כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

תחקיר 'עופרת יצוקה': צעדים משמעתיים וכתב אישום

הפרקליט הצבאי הראשי הורה על נקיטת צעדים משמעתיים והגשת כתב אישום בעקבות תחקירי אירועים ב'עופרת יצוקה' • נבדקו יותר מ-150 אירועים ונפתחו קרוב ל-50 חקירות המשטרה הצבאית החוקרת

תחקיר 'עופרת יצוקה': צעדים משמעתיים וכתב אישום

בעקבות בחינת ממצאי הבדיקות, התחקירים והחקירות שנערכו בערוצים השונים ביחס למבצע "עופרת יצוקה", החליט לאחרונה הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף אביחי מנדלבליט, על נקיטת צעדים משפטיים במספר תיקים הקשורים לאירועים שחקירתם הגיעה לסיומה.

באירוע אחד החליט הפצ"ר על העמדתו לדין משמעתי של קצין בדרגת סגן-אלוף, בשל חריגה מההוראות הקיימות בצה"ל בעניין איסור הסתייעות באזרחים. באירוע שני החליט הפצ"ר על הגשת כתב אישום כנגד חייל בדרגת סמל-ראשון בגין עבירה של הריגה. בגין אירוע נוסף החליט הפצ"ר, לאחר שבחן את התחקיר המבצעי, להורות על פתיחתה של חקירה פלילית לבירור נסיבות האירוע.

באירוע רביעי ננקטו הליכים פיקודיים ומשמעתיים בעניינו של קצין בדרגת סרן, בגין כשלים בהפעלת שיקול הדעת המקצועי בתהליך אישור של תקיפה של פעיל טרור.

מאז סיום מבצע "עופרת יצוקה", וכפי שהתחייב הרמטכ"ל, מתקיים בצה"ל תהליך מקיף וממושך ובמרכזו בדיקת הטענות שהועלו על-ידי גורמים שונים באשר להתנהלות כוחות צה"ל במבצע.

הרמטכ"ל הורה לבחון את פעילות צה"ל בכלל ההיבטים הערכיים במבצע, מתוך אמונה בצדקתו המוסרית של צה"ל ושל המפקדים והחיילים, כמו גם ביכולתו של צה"ל לבדוק כל אירוע, לתחקר ולהפיק לקחים באם ימצאו כאלה ובמידת הצורך לנקוט בצעדים משפטיים.

במסגרת זאת נבדקו יותר מ-150 אירועים ונפתחו עד כה קרוב ל-50 חקירות המשטרה הצבאית החוקרת.

כזכור, בספטמבר 2009 פורסם דו"ח גולדסטון במסגרתו הוצגו כ-30 אירועים פרטניים הקשורים לצה"ל אשר מרביתם היו כבר ממילא מוכרים לצה"ל והיו בשלבי בדיקה שונים עוד טרם פרסום הדו"ח.

במהלך החודשים האחרונים הושלמה בדיקתם של מרבית האירועים שפורסמו בדו"ח וממצאי החקירה והתחקירים הועברו לבחינה ולהחלטה של הפצ"ר, אשר לאחרונה סיכם כאמור את שלב בחינתם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}