחיבה מאוד את האפשרויות של צעיר חרדי שלא לשרת בצה"ל, אם באמצעות פנייה לשירות אזרחי בשלב מוקדם יותר (והעובדה שהשירות האזרחי קל יותר בדרך כלל מהשירות הצבאי תהיה כנראה תמריץ לרבים לנהוג כך), ואם על ידי הקדמת גיל הפטור המלא משירות סדיר בכעשר שנים.

ההצעה גם סותרת במידה מסוימת את המהלכים שנקט צה"ל בשנתיים האחרונות, בעידוד האוצר, להרחבת מסלולי השירות של חרדים בצבא - בין השאר בתוכנית שח"ר (שירות חרדים) שבמסגרתה משרתים חרדים בתפקידים טכנולוגיים בסדיר בחיל האוויר ובאמ"ן.

לכאורה, בדברי הפתיחה לסעיף מציג האוצר תחזית אופטימית של הגדלת מספר החרדים המשרתים בסדיר ל-1,200 בשנה הבאה ול-2,500 ב-2015. בפועל, המסלול הנוח החדש עשוי לצמצם משמעותית את מספר החרדים שיבחרו לשרת במסגרת שח"ר.

בשלב זה לא ברורים סיכויי ההצלחה של התוכנית: מה ממנה ישרוד במשא ומתן הפוליטי הממושך על חוק ההסדרים ומה יעמוד במבחן בג"ץ, העוקב אחר יישום חוק טל ומפגין יחס ביקורתי כלפי התנהלות המדינה בסוגיה.

'הארץ' מדווח, כי מערכת הביטחון צפויה להתנגד בתוקף להצעת האוצר, משום שמשמעותה המעשית היא כרסום בחוק טל ופתיחת מסלול נוח עוד יותר לחרדים לחמוק במהירות יחסית משירות צבאי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}