כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

50 ראשי ישיבות הכריזו: די להתעללות!

בכנס שנערך בבית ראש ישיבת מיר נטלו חלק למעלה מ-50 ראשי ישיבות • דנו על עול 'חיתון הילדים' • הגראי"ל הציע: להקים ועדה של אנשי מקצוע • וגם על בין-הזמנים ופלאפונים דיברו

הגר"ג אדלשטטין והגרמ"י לפקוביץ. צילום ארכיון
הגר"ג אדלשטטין והגרמ"י לפקוביץ. צילום ארכיון

הערב (ג') התקיים מעמד היסטורי בביתו של הגרנ"צ פינקל, ראש ישיבת מיר, הממוקם בשכונת 'בית ישראל' בירושלים.

בראש הכינוס עמדו הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י לפקוביץ' והגרי"ג אדלשטיין. בנוסף השתתפו הגאון רבי יגאל רוזן ראש ישיבת 'אור ישראל', הגאון רבי איתמר גרבוז ראש ישיבת 'ארחות תורה', הגאון רבי יששכר מאיר ראש ישיבת 'הנגב', הגאון רבי אביעזר פילץ ראש ישיבת 'תפרח', הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת 'חברון-גבעת מרדכי', הגאון רבי רפאל שמואלביץ מישיבת מיר, הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין מישיבת 'קרית מלך', הגאון רבי ישראל מאיר וייס ראש ישיבת 'נחלת הלויים', הגאון רבי יהודה עדס ראש ישיבת 'קול יעקב', הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק ראש ישיבת 'תורת זאב', הגאון רבי אברהם קפלן ראש ישיבת 'נתיב הדעת' והגאון רבי דניאל וולפסון ראש ישיבת 'חכמת שלמה, כשלצידם ר"מים בישיבות שונות. כולם התכנסו יחדיו לדון בסוגיות העומדות על הפרק.

הנושא המרכזי על סדר היום, היה הגזירה הקשה הפוקדת את הציבור הליטאי בשנים האחרונות: מדובר בחיתון הילדים - נושא שהפך למכת מדינה. הורים רבים, העומדים בפני חיתון ילדיהם, נאלצים להיכנע לתכתיבים החברתיים, ולשלם מאות אלפי דולרים - שאין להם - בכדי לחתן את הבן או הבת בשידוך ראוי.

המשפחות, שגם ללא הוצאות מיוחדות של שמחות נמצאות תחת איום קיומי של ממש, מאבדות צלם אנוש כשהן מגיעות לחיתון הילדים. במקום לשמוח בשמחת הצאצאים, נראים הורים רבים שבורים ורצוצים.

בשנים האחרונות הוקם ארגון 'השמחה במעונו' על-ידי מספר אברכים מישיבת פוניבז', שהחתימו אלפי אברכים על מסמך, המחייב אותם שלא לשלם יותר מ-40 אלף דולר עבור כל ילד, מה שיוכל ברבות הימים להחזיר את המשפחות לשפיות.

עם סיום הכינוס, טרם יצאה החלטה ברורה, וסוכם שידונו בנושא בהרחבה בהמשך. עם זאת הציע הגראי"ל שטיינמן להקים ועדה מסודרת שתורכב מאנשי מקצוע, שידונו בנושא ויקדמו פתרונות דיור זולים לציבור הישיבתי, היות ועד עתה לא הוסדר הטיפול בנושא זה כיאות.

נושא מרכזי נוסף שעמד על הפרק, הוא הכנת בחורי הישיבות באופן הראוי ביותר לימי בין הזמנים, המועדים לפורענות הן מהבחינה הנפשית והן גופנית.

אחד מראשי הישיבות נשא דברים בחריפות רבה נגד תופעת 'קוי הנייעס', התופסת לדבריו תאוצה בקרב בחורים, וגורמת הרס לעולם התורה. בנוסף העלה בחריפות את הנושא הכאוב של הפלאפונים, כאשר המצב התדרד עד כדי כך, לדבריו, שבמקומות מסויימים בחורים עונים לשיחות אף באמצע ה'סדר', מה שפוגע בכל רצף הלימוד ואיכותו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}